شناسهٔ خبر: 31167938 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

در دیدار تورگردانان ایرانی و چینی مطرح شد:

تور اختصاصی جاده ابریشم باید اجرایی شود

در دیدار تورگردانان ایرانی و چینی پیشنهاد اجرای تور جاده ابریشم مطرح شد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، برخی از تورگردانان چینی به دعوت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران شب گذشته در هتل لاله با آژانس‌داران ایرانی دیدار و گفت‌وگو کردند و ضیافت شامی به همین مناسبت برپا شد.

در این نشست محمدعلی واقفی نایب رئیس جامعه تورگردانان ایران گفت: با توجه به جمعیت کثیری که هر ساله از چین خارج شده و به دنیا سفر می‌کنند، سهم ایران از این تعداد بسیار کم است. ما سعی کرده‌ایم خدماتی که به گردشگران می‌دهیم، متناسب با سلیقه آنها باشد. مثلاً می‌دانیم که چینی‌ها سرِ ظهر ناهار می‌خورند و رأس ساعت ۱۸ غروب شام می‌خورند. بنابراین هتل‌هایی که برای گردشگران چینی در نظر می‌گیریم، این موارد را رعایت می‌کنند و به آنها گفته‌ایم که سرویس‌شان را برای چینی‌ها آماده کنند.

وی ادامه داد: در نمایشگاه گردشگری امسال چین، حضور شرکت‌کنندگان ایرانی نسبت به سال‌های قبل افزایش پیدا خواهد کرد چون کانون اتومبیلرانی و جهانگردی قول داده است که ۵۰ درصد هزینه‌های زمین نمایشگاه را تقبل کند. ما امیدواریم که این ۵۰ درصد به ۱۰۰ درصد برسد.

در ادامه این مراسم گریس یکی از آژانس‌داران چینی گفت: برخی از چینی‌ها در ایران زبان فارسی را یاد گرفته‌اند و مولد تورها در ایران نیز شده‌اند. هر کشوری قوانینی درباره تورلیدرها دارد ولی متأسفانه در بازار ایران شاهدیم که چینی‌ها تور گردشگری برگزار می‌کنند و نمی‌توانند فرهنگ مردم ایران را به چینی‌ها معرفی و منتقل کنند.

وی ادامه داد: من در حوزه گردشگری ایران کار کرده‌ام، از سال ۲۰۱۸ در این حوزه هستم، وقتی به هتل‌ها می‌گویم که برای سال بعد یا چند ماه بعد، نرخ به من بدهید، آنها می‌گویند که هنوز مشخص نیست؛ این موضوع برای من جای تعجب دارد.

گریس افزود: بحث تورلیدرهای چینی و هتل‌ها در ایران آشفته است. خواسته‌ی ما این است که بتوانیم افراد مشخصی را در بازار از نظر هتل و یا تورلیدر پیدا کنیم تا بتوانند خدمات خوبی بدهند و فرهنگ درست را منتقل کنند.

این آژانس‌دار تصریح کرد: در چین هیچ‌وقت از گردشگری ایران تبلیغی ندیده‌ام. بهترین کشوری که در چین توانسته تبلیغ کند، سریلانکا بوده است. به عنوان یک آژانس فعال، وقتی تبلیغی از ایران می‌کنیم، گردشگران از ما می‌پرسند که آیا این کشور امن است؟ ما به جای شما به آنها می‌گوییم «بله ایران کشور امنی است».

در ادامه حرمت‌الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: ما در همین جمع کوچک خودمان، بیش از ۴۰۰ قلم جنس چینی روی میزمان می‌بینیم ولی کمتر از یک‌هزارم گردشگران چینی را در کشورمان داریم. من بعید می‌دانم که مشکل از تبلیغات ما باشد. کشور همسایه ما ۳۸ میلیون جمعیت دارد ولی بیش از چهار میلیون گردشگر، از آن خارج می‌شوند که بخش مهمی از آنها، به ایران سفر می‌کنند.

وی ادامه داد: نمی‌توان پذیرفت که چون در ایران هتل نداریم، گردشگران چینی به ایران نمی‌آیند. ما به اندازه مهمانان چینی، هتل داریم. آیا مسافران چینی به هتل‌هایمان می‌روند یا در خانه‌مسافرها؟ ما خانه‌مسافرهای زیادی را داریم که میزبان چینی‌ها شده‌اند.

رامین ذبیح‌مند عضو هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایران نیز گفت: من مشکلات را در سه بخش دیده‌ام؛ یکی عدم حمایت دولت از بخش خصوصی ایرانی در چین است. ما در کشوری مانند مالزی نمی‌توانیم یک اتوبوس گردشگری را بدون راهنمای کارت‌دار ببینیم. در فرانسه هم نمی‌توان بدون راهنما، وارد موزه لور شد ولی در ایران این‌طور نیست. چینی‌هایی که به ایران می‌آیند، از زنجیره قانونی گردشگری وارد نمی‌شوند و از راهنما استفاده نمی‌کنند. دولت باید در حوزه تعویض ساختار اطلاع‌رسانی وارد شود.

وی ادامه داد: ما متوجه شده‌ایم که راهنمای چینی به تعداد لازم نداریم و باید راهنمایان انگلیسی‌زبان را متناسب با گردشگران چینی آموزش دهیم. درخواست ما از آژانس‌های مسافرتی چینی این است که گردشگران کشورشان را ترغیب کنند که وقتی به ایران می‌آیند، راهنمای چینی داشته باشند چون تعداد راهنمایان چینی در ایران محدود است.

در ادامه این برنامه اولیور یکی دیگر از تورگردانان چینی بیان کرد: در چند سال اخیر میزان خروج گردشگران چینی بیشتر شده است. ما خط مقدم مسافرهای چینی به حساب می‌آییم. باید به این موضوع فکر کنیم که چطور چینی‌ها را مجاب کنیم تا یکبار هم که شده به ایران سفر کنند. دولت سنگاپور در این زمینه بسیار قوی عمل کرده است. شعار آنها این است که «وقتی هر چینی اول صبح چشم باز می‌کند، باید تبلیغ سنگاپور را ببیند». این در حالی است که همه جاذبه‌های سنگاپور، مصنوعی است ولی ایران جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی دارد. من فکر می‌کنم اگر ایران روی پتانسیل‌های خود کار کند، موفق‌تر از سنگاپور خواهد شد اما متأسفانه چینی‌ها فکر می‌کنند که ایرانی‌ها، عرب هستند.

علی‌اکبر غمخوار عضو جامعه تورگردانان ایران نیز در این برنامه گفت: شما به عنوان تورگردانان چینی می‌توانید ما را راهنمایی کنید و بگویید که چینی‌ها از چه چیزهایی خوششان می‌آید. ما می‌توانیم مسیر سنتی جاده ابریشم را زنده کنیم. اکنون گروه‌هایی از اروپا داریم که تا کاشغر چین می‌روند. همچنین ما پیشنهاد تورهای مشترک ایران ـ دبی یا ایران ـ ترکیه و ایران با کشورهای همسایه را داریم. امیدواریم با تلاش وزارت خارجه نیز ویزای ترانزیت ۷۲ ساعته به چینی‌هایی که به فرودگاه امام (ره) می‌آیند، داده شود.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما