شناسهٔ خبر: 31167198 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

با حضور معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم صورت گرفت؛

رونمايي از پوستر هفتمين جشنواره ملي رويش

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- پوستر هفتمين جشنواره ملي رويش، همزمان با بيستمين سال تاسيس کانون‌هاي فرهنگي، هنري، ديني و اجتماعي دانشجويان سراسر کشور، با حضور معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري رونمايي شد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از روابط عمومي وزارت علوم، دکتر غلامرضا غفاري در نشست خبري هفتمين جشنواره ملي رويش اظهار داشت: کانون هاي فرهنگي، هنري، ديني و اجتماعي دانشجويان کشور يکي از بزرگ ترين و گسترده ترين اجتماعات دانشجويي است که در 4 زمينه فعاليت اصلي (مذکور) و در 32 موضوع تخصصي (کانون) در دانشگاه‌ها به صورت قانونمند و بر اساس آيين نامه مصوب به فعاليت داوطلبانه مي‌پردازند.
وي افزود: هفتمين جشنواره ملي رويش عصاره دستاوردها و توانمندي هاي اين مجموعه هاي فعال و داوطلب دانشجويي است که در بخش‌هاي رقابتي و غير رقابتي و به نوعي خروجي جشنواره‌هاي رويش دانشگاهي است که تا کنون برگزار و در سامانه وزارت علوم ثبت شده است. اين فعاليت ها به شناخت توانمندي ها و استعدادهاي دانشجويان کمک مي کند و آنها را به سمت رشد در زمينه هاي مهارتي لازم در جامعه سوق مي دهد.
دکتر غفاري تصريح کرد: يکي از مهم ترين عرصه‌هاي فعاليت فرهنگي در دانشگاه ها کانون هاي فرهنگي، هنري، ديني و اجتماعي دانشجويان هستند که به دليل تنوع و تکثر موضوعات فعاليت قابل توجه‌اند و در يک مقياس ملي جشنواره را تجربه مي کنند. افزايش اقبال و همکاري دانشجويان به نوعي اثرگذاري اين فعاليت‌ها را نشان مي‌دهد.
به گفته وي، 7300 کانون فرهنگي دانشجويان در سامانه وزارت علوم ثبت شده، ولي کانون‌هاي فرهنگي فعال دانشجويي تعداد 4262 هستند و تاکنون تعداد 1132 اثر در حوزه هاي مختلف فرهنگي و هنري در سامانه جشنواره ملي رويش ثبت شده و تعداد 96 طرح و ايده دانشجويي به جشنواره ارسال شده است.
دکتر غفاري درخصوص زمان و مکان برگزاري اظهار داشت: با توجه به درخواست دانشگاه‌ها براي مهلت بيشتر جهت برگزاري جشنواره رويش دانشگاهي، زمان بيشتر براي ثبت آثار و دستاوردهاي کانون هاي فرهنگي در سامانه جشنواره ملي، در تلاش هستيم زمان بندي مناسبي را در نظر بگيريم. اما قدر مسلم جشنواره در تهران و به احتمال زياد کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان که تا کنون همکاري و تعامل بسيار مناسبي را با مجموعه معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم و اين جشنواره داشته اند است و يقيناً در نيم سال دوم تحصيلي 1397 1398 اين جشنواره برگزار خواهد شد و زمان دقيق اين جشنواره متعاقباً اطلاع رساني خواهد شد.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم در مورد بخش‌هاي مختلف جشنواره توضيح داد: بخش رقابتي که جزلاينفک محسوب مي شود و حس و انگيزه دانشجويان را افزايش مي دهد. بخش غير رقابتي که عموميت دارد و بدون در نظر گرفتن سطح توانايي و مقايسه آنها باعث افزايش مشارکت مي شود و دانشگاه هايي که جشنواره رويش دانشگاهي را برگزار نکرده اند مي‌توانند در بخش‌هاي غير رقابتي از جمله؛ نمايشگاه دستاوردها و توانمندي‌ها، کارگاه‌هاي آموزشي و کميسيون ها حضور داشته باشند.
وي افزود: حمايت هاي انجام شده با توجه به حجم و تعداد کانون ها در واقع از نظر مادي حداقل بوده ولي از نظر معنوي بستر مختلفي براي شرکت کنندگان فراهم شده است. در حال حاضر دانشگاه ها در حال حرکت به سمت «دانشگاه اجتماعي» هستند و لازمه اين رويکرد تعامل با مجموعه سازمان ها و نهادهاي فرهنگي، اجتماعي و هنري مربوطه است. اين رهيافت به ويژه ايجاد ارتباط مجموعه کانون‌هاي فرهنگي دانشجويان با اين نهادها و ارتباطات فرابخشي نسبت به مسائل اجتماعي و مبتلابه جامعه است.
وي در مورد تفاوت‌هاي اين جشنواره با ساير جشنواره‌ها بيان کرد: 86 جشنواره رويش در دانشگاه‌ها برگزار شده است که نسبت به سال هاي گذشته در فضايي متنوع با اراده و علاقه قوي‌تري انجام گرفته و منجر به زمينه سازي براي برگزاري هفتمين جشنواره رويش به عنوان نقطه عطف رويش‌ها شده است.
در ادامه دکتر فروغ اسرافيليان، دبير هفتمين جشنواره رويش، اين رويداد را بزرگترين اجتماع دانشگاهي فعاليت هاي فرهنگي، هنري، اجتماعي و ديني دانشجويان برشمرد و ادامه داد: در اين جشنواره شاهد فعاليت هاي غني تري از سوي کانون هاي دانشگاهي هستيم و اميدواريم براي شکوفايي و توانمند سازي استعدادهاي دانشجويان در چهار زمينه ياد شده سودمند واقع شود. به بهانه برگزاري جشنواره رويش سازمان ها و دستگاه هاي مختلفي مي توانند در کنار دانشگاه ها در پيشرفت اين امر سهيم و مشارکت داشته باشند.
گفتني است هفتمين جشنواره ملي رويش به همت معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم تحقيقات و فناوري و حمايت مادي و معنوي و همکاري بسيار موثر کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان و حضور و مشارکت دانشگاه هاي دولتي و غير دولتي برگزار خواهد شد.
گفتني است نخستين نشست خبري هفتمين جشنواره ملي رويش با حضور مهندس هادي عسگري، مدير کل فرهنگي و اجتماعي و جمعي از مديران اين رويداد علمي، فرهنگي و اجتماعي برگزار شد.

نظر شما