شناسهٔ خبر: 31164423 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

کاهش آمار تصادفات با سیستم های کمک راننده پیشرفته خودرو

سید مهرداد حسینی مهندس برق (کنترل) و متخصص در زمینه سیستم های کمک راننده پیشرفته خودرو معتقد است این گونه سیستم ها به طور موثر باعث کاهش تعداد تصادفات و افزایش ایمنی خودرو و سرنشینان آن می‌شود

صاحب‌خبر -

ایلنا، دکتر سید مهرداد حسینی مهندس برق (کنترل) و متخصص در زمینه سیستم های کمک راننده پیشرفته خودرو معتقد است این گونه سیستم ها به طور موثر باعث کاهش تعداد تصادفات و افزایش ایمنی خودرو و سرنشینان آن می‌شود. در گفتگویی با ایشان، به سوالات خبرنگار ما چنین پاسخ دادند:

سؤال 1: تجربه حرفه ای شما در زمینه طراحی و پیاده سازی سیستم‌های کمک راننده پیشرفته (ADAS) خودرو از کجا شروع شد؟

فعالیت اینجانب اولین بار در سال 2014 بصورت تحقیق و توسعه در یک پروژه مشترک بین دانشگاه صنعتی چالمرز سوئد و شرکت خودروسازی ولوو درزمینه سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته خودرو و خودروهای خودران آغاز شد. این تحقیقات شامل شناسایی رفتار راننده و طراحی سیستم هشدار برخورد به جلو و همچنین انحراف از مسیر بود که با در نظر گرفتن شرایط واقعی حاکم بر خودرو و محیط و همچنین خصوصیات رفتاری راننده انجام پذیرفت. این سیستم علاوه بر داشتن دقت و کارایی بالا، قابلیت تطبیق خود با رفتار راننده و تنظیم زمان هشدار بر اساس ویژگی‌های رفتاری راننده را نیز دارا می باشد.

سؤال 2: پیگیری این ایده در داخل کشور از چه زمانی آغاز شد؟

پس از بازگشت به ایران در سال 2016 با تشکیل تیم فنی و بررسی اولیه میدانی راجع به تکنولوژی سیستم‌های کمک‌راننده خودرو در داخل، آغاز به کار نموده و در ادامه به امکان‌سنجی جهت پیاده‌سازی و الویت بندی آن‌ها بر اساس نیاز و ظرفیت‌های کشور ، امکانات جاده‌ای و اجرایی شدن آن‌ها در خودروهای موجود و یا در حال ساخت پرداخته شد. به دنبال آن طراحی الگوریتم‌های ایمنی، اجرا و پیاده‌سازی آن‌ها موردتوجه قرار گرفت و سامانه‌ای با عنوان"دستگاه کمک‌راننده ایمن" و با نام تجاری i-drive طراحی و نمونه اولیه آن ساخته‌شده است.

علاوه بر آن از آنجائیکه شرکت ها و مراکز تحقیق و توسعه که در زمینه ADAS فعالیت می کنند نیاز به فضایی ویژه برای تست و توسعه محصول خود دارند (که اصطلاحا میدان تست گفته می شود)، پروژه ای با موضوع طراحی مفهومی و امکان سنجی ساخت یک میدان تست در داخل کشور مورد توجه قرار گرفت و توسط اینجانب و همکاران آغاز شده است.

سؤال 3: مهم‌ترین وظیفه و عملکرد دستگاه کمک‌راننده ایمن چیست؟

برای این دستگاه وظایف مختلفی در نظر گرفته‌شده که شامل تشخیص رفتارهای پرخطر هنگام رانندگی ، هشدار و ثبت رفتارهای ریسک‌پذیر و درنهایت ارسال داده‌های ثبت‌شده به راننده است.

سؤال 4: در طراحی و ساخت این سامانه از سوی چه مراکز علمی پشتیبانی و حمایت‌شده است؟

شروع طرح با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان تحت عنوان تسهیلات حمایت از فعالیت‌های فناورانه ایرانیان مقیم خارج و با همکاری  معاونت بین‌الملل دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی صورت گرفته است. در این زمینه تاکنون چندین مقاله در کنفرانس‌های معتبر خارجی توسط این‌جانب و همکاران به چاپ رسیده است.

سؤال 5: در مورد دستگاه i-drive بیشتر توضیح می‌دهید.

این دستگاه از دولایه نرم‌افزار و سخت‌افزار تشکیل‌شده است که وظیفه اصلی آن کمک دادن به راننده و هشدار به‌موقع در شرایط پرخطر برای جلوگیری از تصادفات است. این دستگاه با استفاده از یک حس‌گر دوربین که بر روی شیشه جلویی ماشین نصب میگردد، قادر به درک خطر و اعلام هشدار سریع به راننده است. پردازنده مرکزی تصاویر اخذشده از دوربین را با سرعت‌بالا تحلیل کرده و چنانچه وضعیت مخاطره‌آمیزی اعم از امکان برخورد به خودروی جلویی، انحراف از خطوط و یا عبور از سرعت مجاز شناسایی شود اقدام به ارسال هشدارهای صوتی و تصویری می‌کند.

سؤال 6:در خصوص شرکت ره بین صنعت نصیر توضیح دهید؟

این شرکت در سال 1396 به مدیریت این‌جانب و با همکاری دو نفر از اعضای محترم هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی تأسیس شد و حوزه اصلی فعالیت آن طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته خودرو است که تاکنون در نمایشگاه‌هایی ازجمله نمایشگاه اینوتکس (2017) ( حاوی رتبه برتر استارت آپ های ایرانیان خارج از کشور)، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن بازار، خودرو و صنایع وابسته و نمایشگاه خودرو تهران معرفی‌شده است.

سؤال 7:چه بازار هدفی را برای محصول خود متصور هستید؟

مهم‌ترین بازارهای هدف ما صنایع خودروسازی و شرکت‌های وابسته، شرکت‌های تاکسیرانی، اتوبوسرانی، حمل‌ونقل، بیمه‌ و سایر شرکت‌های خصوصی مرتبط می‌باشد که با برخی از آن‌ها وارد مذاکره شده‌ایم.

سؤال8: به‌عنوان آخرین سؤال ، اهمیت سیستم‌های ایمنی فعال خودرو و خودروهای خودران چیست؟

ازجمله داغ‌ترین موضوعات محافل علمی، دانشگاهی و صنعتی مسئله افزایش ایمنی خودرو، بهبود فرهنگ رانندگی وکاهش ترافیک است. متأسفانه کشور ما در لیست بالای تصادفات و کشته‌شدگان سوانح رانندگی قرار دارد، به‌گونه‌ای که طبق آمار اعلام‌شده از ابتدای سال تاکنون 7هزار نفر در حوادث رانندگی جان‌باخته‌اند و طبق آمار بیمه مرکزی روزانه 43 نفر در حوادث رانندگی جان می‌دهند و 900نفر نیز مجروح می‌شوند.

ازاین‌رو تلاش تمام دستگاه‌ها را می‌طلبد تا این آمار کاهش یابد و بنده نیز به همراه تیم تحقیقاتی خود وظیفه می‌دانم که پیشرفت تکنولوژی و ارتقاء دانش فنی کمک کنم تا بتوانم سهم کوچکی در کاهش این آمار ناگوار داشته باشم.در پایان نیز از تمامی ارگان‌ها و نهادهای ذیصلاح خواهشمندم حمایت خود را از این مجموعه که با کمک متخصصین داخلی و تکیه‌بر دانش فنی بومی در حال فعالیت است دریغ نفرمایند و در صورت نیاز به اطلاعات جامع تر از طریق سایت www.rahbin-nasir.ir با ما مکاتبه نمایند.

 

نظر شما