شناسهٔ خبر: 31167117 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

کارخانه ورشکسته روی دست کارگران ماند

حکم توقیف اموال «سامان کاشی» اجرا نشد/کارگران به حقوق خود نرسیدند

بروجرد- کارخانه‌ای ورشکسته و کارگرانی بیکار حکایت «سامان کاشی» بروجرد است تا «بی‌سامانی» در این کارخانه موجب ایجاد مشکلات کارگری در این شهرستان شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: کارخانه سامان کاشی بروجرد که زمانی در نوع خود یکی از بهترین واحدهای تولیدی کاشی خاورمیانه به حساب می آمد در سال های اخیر حال و روز خوبی ندارد و چرخ تولید آن دیگر نمی چرخد تا وضعیت کارگران این واحد صنعتی همچون کارخانه تبدار و مریض باشد.

معوقه ۱.۷ میلیاردی کارخانه به کارگران

به دنبال تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی بروجرد به دلایل مختلف از جمله تحریم های خارجی، وررشکستگی، بدهکاری به بانک ها و... خانواده های کارگران این صنایع نیز با بیکاری سرپرستان خود در شرایط بد اقتصادی به سر می برند.

علی اکبر کایید نماینده کارگران اخراجی سامان کاشی در گفت و گو با خبرنگار مهر، در رابطه با وضعیت زندگی همکاران خود با تعطیل شدن کارخانه سامان کاشی بروجرد، گفت: حدود ۵۸ نفر از کارگران اخراجی سامان کاشی بروجرد قبل از ورشکستگی کلی کارخانه برخی مثل خودم که ۱۷ سال سابقه کار دارم معوقاتی داریم که با شکایت از مدیریت کارخانه خواستیم به حقوق خود برسیم.

وی، افزود: برای رسیدن به معوقات گذشته که حدود یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان است شکایت کردیم که حکم توقیف اموالی مشخص از کارخانه سامان کاشی بروجرد از سوی رئیس دادگستری بروجرد صادر شد و کارگران اخراجی طبق این حکم می توانستند با فروش اموال توقیفی به حق خود برسند.

کسی پاسخگوی کارگران نیست

نماینده کارگران اخراجی سامان کاشی، تصریح کرد: این حکم از سوی دادگستری بروجرد در خرداد ماه ۹۶ صادر شد و متاسفانه به دلایل مبهمی وتو شد و حکم اجرا نشد تا اینکه نامه اعلام ورشکستگی کامل کارخانه در تاریخ بهمن ماه ۹۶ از سوی شعبه سوم اداره تصفیه امور ورشکستگی تهران صادر شد.

کایید، ادامه داد: با صدور نامه ورشکستگی کارخانه مدیر آن دیگر زیر بار نرفت که معوقات کارگران بازنشسته و اخراجی را پرداخت کند.

وی، گفت: بنابر اعلام مدیر کارخانه، ۷۰ میلیارد تومان بدهی کارخانه است که درخواست ۲۵ میلیارد تسهیلات بانکی داشته است اما با درخواست مدیر موافقت نشده است.

نماینده کارگران اخراجی سامان کاشی، گفت: تمام اموال کارخانه به رهن بانک سپه بروجرد به جای بدهی رفته و کارگران با این توصیف نمی توانند به معوقات خود برسند.

کایید با بیان اینکه کارخانه ای که نه مشکل تولید دارد و نه مشکل عرضه چرا تعطیل شده است، تاکید کرد: حکم توقیف اموال کارخانه برای پرداخت معوقات کارگران قبل از صدور نامه اداره ورشکستگی تهران بوده اما حکم را عودت دادند که اموال در رهن بانک است و به نظر می رسد این موضوع پاسکاری می شود و کسی پاسخگو نیست.

خانواده‌هایی که به دلیل شرایط بد اقتصادی از هم پاشیده شد

وی، افزود: در سال ۹۲ بعد از اینکه جلسات متعدد کارگران با مدیر کارخانه برای برطرف شدن مشکلات و پرداخت حقوق کارگران به جایی نرسید با حضور در دفتر امام جمعه وقت خواستار رسیدگی به این وضعیت شدیم اما نتیجه بخش نبود.

نماینده کارگران اخراجی سامان کاشی، ادامه داد: کارگران رسمی بازنشسته سامان کاشی بروجرد نیز بابت سنوات خود طلبکار هستند و مدیر کارخانه بابت پرداخت طلب آنها دو قطعه زمین در لواسان تهران در نظر گرفت که متاسفانه به دلیل وجود معارض و اینکه در حوزه منابع طبیعی قرار دارند این زمین ها نیز تا به امروز به فروش نرفته است.

حسین روزبهانی یکی دیگر از کارگران سامان کاشی در گفت و گو با مهر گفت: با تعطیل شدن کارخانه سامان کاشی بروجرد و بیکاری کارگران خیلی از خانواده ها در چند سال گذشته به خاطر شرایط بد اقتصادی از هم پاشیده شدند.

وی، گفت: همچنین کارگرانی که بیمار بودند به دلیل عدم توانایی در درمان جان خود را از دست داده اند و این ظلمی بزرگ به جامعه کارگری است که مسئولان دست اندرکار برای برطرف شدن مشکلات کارخانه و پرداخت معوقات کارگران سامان کاشی بروجرد تدابیر لازم را اتخاذ نمی کنند.

این کارگر سارمان کاشی بروجرد، تصریح کرد: معوقات کارگران باید به روز پرداخت شود چرا که مبلغی که چند سال پیش قرار بوده پرداخت شود و نشده امروز ارزشی ندارد و مدیر کارخانه می بایست این معوقات را با توجه به شرایط امروز پرداخت کند.

عدم اجرای حکم توقیف اموال کارخانه به منظور پرداخت معوقات کارگران قانونی است

حمیدرضا بوالحسنی رئیس دادگستری بروجرد در این رابطه گفت: در خصوص کارخانه سامان کاشی بروجرد طبق قانون تمام عملیات اجرایی قبل از خروج اموال توقیفی، مقرر شد همه به اداره تصفیه ورشکستگی تهران اعلام شود.

وی، افزود: مطابق دستور شعبه سوم اداره تصفیه امور ورشکستگی تهران و اعلام آن با صراحت به دادگستری بروجرد همه عملیات اجرایی متوقف و پرونده ها به این اداره ارسال شد.

رئیس دادگستری بروجرد، گفت: اداره تصفیه امور ورشکستگی تهران از همان زمان تا کنون تمام اقدامات اجرایی را انجام می دهد و دادگستری بروجرد حق دخالت ندارد.

بوالحسنی، تاکید کرد: چه قبل از ورشکستگی سامان کاشی و چه بعد از آن اموال توقیف شده در تایید و صلاحیت اداره تصفیه ورشکستگی تهران قرار گرفته است.

وی، یادآور شد: این حکمی است که از سوی اداره ورشکستگی صادر شده است و عدم اجرای حکم توقیف اموال کارخانه به منظور پرداخت معوقات کارگران قانونی است.

بر اساس این گزارش، چند سال است که سامان کاشی بروجرد روی مدار بی سامانی قرار گرفته تا در نهایت به ورشکستی برسد؛ همچنان کارگران این کارخانه در تلاش برای احقاق حقوق و مطالبات خود هستند اما هر بار به در بسته خورده اند تا مزد زحمات چندین ساله خود در این کارخانه را دریافت نکنند.

نظر شما