شناسهٔ خبر: 31162716 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

مهمانان بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس به چابهار رسیدند / روایت زینب نوروزی و مهلا زمانی از هنر سوزن‌دوزی بلوچ

طراحان و پیشکسوتان عرصه مد و لباس کشور، با حضور در بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر، نگاه تازه بر عرصه سوزن‌دوزی و هنر مکران را تحسین کردند.

صاحب‌خبر -

سرویس مد و لباس هنرآنلاین: بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر، شب گذشته با ورود مهمانان خارجی و داخلی، وارد فاز تازه‌ای شد و پویایی خاصی به این بخش بخشید.

فضای نمایشگاه با چیدمان هنرمندان و طراحان داخلی و خارجی، آماده حضور بازدیدکنندگان و رویدادهای تازه این بخش شد. سوزن دوزی استان سیستان و بلوچستان اما نخستین چیزی بود که یکایک مهمانان را به سوی خود جذب و نگاه‌ها را خیره می‌کرد. تمرکز بر این هنر اصیل ایرانی از جمله اهداف اصلی این بخش از جشنواره است که در نخستین گام، به خوبی محقق شد.

زینب نوروزی، هنرمند سوزن دوزی، برگزاری بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در چابهار را مایه خرسندی دانست و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: آنچه در این بخش از جشنواره مد نظر قرار گرفته بر سوزن دوزی منطقه بلوچستان تاکید دارد تا بتوانیم نگاهی نوین به سوزن دوزی بلوچ داشته باشیم. در حقیقت نگاه مسئولان بر این موضوع تاکید دارد که بتوانیم سوزن دوزی اصیل ایرانی را که یک بخش کاربردی است، به نحوی معرفی کنیم که بیشتر و بهتر در بدنه اجتماع دیده شود و مورد استفاده قرار گیرد.

او درباره اهدای نشان مهتاب به برگزیدگان این بخش، بیان کرد: امیدوارم که در این جشنواره نشان مهتاب به سوزن دوزها و هنرمندانی اهداء شود، که به واقع برای این هنر زحمت کشیده و تلاش کرده‌اند زیرا پیشکسوتان بسیاری در این عرصه با سختی و مشکلات بسیار توانسته‌اند، سوزن دوزی را به نسل‌های امروزی منتقل کنند بنابراین امیدوارم که این رویدادها در حد همین چند روز باقی نماند و بتواند با تداوم یافتن، تغییری را در شرایط کنونی ایجاد کند و اتفاق خوبی برای سوزن دوزی شکل گیرد.

این هنرمند ادامه داد: برخی از طراحان لباس برای مشارکت در دوخت و طراحی آثاری با محتوای سوزن دوزی بلوچ مشکل دارند زیرا معتقدند که قیچی زدن کارهای اینچنینی بسیار سخت و تقریبا ناممکن است در حالیکه ما برخی از آثار کاخ سعدآباد، کاملا بر پایه همین روش اجرا شده‌اند و نشان می‌دهند که امکان ارائه سوزن دوزی‌های بلوچ با سبک و شیوه امروزی میسر است و این هنر نیز امکان ارائه مدرن را دارد بنابراین امیدوارم که این جشنواره نگاه تازه‌ای را به طراحان ارائه دهد، تا این اما و اگرها به فراموشی سپرده شود و شکل متفاوتی در این عرصه ایجاد شود.

زینب نوروزی

نوروزی تصریح کرد: این رویداد و حضور کشورهای مختلف در دل این جشنواره اتفاق بسیار مثبتی است که در صورت هدایت مناسب می‌تواند، موج مثبتی را برای این عرصه به وجود آورد.

او ادامه داد: متاسفانه برخی از سوزن دوزی‌های موجود در بازار نمونه‌های نامناسبی هستند که عملا نمی‌توانند هنر اصیل سوزن دوزی را به درستی معرفی کنند، بنابراین چنین رویدادهایی می‌تواند قدم مهمی در راستای معرفی این هنر اصیل ایرانی باشد.

این هنرمند، سیستان و بلوچستان را دارای پتانسیل‌های گسترده‌ای در عرصه هنر دانست و در این باره گفت: بلوچستان استان گسترده‌ای است که هر خطه از آن بر مبنای نوع زندگی مردم، پوشش و دوخت متفاوتی دارد. در این استان انواع و اقسام سوزن دوزی‌ها را داریم که هر کدام مختص به همان منطقه است. به عنوان مثال در سیستان خامه دوزی، در ایرندگان سوزن دوزی پرکار، در نیک شهر آینه دوزی و سراوان سوزن دوزی خاص خود را دارد  بنابراین اگر ما سوزن دوزی‌های اصیل هر منطقه را جمع آوری و بر روی آن کار کنیم، اتفاق شگرفی رخ خواهد دارد اما متاسفانه برخی علاقه ندارند که سوزن دوزی اصیل ایرانی دیده و شناخته شود و نتیجه زحمات زنان زحمت کش بلوچ مورد استفاده قرار گیرد، بر همین مبنا برگزاری رویدادی مانند این جشنواره برای ما و هنرمندان این خطه بسیار ارزشمند است.

نوروزی خاطرنشان کرد: برخی از طراحان صرفا به سوزن دوزی های بی کیفیت اکتفاء می‌کنند در حالی که کار کردن بر روی سوزن دوزی اصیل به مرور زمان نتیجه بهتری برای  مد ایران و حتی عرضه به سطح جهانی خواهد داشت.

او درباره تغییرات عرصه سوزن دوزی، گفت: تکنیک دوخت در این عرصه با روش سالیان گذشته انجام می‌شود و تغییری در آن رخ نمی‌دهد اما هنرمندان وطراحان می‌توانند در رنگ آمیزی تفاوت هایی را ایجاد کنند. در واقع ما هنوز در دوخت به روش‌های قدیمی پایبند هستیم و برای حفظ و احیای آن تلاش می‌کنیم.

این هنرمند با اشاره به یادبود مهتاب در این دوره از جشنواره، گفت: از اینکه جشنواره مد و لباس فجر، به یاد مهتاب نوروزی شکل گرفته، بسیار خرسندم زیرا می بینم که نام این پیشکسوت زنده نگاه داشته شده اما امیدوارم که جایزه نشان مهتاب به افرادی اهداء شود که واقعا نظیر مهتاب در این راستا تلاش کرده‌اند.

نوروزی از برگزاری کارگاه آموزش سوزن دوزی در این بخش از جشنواره خبر داد و گفت: 26 و 27 بهمن ماه از ساعت 9 الی 13 برای علاقمندان کارگاه آموزش سوزن دوزی اصیل بلوچستان را خواهیم داشت که امیدواریم مورد استقبال و کاربرد طراحان قرار گیرد.

زمانی: مد ایران آماده پویایی و رشد است

مهلا زمانی، طراح و هنرمند عرصه مد و لباس نیز در این بخش جشنواره، از برنامه ریزی دقیق جشنواره و انضباط حاکم بر فضا ابراز خرسندی کرد و گفت: حضور طراحان و هنرمندان از کشورهای مختلف، فضایی را فراهم خواهد کرد که در دل آن امکان مطرح شدن، هنر اصیل ایرانی و رشد و پیشرفت فراهم خواهد شد.

او افزود: برای شخص من نوع برنامه ریزی‌ها و دیدگاهی که در راستای مطرح شدن هنر سوزن دوزی منطقه مکران مد نظر قرار گرفت، بسیار جذاب و قابل توجه است.

او با اشاره به اهمیت توجه به فرهنگ و هنرهای سنتی، در این باره گفت: سوزن دوزی منطقه بلوچستان از جمله هنرهایی است که با رنج و مشقت بسیاری فراهم می‌شود، بنابراین قطعا باید برای درآمد زایی این بخش و ارائه دستمزد شایان توجه به هنرمندان این عرصه توجه کنیم.

این هنرمند، ادامه داد: فضای امروز مد در ایران آماده پویایی و رشد است بنابراین برگزاری چنین رویدادهایی یک نیاز برای افزایش انگیزه هنرمندان و تبادل ارتباطات به شمار می‌رود.

این طرح برجسته بر لزوم توجه به مفاهیم درونی هنر لباس تاکید کرد و گفت: ما در ایران مفاهیم و سمبل‌های بسیاری داریم که هر کدام دارای دنیایی گسترده هستند به عنوان مثال بته جقه که بسیار نیز در سال‌های اخیر استفاده شده، به اندازه یک کتاب مفهوم و اندیشه در دل خود دارد بنابراین ضروری است که طراحان در راستای اجرای اثر، به مفاهیم توجه داشته باشند البته این بدان مفهوم نیست که صرفا نوآوری ها را بر اجرای سمبل ها محدود کنیم.

مهلا زمانی

زمانی ادامه داد: به طور حتم یک طراح باید برای ارائه یک اثر نوین، روش‌های متفاوتی را دنبال کند بنابراین تاکید بیش از اندازه به استفاده از تکه دوزی و چاپ بر روی لباس امر مناسبی نیست. در واقع یک طراح موفق باید بتواند علاوه بر استفاده از تکنیک‌های متفاوت، مفاهیم را نیز در دل اثر خود با دانش و اندیشه بگنجاند.

او حضور کشورهای اروپایی و آسیایی را در این رویداد یک اتفاق قابل توجه دانست و گفت: حضور این کشورها قدم مهمی در راستای ایجاد یک تحول است. تحولی که قطعا برای منطقه سیستان و طراحان داخلی یک ضرورت و نیاز به شمار می‌رود. بنابراین امیدوارم که در آینده نیز شاهد ادامه این دیدگاه و روند در راستای توسعه هنر این مرز و بوم باشیم.

بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر با حضور بیش از 18 کشور آسیایی و اروپایی، امروز پنجشنبه 25 بهمن ماه ساعت 16 در چابهار افتتاح می‌شود.

نظر شما