شناسهٔ خبر: 31162319 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

رئیس کنفدراسیون صادرات در گفتگو با تجارت‌نیوز:

پیش‌بینی وضعیت صادرات در دو ماه پایانی سال

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات می‌گوید: در دو ماه پایانی سال افزایش میزان صادرات نخواهیم داشت؛ این درحالی است که به نظر می‌رسد در ماه‌های بهمن و اسفند با اندکی افت صادرات رو به رو هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، شوک‌های مقرراتی و محدودیت‌های تجاری در داخل کشور و تنگناهای ناشی از تحریم‌های بین‌المللی، باعث شد ارزش صادرات و واردات کشور در ۱۰ ماه امسال با کاهش رو به رو شود.

طبق اعلام گمرک ایران در ۱۰ ماه منتهی به دی امسال، حجم صادرات غیرنفتی ایران به ۹۴ میلیون و ۸۷۵ هزار تن رسیده است که ارزش آن رقمی برابر ۳۶ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار می‌شود. هرچند تا پایان دی ماه سال‌ جاری صادرات ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش بیش از دو درصدی از نظر ارزش دلاری داشته اما، افت ۴٫۵ درصدی به لحاظ وزنی را تجربه کرده است. پیش از این نیز در آذر ماه شوک در صادرات رخ داده بود و میزان صادرات آذر ماه با افت ۵۶ درصدی نسبت به ماه قبل از آن (آبان) به یک میلیارد و ۸۶۷ میلیون دلار رسیده است.

در همین حال رئیس کنفدراسیون صادرات درباره وضعیت صادرات در دو ماه پایانی سال به تجارت‌نیوز گفت: به نظر می‌رسد روند کاهش صادرات در دو ماه پایانی سال ادامه پیدا کند؛ چرا که در ۱۰ ماهه امسال نسبت به ماه گذشته و مدت مشابه سال گذشته با افت میزان صادرات رو به رو بوده‌ایم و این موضوع خود جای نگرانی دارد. متاسفانه کاهش صادرات بیشتر در بخش‌های کالاهای ساخته شده صنعتی که دارای ارزش افزوده بالاتری هست، بوده است.

محمد لاهوتی تصریح کرد: اصلاح سیاست ارزی و تسهیل در برگشت ارز حاصل از صادرات به تجارت کشور کمک خواهد کرد. معتقدیم که در دو ماه پایانی سال افزایش میزان صادرات نخواهیم داشت؛ این درحالی است که به نظر می‌رسد در ماه‌های بهمن و اسفند با اندکی افت صادرات رو به رو هستیم.


نظر شما