شناسهٔ خبر: 31165740 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده مجلس ترکیه در واکنش به نشست ورشو:

آمریکا در ورشو به دنبال تجزیه خاورمیانه است

آنکارا- ایرنا- اوزترک ییلماز نماینده منفرد مجلس ملی ترکیه گفت: هدف آمریکا تجزیه منطقه خاورمیانه به محور شیعه و سنی و افزایش تعداد دوستان اسراییل است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از آنکارا، ییلماز این مطلب را در ارزیابی و واکنش به نشست ضد ایرانی ورشو در محل مجلس ملی ترکیه و در جمع خبرنگاران عنوان کرد.
وی با تاکید بر این که آمریکا به خاورمیانه به عنوان منطقه ای برای تامین منافع راهبردی خود و دسترسی به امنیت رژیم صهیونیستی می نگرد، گفت: هدف نشست ورشو مجبور ساختن دولت های سنی عرب به اتحاد با اسراییل و بر ضد ایران است.
ییلماز با اشاره به اینکه منطقه خاورمیانه به ابزاری برای تامین اهداف آمریکا در آمده است، گفت: آمریکا قصد بهره برداری از تجزیه مذهبی در خاورمیانه به عنوان یک خط گسل عمیق در منطقه را دارد و کنفرانس ورشو نیز در خدمت این هدف است.
وی با تاکید بر اینکه هدف نشست ورشو تنها به محاصره درآوردن ایران نیست، گفت: این نشست به مساله فلسطین نیز ضربه جدی وارد خواهد کرد .
به گفته ییلماز یکی دیگر از اهداف این نشست مساله سوریه است، زیرا آمریکا قصد دارد بعد از عقب کشیدن نیروهایش از سوریه برخی کشورهای عرب و اروپایی را جایگزین نیروهای خود کند و نشست ورشو نیز درصدد تامین زیرساخت های لازم برای این مساله است.
ییلماز با اشاره به اینکه ترکیه در سطح سفیر در نشست شرکت می کند، افزود: ای کاش ترکیه در هیچ سطحی در نشست شرکت و نماینده ای هم اعزام نمی کرد، زیرا هدف نشست آشکار است.

** انتخاب اصلح ترکیه در اجلاس سوچی
نماینده مجلس ترکیه با اشاره به نشست سوچی در مورد سوریه با شرکت روسای جمهور ترکیه، روسیه و ایران نیز گفت: ترکیه باید یک ترجیح داشته باشد و آن هم این است که، آیا استقرار نیروهای برخی کشورهای عرب و اروپایی در مناطق امن بهتر است و یا حضور نیروهای ترک با مشارکت نیروهای دولت سوریه؟ و آنکارا باید بداند که این یک تصمیم راهبردی است.
ییلماز گفت: در صورتی که ترکیه گزینه اول را انتخاب کند به نیرویی همانند نیروهای پتک آهنین که بعد از حمله آمریکا به عراق در ترکیه حضور یافته بود، درخواهد آمد. حضور نیروهای چندملیتی در سوریه موجب خواهد شد که این نیروهای حق اظهارنظر در مورد آن کشور را داشته باشند و به سهولت نیز سوریه را ترک نخواهند کرد.
ییلماز با اشاره به همکاری های ترکیه با ایران و روسیه در مساله سوریه در نشست های آستانه و سوچی، گفت: در صورتی که ترکیه گزینه دوم یعنی تماس با دولت مرکزی سوریه و استقرار نیروهای مشترک در مناطق امن را انتخاب کند این مساله از سوی ایران و روسیه به آسانی قبول خواهد شد .
اوزترک ییلماز نماینده سابق حزب جمهوریخواه خلق در دوران اشغال سرکنسولگری ترکیه در موصل از سوی داعش سرکنسول ترکیه در موصل بود.
خاورم**2012**1144

نظر شما