شناسهٔ خبر: 31168082 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در یک نشست رسانه‌ای؛

جزئیات نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس انقلاب اسلامی اعلام شد

قادر آشنا گفت: توجه ویژه ارشاد به بحث کتابخوانی که در واقع اولویت‌دهی به مسائل فکری و تغذیه فکری جامعه است از طریق نمایشگاه‌های کتاب استانی نیز نمود بیشتری خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری نهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس انقلاب اسلامی به همراه سیزدهمین نمایشگاه قرآن عترت که از 27 بهمن تا 3 اسفندماه در کرمان دایر خواهد بود، برگزار خواهد شد.

در ابتدای این نشست احمد حق‌طلب (رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه) با بیان اینکه در طول سال‌های قبل که توفیق برگزاری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس را داشتیم که هشت سال آن را پشت سر گذاشته‌ایم، سه نوبت در تهران و پنج نوبت دیگر آن در اصفهان، یزد خراسان و آذربایجان شرقی برگزار شد و امسال نیز به واسطه برگزاری کنگره شهدای کرمان و دلاورمردان لشگر 41 ثارالله در کرمان برگزار خواهد شد.

وی افزود: شعار این نمایشگاه دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت است و به این ترتیب ناشران نیز در سه گروه مختلف در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و آثاری که در حوزه مقاومت عرضه می‌شود با حضور ناشرانی از هشت کشور دیگر دنیا است. این نمایشگاه در مساحتی به متراژ هفت هزار مترمربع و در سه طبقه برپا خواهد بود که انشالله با هم‌افزایی نهادهای مختلف کرمان هم‌پوشانی خوبی با نمایشگاه قرآن و عترت خواهد داشت.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه افزود: برای بخش کودک و نوجوان برنامه‌های ویژه‌ای در این نمایشگاه در نظر گرفته شده همچنین نشست‌های علمی – پژوهشی و نمایشگاه تولیدات هنری و نقاشی با موضوعات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی نیز به شکل جانبی برگزار خواهند شد.

حق‌طلب با بیان اینکه وضعیت تورم و گرانی در شرایط مناسبی قرار ندارد، گفت: سعی کردیم که برای ترویج کتاب و کتابخوانی از سازمان های مردم نهاد و نهادها و ارگان‌های مختلف جلب حمایت کنیم و همچنین این آثار را با یارانه و تخفیف مناسب به متقاضیان عرضه کنیم.

در ادامه نشست قادر آشنا (رئیس موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران) ضمن تبریک فرا رسیدن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی اظهار داشت: وقتی که برای پذیرفتن این مسئولیت انتخاب شدم سعی کردم به مباحث مرتبط با دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت توجه ویژه‌ای داشته باشم و با توجه به اینکه این موضوعات از علاقه‌مندی‌های پژوهشی خود بنده نیز هست سعی کردیم که این نمایشگاه در بهترین حالت ممکن برگزار شود. مساعدت وزارت ارشاد و همچنین سایر نهادهای فرهنگی در این زمینه نیز قابل تقدیر است. توجه ویژه ارشاد به بحث کتابخوانی که در واقع اولویت‌دهی به مسائل فکری و تغذیه فکری جامعه است از طریق نمایشگاه‌های کتاب استانی نیز نمود بیشتری خواهد داشت.

آشنا با بیان اینکه در حوزه دفاع مقدس اهتمام جدی برای برگزاری این نمایشگاه نیز وجود دارد، خاطرنشان کرد: ارشاد شرایط تسهیلاتی برای برگزاری این نمایشگاه نیز فراهم کرده که امیدواریم با اطلاع‌رسانی گسترده از جانب اصحاب رسانه استقبال گسترده‌ای از این نمایشگاه صورت بپذیرد.

وی با بیان اینکه حوزه دفاع مقدس موضوعی بسیار گسترده‌ای است، خاطرنشان کرد: بروز پدیده انقلاب اسلامی که من از آن با عنوان اسلامی سیاسی یاد می‌کنم به برکت انقلاب فرهنگی امام خمینی که نشان داد دین وسیاست قابلیت به هم پیوستگی دارند و حکومت اسلامی به دنبال ترویج فضائل اخلاقی انقلابی است.

آشنا با بیان اینکه در اندیشه امام خمینی دفاع مقدس یک هسته تاثیرگذار است، افزود: نباید مسائل را فرهنگی پیرامون آن را نادیده انگاشت.

وی با بیان اینکه مقاومت گفتمان جدید انقلاب اسلامی است که فقط چهل سال از عمر آن می‌گذرد و محور مقاومت نیز حامی آن است، یادآور شد: عبور از موانع فرهنگی بر سر راه محور مقاومت جز با کوشش و تلاش جهادی میسر نخواهد بود زیرا این محور دشمنان فراوانی در سراسر جهان دارد.

در ادامه نشست  آشنا در پاسخ پرسشی مبنی بر میزان یارانه پرداختی به نمایشگاه عنوان شد: میزان یارانه پرداختی به این نمایشگاه به دو شکل است که از یک طرف حدود 200 میلیون تومان به عنوان یارانه به شکل بن‌کارت پرداخت خواهد شد و همچنین مابه‌التفاوت 20 درصد قیمت تخفیفی که از جانب ناشران عرضه می‌شود نیز، از جانب ارشاد تقبل شده است.

 وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در رابطه با عدم تخصیص خدمات مساعد به خبرنگاران و ناشران در نمایشگاه دوره قبل که به یزبانی مشهد مقدس دایر بود، عنوان شد: تمامی خدمات مربوط به اقامت ناشران و ترددشان، به شکل رایگان بر عهده متولیان برگزاری نمایشگاه است و همچنین پذیرایی و خدمات جانی دیگری نیز به شکل رایگان توزیع شده است. با توجه به اینکه توزیع غرفه‌ها نیز با هزینه‌های بسیار ناچیزی بوده است، عنوان شد که تمام تلاش‌ها معطوف به برگزاری بهتر نمایشگاه است و عدم استقبال از این نمایشگاه نوپا، بیشتر به دلیل عدم استقبال شایسته مردم است که در سراسر کشور، فرهنگ کتابخوانی در شرایط مناسبی قرار ندارد و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب نیز چنین شرایطی وجود دارد.

نظر شما