شناسهٔ خبر: 31164160 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش ها به حمله تروريستي به اتوبوس پرسنل سپاه/ اعلام 3 روز عزاي عمومي در سيستان وبلوچستان

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- محمد جواد ظريف وزير امور خارجه در واکنش به حادثه تروريستي پيش آمده براي اتوبوس پرسنل سپاه در سيستان و بلوچستان پيامي در توئيتر منتشر کرد.
به گزارش سرويس سياست خارجي خبرگزاري آريا، ظريف در توئيتي نوشت: «اينکه ايران درست در همان روز برگزاري سيرک ورشو هدف حمله تروريستي قرار مي‌گيرد، تصادفي است؟ به خصوص وقتي که همتايان همان‌ تروريست‌ها از خيابان‌هاي ورشو براي آن جشن به پا مي‌کنند و با ربات‌هاي توئيتر از آن حمايت مي‌کنند. ظاهراً آمريکا هميشه اشتباهات يکساني مرتکب مي‌شود، اما انتظار دارد نتايج متفاوتي دريافت کند.»
وزارت امور خارجه لهستان که اين روزها با تبعيت از آمريکا، ميزبان نشستي ضدايراني شده است، در واکنش به پيام توئيتري «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه ايران و در فراري رو به جلو، نوشت: لهستان تروريسم را درهر شکلي که باشد، محکوم مي‌کند.
صفحه توئيتري اين وزارتخانه در پيام خود افزود: واکنش به حمله جاده خاش – زاهدان در ايران نيز از اين موضوع مستثني نيست؛ `نه` به خشونت است.
وزارت امور خارجه لهستان در ادامه مدعي شد که «امروز، هيچ تروريستي در ورشو حضور ندارد».

واکنش سخنگوي وزارت خارجه به حادثه تروريستي سيستان و بلوچستان
سخنگوي وزارت خارجه ضمن ابراز تأسف و انزجار از حادثه تروريستي سيستان و بلوچستان تصريح کرد: فرزندان جان بر کف نظامي و اطلاعاتي ملت ايران انتقام خون شهداي اين حادثه را خواهند گرفت.
بهرام قاسمي سخنگوي وزارت امور خارجه با ابراز تأسف و انزجار عميق از حادثه تروريستي چهارشنبه شب در استان سيستان و بلوچستان که منجر به شهادت و جراحت تعدادي از هموطنان شده است، با خانواده شهدا و مجروحان اين حادثه تلخ ابراز همدردي کرد.
قاسمي ضمن محکوم کردن اين اقدام غيرانساني که يکي از گروهک‌هاي تروريستي مسئوليت آن را برعهده گرفته است، اظهار داشت: توسل اين گروهک تروريستي که مورد حمايت نظامي، مالي و فکري برخي کشورهاي منطقه نيز قرار دارد، به اينگونه جنايات غيرانساني عزم دولت و ملت ايران را در ادامه راه مقابله با تروريسم در منطقه مصمم‌تر از گذشته خواهد کرد و قطعا فرزندان جان بر کف نظامي و اطلاعاتي ملت ايران انتقام خون شهداي اين حادثه را خواهند گرفت.

پيگيري حادثه تروريستي زاهدان در مجلس
حسينعلي شهرياري نماينده مردم زاهدان در مجلس گفت: کميسيون امنيت ملي مجلس به جد حادثه تروريستي زاهدان را تا حصول نتيجه پيگيري مي کند.
نماينده مردم زاهدان در مجلس شوراي اسلامي گفت: حادثه تروريستي زاهدان را به طور جد از طريق کميسيون امنيت ملي مجلس تا حصول نتيجه پيگيري خواهيم کرد.
حسينعلي شهرياري نماينده مردم زاهدان در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني ، ضمن محکوميت حادثه تروريستي ساعتي پيش در زاهدان گفت: به طور جد از طريق مجلس و به طور خاص از طريق کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي حادثه تروريستي زاهدان را تا حصول نتيجه پيگيري خواهيم کرد.
وي با انتقاد از دستگاه اطلاعاتي پاکستان اظهار داشت: دستگاه اطلاعاتي و همچنين سران ارتش پاکستان جديتي در برخورد با گروهک‌هاي تروريستي مستقر در اين کشور از خود نشان نمي‌دهند و اين باعث شده تا حاشيه امني براي اين گروهک‌ها در کشور پاکستان ايجاد شود.
نماينده مردم زاهدان در مجلس شوراي اسلامي همچنين ضمن انتقاد از عملکرد وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: عملکرد دستگاه ديپلماسي ما در برخورد با حوادث مشابه تروريستي عملکرد قوي و قاطعي نبوده و در وزارت امور خارجه ما همواره با ديپلماسي لبخند با اين موضوع برخورد کرده است.

اعلام 3 روز عزاي عمومي در سيستان وبلوچستان
استاندار سيستان وبلوچستان، در جلسه شوراي اداري دلگان با محکوميت حادثه تروريستي حمله به نيرو‌هاي مرزباني سپاه پاسداران، سه روز عزاي عمومي در استان اعلام کرد.

پيام تسليت مولوي عبدالحميد
امام جمعه اهل سنت زاهدان با صدور پيامي حادثه انفجار در نزديکي اتوبوس حامل نيروهاي مرزباني سپاه را به شدت محکوم و با بازماندگان شهداي اين حادثه که در جاده خاش زاهدان رخ داده، ابراز همدردي کرد.
متن پيام مولوي عبدالحميد به شرح ذيل است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم
«إنا لله و إنا إليه راجعون»
خبر انفجار در نزديکي اتوبوس حامل حافظين مرزهاي وطن از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران که منجر به شهادت و مجروح شدن جمعي از کارکنان سپاه شد، باعث تأسف و تألم شديد گرديد.
بنده اين اقدام تروريستي را قوياً محکوم مي‌کنم و آن را در راستاي منافع دشمنان کشور و ملت فهيم ايران مي‌دانم. بدون شک بيش از هر کسي، مردم سيستان‌وبلوچستان از چنين حوادثي آسيب مي‌بينند؛ مردمي که خواهان امنيت و صلح در سايۀ آزادي و توسعه فراگير هستند.
بازماندگان شهداي اين حادثۀ تلخ و ناگوار ما را در غم خود شريک بدانند. از بارگاه ايزد منان براي اين شهدا مغفرت تامه و رفع درجات و براي عزيزانشان اجر و صبر فراوان و همچنين براي مجروحان شفاي عاجل مسألت دارم.

 کويت، قطر و لبنان حمله تروريستي سيستان و بلوچستان را محکوم کردند
کويت، قطر ولبنان در پيام هايي جداگانه چهارشنبه شب ضمن محکوم کردن حادثه تروريستي، شهادت جمعي از مرزبانان در جاده خاش - زاهدان را به دولت و ملت ايران تسليت گفتند.
در بيانيه اي که خبرگزاري رسمي کويت (کونا) منتشر کرد، آمده است: «صباح الاحمد الجابر الصباح» امير کويت در پيامي به حسن روحاني رئيس جمهوري ايران با محکوم کردن حمله تروريستي زاهدان – خاش، اين حادثه را تسليت گفت و با بازماندگان اين اقدام تروريستي ابراز همدري مي کند.
امير کويت در اين بيانيه تصريح کرد: اين اقدام تروريستي که در جريان آن بي گناهان هدف قرار گرفتند، محکوم است و براي قربانيان اين حادثه علو درجات و براي مجروحان، شفاي عاجل مسالت دارم.
«جابر المبارک الحمد الصباح» نخست‌وزير و «نواف الأحمد الجابر الصباح» وليعهد کويت نيز در پيام هايي جداگانه به حسن روحاني رئيس جمهوري کشورمان، حمله به اتوبوس حامل نيروهاي سپاه پاسداران را تسليت گفتند و اين حادثه تروريستي را محکوم کردند.
«تميم بن حمد آل ثاني» امير، «عبدالله بن حمد آل ثاني» معاون امير و «عبدالله بن ناصر بن خليفه» نخست وزير و وزير کشور قطر نيز در پيام هايي جداگانه به حسن روحاني رئيس جمهوري ايران، حادثه تروريستي خاش - زاهدان را تسليت گفتند و با محکوم کردن اين جنايت تروريستي، براي مجروحان، شفاي عاجل مسالت کردند.
وزارت امورخارجه لبنان نيز در پيامي حادثه تروريستي در استان سيستان و بلوچستان را به شدت محکوم کرد.
در بيانيه اين وزارت خانه آمده است: لبنان با ابراز همداري با دولت و ملت ايران، به خانواده قربانيان، اين حادثه تروريستي را تسليت مي گويد و خواستار شناسايي عوامل اين حمله است.

حزب‌الله لبنان حمله تروريستي سيستان و بلوچستان را محکوم کرد
حزب‌الله لبنان در بيانيه‌اي بامداد پنجشنبه به شدت حمله تروريستي به اتوبوس حامل نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در جاده خاش-زاهدان را محکوم کرد.
حزب الله لبنان با صدور بيانيه اي، به شدت حادثه تروريستي روز چهارشنبه در سيستان و بلوچستان را محکوم کرد.
بر اساس اين گزارش، حزب الله لبنان در اين بيانيه انفجار تروريستي که اتوبوس حامل شماري از نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را هدف قرار داده و ده ها شهيد و زخمي برجا گذاشت، محکوم نموده است.
حزب الله همچنين باندهاي تکفيري و تروريستي مورد حمايت آمريکا و اسرائيل در منطقه را عامل اين حمله انتحاري ننگين برشمرد.
در بيانيه حزب الله آمده است: اين گروه هاي جنايتکار که از حضور گسترده مردم در چهلمين سالروز انقلاب خود خشمگين شده اند دست به اقدامي زدند که وجهه حقيقي تروريسم سازمان يافته به سرکردگي آمريکا را نشان مي دهد.
اين بيانيه مي افزايد: همزماني اين انفجار با برگزاري نشست ضدايراني ورشو که آمريکا سرکردگي آن را برعهده دارد از هماهنگي کامل بين آمريکا و سازمان هاي جنايتکار براي ايجاد بي ثباتي و نا امني در جمهوري اسلامي حکايت دارد.
حزب الله در پايان آورده است: اينگونه جنايات ملت ايران را که روز گذشته با حضور ميليوني خود پايبندي به جمهوري اسلامي را ثابت کردند، تضعيف نخواهد کرد بلکه موجب قدرت و پايمردي آنها براي ادامه پيشرفت و شکوفايي خواهد بود و به عنوان نوري براي ملت هاي آزاديخواه و خواهان استقلال باقي خواهند ماند.

پاکستان حمله تروريستي به اتوبوس سپاه پاسداران را محکوم کرد
پاکستان حمله تروريستي به اتوبوس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را در اطراف زاهدان به شدت محکوم کرد. "محمد فيصل" سخنگوي وزارت امور خارجه پاکستان در توييتي نوشت: غم و اندوه عميق دولت و ملت پاکستان براي از دست دادن جان هاي ارزشمند در اين حمله تروريستي اعلام مي دارم.
سخنگوي وزارت امور خارجه پاکستان افزود: پاکستان همه اقدامات تروريستي را به شدت محکوم و همبستگي و همدردي خود را با خانواده جانباختگان اين اقدام تروريستي اعلام مي کند.
سفارت کشورمان در اسلام آباد با قدرداني از سخنگوي وزارت امور خارجه پاکستان در بيانيه اي اعلام کرد: پاکستان هميشه در ساعات سخت و دشوار در کنار ايران بوده است و ايران و پاکستان همکاري هاي خود را در مبارزه با پديده غيرانساني تروريسم ادامه خواهد داد و با کمک خداوند و ايمان ملت بزرگوار اين پديده شوم را ريشه کن خواهند کرد.

گفتني است که حمله تروريستي چهارشنبه شب به اتوبوس حامل نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران در استان سيستان و بلوچستان به برجا ماندن 27 شهيد و 13 زخمي منجر گرديد.
گروهک تروريستي موسوم به «جيش العدل» مسئوليت اين حمله تروريستي را برعهده گرفت.

نظر شما