شناسهٔ خبر: 31160598 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

دستگیری «ابلیس سیاه» این‌بار به اتهام ارتکاب جنایت

صاحب‌خبر -

گروه حوادث: سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، از دستگیری مجرمی سابقه دار موسوم به «ابلیس سیاه» خبر داد که تنها پس از گذشت چهار ماه از زمان آزادی اش اینبار اقدام به سرقت به عنف منجر به جنایت کرده است.  
سردار علیرضا لطفی در توضیح این خبر گفت: ساعت 1:30 روز 21 بهمن ماه سال جاری وقوع یک فقره جنایت در طبقه چهارم یک مجتمع مسکونی در بلوار دریا به کلانتری 134 شهرک قدس اعلام شد. با حضور مأموران در محل و تأیید خبر اولیه فوت پیرمردی 68 ساله، بلافاصله موضوع به اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی و قاضی کشیک دادسرای امور جنایی اعلام شد. 
با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع «قتل عمد» و هماهنگی با بازپرس شعبه پنجم دادسرای ناحیه 27 تهران، تحقیقات در دستور کار اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت. 
پسر مقتول که طی تماس تلفنی با 110 موضوع را به پلیس اطلاع داده بود، در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: روز بیستم بهمن 97 از ساعت 14 الی 17 به  همراه اعضای خانواده ام در منزل پدرم حضور داشتیم و پس از آن به منزلمان در کرج رفتیم؛ ساعت 19 به پدرم زنگ زدم تا به او اطلاع دهم که به خانه رسیدیم اما او پاسخگو نبود؛ موضوع را با برادر بزرگترم مطرح کردم و از او درخواست کردم که به پدر سرکشی کند اما او عنوان کرد که در تهران حضور ندارد؛ نهایتا ساعت 12 شب به همراه یکی از اقوام همسرم به تهران و خانه پدرم مراجعه کردیم. زمانیکه در آپارتمان را باز کردم، با بهم ریختگی اسباب و اثاثیه داخل خانه روبرو شدم و نهایتا با جسد پدرم در اتاق خواب درحالیکه دست، پا و دهانش با پارچه بسته شده بود روبرو شدم که بلافاصله موضوع را به پلیس اطلاع دادیم. 
کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی در همان تحقیقات اولیه اطلاع پیدا کردند که پسر مقتول به نام «حمید» (30 ساله) نتیجه ازدواج دوم مقتول است؛ برابر اظهارات سایر اعضای خانواده مقتول مشخص شد که حمید از چندی پیش با پدرش اختلاف پیدا کرده و ارتباط آنها طی این مدت به گونه ای نبوده است که رابطه نزدیکی با یکدیگر داشته باشند. 
باتوجه به تحقیقات میدانی و دیگر اقدامات پلیسی، کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی اقدام به دستگیری پسر مقتول کردند؛ حمید در اظهارات اولیه منکر هرگونه دخالت در مرگ پدر خود بود اما در ادامه و با ارائه مستندات پلیسی به ناچار لب به اعتراف گشود و به کارآگاهان عنوان داشت که قتل پدرش توسط یکی از اراذل و اوباش منطقه ستارخان به نام علی. الف ( 35 ساله ) انجام شده است. 
حمید در خصوص نحوه مشارکت خود در قتل پدرش به کارآگاهان گفت: «روز حادثه (جنایت) برابر قراری که با علی گذاشته بودم، به همراه اعضای خانواده و به بهانه میهمانی به خانه پدرم رفته بودیم؛ در زمان حضور در منزل پدرم، از طریق آیفون اقدام به باز کردن در ورودی مجتمع کرده و علی به همراه دوستانش به پشت بام خانه رفته و آنجا مخفی شدند؛ آنها منتظر ماندند تا من و خانواده ام محل را ترک کنیم».  با شناسایی «علی. الف»، کارآگاهان در همان تحقیقات اولیه اطلاع پیدا کردند که وی از مجرمین سابقه دار در زمینه ارتکاب جرایم مختلف سرقت، زورگیری، ضرب و جرح، تهدید شهروندان و آزار و اذیت است که آخرین بار در سال 1391 به اتهام آزار و اذیت پسری 21 ساله دستگیر و در آن پرونده به «ابلیس سیاه» معروف شده و حدود چهار ماه پیش از زندان آزاد شده است. 
برابر اطلاعات پرونده سال 1391 «علی. الف» در سال 1389 پسری 21 ساله را با تهدید مورد آزار و اذیت قرار داده و پس از آن به مدت دو سال این جوان و خانواده اش را به مرگ تهدید می‌کرده تا نهایتا در سال 1391 و ادامه تهدیدات، با طرح شکایت خانواده این پسر توسط پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ دستگیر، تصویر وی در آن پرونده و برابر دستور قضایی جهت شناسایی دیگر جرایم ارتکابی منتشر و پس از تکمیل پرونده روانه زندان شده است. 
کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی در تحقیقات از پسر مقتول اطلاع پیدا کردند که علی. الف پس از آزادی از زندان در منطقه ستارخان تردد دارد که با شناسایی دقیق محل تردد علی. الف، طی یک عملیات پلیسی و قبل از هرگونه اقدام به فرار در 23 بهمن97 دستگیر و به اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد. 
علی. الف پس از مواجه حضوری با پسر مقتول به ناچار لب به اعتراف گشود و ضمن معرفی دو همدست خود، در اعترافاتش به کارآگاهان گفت: چندی پیش بود که با حمید ( پسر مقتول ) آشنا شدم، حمید در صحبت‌هایش عنوان می‌کرد که پدرش رفتار مناسبی با وی ندارد تا اینکه یکی روز مدعی شد که پدرش در خانه اش گاوصندوقی دارد که داخل آن پر از پول، طلا و اسناد مالکیت است؛ حمید از من خواسته بود تا در پوشش سارق به خانه پدرش رفته و محتویات داخل گاوصندوق را سرقت کنیم؛ قرار بود تا اسناد مالکیت به حمید و طلا و جواهرات داخل گاوصندوق نیز به من برسد. موضوع را با دو تن از دوستان خود در میان گذاشته و آنها نیز برای سرقت اعلام آمادگی کردند. روز حادثه برابر نقشه ای که من طرح کرده بودم، حمید به همراه خانواده اش و به بهانه میهمانی به خانه پدرش رفت. حمید ار طریق آیفون درب مجتمع را باز کرد و من به همراه دو تن از دوستانم، مستقیم به پشت بام رفتیم و منتظر ماندیم تا حمید و خانواده اش از خانه خارج شوند. پس از رفتن حمید و خانواده اش، به نام همسایه زنگ واحد مقتول را زدیم؛ به محض باز شدن درب خانه، به زور وارد خانه شده و مقتول را مستقیم به اتاق خواب برده و دست و پا و دهانش را محکم بستیم؛ به دنبال گاوصندوق گشتیم اما گاوصندوقی در خانه وجود نداشت؛ مقتول را مورد ضرب و شتم قرار دادیم اما مشخص شد که گاوصندوقی در خانه ندارد؛ نهایتا محل نگهداری پول و طلاجات را در یکی از اتاق‌ها پیدا کرده و با سرقت پول و طلاجات - در حالیکه دست و پا و دهان مقتول محکم بسته شده بود - از خانه خارج شدیم. 
با معرفی دو متهم دیگر پرونده به نام‌های فرهاد (29 ساله) و امیر (30 ساله)، آنها نیز در منطقه پارک وی و ستارخان شناسایی شدند و تنها با گذشت چند ساعت از زمان دستگیری سرکرده گروه، دستگیر  و صراحتا به مشرکت در سرقت منجر به جنایت اعتراف کردند. 
در همان تحقیقات مقدماتی صورت گرفته از این گروه از سارقین و در بازرسی از مخفیگاه‌های آنها، مقادیری از طلاجات سرقت شده از خانه مقتول کشف شد؛ علاوه بر طلاجات سرقت شده از خانه مقتول، اموال باارزش دیگری از قبیل فرش و طلاجات نیز کشف شد که با ادامه تحقیقات پلیسی مشخص شد این گروه از متهمین با شناسایی منازل متعلق به زنان و مردان سالخورده اقدام به سرقت‌های بعنف از منازل می‌کنند که در ادامه با بررسی پرونده‌های مشابه، تعدادی از محل‌های سرقت به عنف منازل در شهر تهران شناسایی و مالباختگان به پلیس آگاهی تهران بزرگ دعوت شدند؛ در ادامه اقدامات پلیسی، کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ اطلاع پیدا کردند که این گروه از سارقین به عنف قصد داشتند تا با شناسایی تعدادی از محل سرقت در شهرستان‌های تبریز و اصفهان، سرقت‌های مشابه دیگری را انجام دهند که پیش از هرگونه اقدامی دستگیر شدند. 
سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: با توجه به اعتراف صریح پسر مقتول به مشارکت در جنایت و اعتراف متهمین بویژه سرکرده گروه سارقین به سرقت به عنف منجر به جنایت، قرار بازداشت موقت از سوی مقام محترم قضایی صادر و هر چهار متهم در اختیار اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفتند. 
رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در پایان این خبر گفت: از کلیه شهروندان و مالباختگانی که بدین شیوه و شگرد مورد سرقت به عنف منازل خود قرار گرفتند دعوت می‌شود تا جهت شناسایی متهمان و پیگیری شکایات خود به نشانی اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند. 
 

نظر شما