شناسهٔ خبر: 31159813 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

صفارهرندی: چله بزرگ انقلاب در پیش است

منبع: فارس

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اکنون قدرت اقتصادی چین روی قدرت شناخته شده اقتصادی آمریکا بلند شده و آمریکا به‌عنوان قدرت اقتصادی درجه ۲ محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، محمدحسین صفار هرندی امشب در ششمین نشست گفتمانی «عصر انقلاب اسلامی» با موضوع «چهل سال ناکامی دشمنان انقلاب اسلامی» که در سالن همایش مرکز نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: دیرباورترین افراد هم به این باور رسیدند که دوران افول ایالات متحده آمریکا مدت‌ها است که آغاز شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اولین نشانه‌های این افول از اواخر قرن گذشته آشکار شده، افزود: شاید یکی از اولین کسانی که آن را مطرح کرد یک نویسنده مشهور آمریکایی بود که گفت دوران زیادی طول نخواهد کشید که جهان شاهد فروپاشی آمریکا خواهد بود.

۲۵ سال دیگر شاهد فروپاشی آمریکا خواهیم بود

وی اضافه کرد: کسانی با این بیان احتجاج کردند و گفتند بسیار اغراق‌آمیز است و برخی که منطقی‌تر بودند گفتند که لااقل تا ۲۵ سال اینده این اتفاق نخواهد افتاد، اما اینکه برای ۲۵ سال بعد می‌شود این برآورد را داشت، پذیرفتند.

صفار هرندی اظهار کرد: در آن زمان میزان بدهی‌های آمریکا رقمی بسیار کمتر از ۱۰ تریلیون دلار بود و اکنون به ۲۲ تریلیون دلار رسیده، چیزی حدود ۳ هزار میلیارد دلار بیشتر از تولید ناخالص آمریکا است و این‌ها نشانه‌هایی است که قبلاً بارز شده بود و در حال کامل‌تر شدن است.

بیشتر بخوانید:

سی‌ان‌ان: مردم ایران تهدیدهای آمریکا را به سخره گرفتند

سیلی سخت ایران نطق فارسی ترامپ را باز کرد!

دولتمردان پای کار بیایند با این مردم بن‌بست معنا ندارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه بحث فروپاشی آمریکا در حد آرمان یا آرزو نیست بلکه در مسیر تحقق پیش می‌رود، بیان کرد: اکنون قدرت اقتصادی چین بر روی قدرت شناخته‌شده اقتصادی آمریکا بلند شده و ابرقدرتی را از آمریکا گرفته است و آمریکا به‌عنوان قدرت اقتصادی درجه دو محسوب می‌شود، که برخی گفتند چیزی که برای افول وعده داده‌شد همین زمان است.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم از منظر انقلاب اسلامی این ماجرا را تعقیب کنیم، ادامه داد: دوره اوج اقتدار آمریکا در دهه ۵۰ است، شرایطی که پس از جنگ جهانی دوم آمریکا در آن به‌لحاظ نظامی و اقتصادی قدرت یافت و مطابق طرح مارشال به‌کشورهای آسیب‌دیده از جنگ کمک کرد و اضافه کمک‌ها را هم در مناطق دیگر جهان خرج کرد.

صفار هرندی یادآور شد: این کمک‌ها حتی شامل ایران زمان شاه هم شد و در دهه ۲۰ یا ۳۰ ایران کمک دریافت کرد، همچنان که بخشی از کمک‌ها در دهه ۵۰ و ۶۰ به سمت شرق دور نیز رفت و آمریکا انگیزه این را داشت که برای آنان کمک‌های بلاعوض داشته باشد تا سدی در برابر توسعه کمونیسم را به اجرا در آورد، کشورهایی مانند سنگاپور، تایوان، مالزی، اندونزی و حوزه آسه‌آن که تحت تأثیر این انگیزه‌ها مشمول الطاف ایالات متحده شدند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: فاصله بین آن آمریکا با آمریکای امروز زمین تا آسمان است، وضعیت آمریکا همین چیزی است که در سخن ترامپ اشاره می‌شود که می‌گوید باید پول بدهید تا ما به شما امنیت دهیم، این فاصله‌ای است بسیار چشمگیر و حاکی از تحولی است که در جان جهان سیاسی و بین‌الملل اتفاق افتاده است.

تدابیر آمریکایی‌ها برای دور کردن انقلاب دینی از منطقه

وی تشریح کرد: اما واقعه انقلاب اسلامی از آن زمان که به‌صورت جدی کلید می‌خورد به‌آرامی توجه ایالات متحده و غرب را به‌خود جلب می‌کند و آمریکایی که قدرت روحانیت و رهبر مذهبی را خیلی دست کم می‌گرفت از زمانی که متوجه این قدرت شدند با تقویت شاه به‌دنبال این بودند که سقوط اتفاق نیفتد و در سال ۵۶ از شاه خواستند با آزادی‌های مدنی سایه انقلاب را از سر کشور و منطقه دور کند که اولین ناکامی‌شان در اینجا بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: ناکامی دوم این بود که تدبیر کردند با ضرب کودتا شاه را نگه دارند، برآوردی که از داخل کشور و نیروهای سیاسی داشتند این بود که نیروهای مسلح استعداد کودتا ندارند و در برابر امواج عظیم مردم در خیابان، کامیاب نخواهند شد بنابراین این طرح هم ناکام ماند.

وی تشریح کرد: بنابراین به‌این موضوع که ژاندارمی که برقرارکننده ثبات در منطقه بود در برابر چشمشان پرپر شود، تن دادند و بیهوده بودن هزینه کردن برای او محرز شد، پس از اینکه از شاه دل کندند به‌دنبال جایگزین برای او بودند.

صفار هرندی ادامه داد: پیشنهادی برای نخست وزیری به‌ بازرگان هم شد، علاوه بر دکتر صدیقی و سنجانی به مذهبی‌های مصدق هم این پیشنهاد داده شد چون برای آمریکا داستان بقای سلطنت جدی بود به همین دلیل متوسل به این تدابیر شدند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام متذکر شد: جریان سازش شامل بخشی از روحانیت با تراز بالای آن زمان هم می‌شد که سید کاظم شریعتمداری مصداق کامل آن بود که هنگام صدور حکم نخست وزیری شریف امامی، شنیده شد که گفته ما غیر از این آدم مذهبی چه می‌خواهیم؟

وی با بیان اینکه افرادی از این دست می‌گفتند به‌مقاصدی که داریم در حال رسیدن هستیم، دیگر چه می‌خواهیم؟، گفت: تلاش آمریکایی‌ها در ماه‌های آخر مانده به‌پیروزی برای اینکه در برابر امام (ره) رهبرتراشی کنند تلاش پرحجمی بود که نمونه‌اش کارهای رسانه‌ای در رسانه‌های رسمی مانند بی‌بی‌سی و روزنامه‌هایی که آن زمان محدود بودند، وجود داشت که از جریانات روبه‌روی امام که می‌خواستند علم کنند شخصیت‌سازی می‌کردند.

ملی‌گراها مأمور کمرنگ کردن نقش امام بودند

صفار هرندی تشریح کرد: براساس اسناد لانه جاسوسی نشستی با حضور برخی از نیروهای ملی‌گرا برگزار می‌شود که داریوش فروهر از کسانی بوده که آنجا حضور داشته که بعدها در انقلاب به‌وزارت می‌رسد، کسی که قبل از انقلاب در نشستی حضور داشته که قرار بوده نقش امام را کمرنگ کند اما این بار هم آمریکا ناکام شد و این طرح نگرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: دلبستگی دیگرشان این بود که امام کشورداری بلد نیست و کار را به‌کسانی که سررشته دارند می‌سپارد و اتفاقاً شورای انقلاب هم همین پیشنهاد را به‌امام داد.

وی در همین خصوص متذکر شد: ارتباط برخی از افراد به‌قدری جدی بود که امیرانتظام که سخنگوی دولت بود خود را متعهد می‌دانست گزارش‌ها را به کاردار آمریکا بدهد و ارتباط دائمی با آمریکا داشت ولی حاضر نبود به نیروهای خودی گزارش دهد.

صفار هرندی اظهار کرد: یک امیدواری آمریکا افرادی مانند ابوالحسن بنی‌صدر بود که آمریکایی‌ها با او در ایستگاه سیا در فرانسه ارتباط برقرار کرده بودند و از او به‌عنوان مشاور ایران استفاده می‌کردند، در لانه جاسوسی از ارتباطات مکرر بنی‌صدر در آمریکا اسنادی وجود داشت و بابت این‌ها حقوق هم از سفارت آمریکا دریافت می‌کرده است و این ارتباطات بعد از انقلاب هم ادامه یافت، امروز خیلی‌ها از این جنس مشاوره‌ها به کدخدا می‌دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آمریکایی‌ها به‌این دل بستند که جای پاهایی در ایران دارند، تأکید کرد: عظمت تسخیر لانه جاسوسی را اکنون می‌فهیم و به‌همین دلیل توسط امام (ره) انقلاب دوم نام گرفت چون تصورات آمریکایی‌ها را بهم ریخت.

وی اضافه کرد: این مرکزی که به‌اسم سفارتخانه کار می‌کرد سوژه‌اش فقط حوزه سرزمینی ما نبود بلکه بخشی از آسیا زیر پوشش آن بود به‌همین دلیل با سقوط آن جاسوس‌های آمریکا در منطقه شناسایی شدند و از این بابت آمریکا تا سال‌ها دچار سرگیجه بود و دومینوی شکست و ناکامی‌ای نصیب آمریکا شده بود یعنی یک ناکامی جدید می‌زایید و به‌تبع آن ناکامی جدیدتر ایجاد می‌شد.

صفار هرندی بیان کرد: با سقوط دولت ملی و روی کار آمدن بنی‌صدر امیدها معطوف به‌او بود که او هم بعد از یک‌سال سقوط کرد و دلبستگی‌های آمریکا به‌چند جهت تجزیه شد، یکی گروه‌ها و جریانات سیاسی که مناطق مختلف کشور را آلوده کرده بودند و با میدان‌داری تحرکاتی از جنس تجزیه‌طلبی راه انداخته بودند.

نخریدن نفت نتوانست از شور انقلابی مردم کم کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: محصول رذالت و شنائت این گروه‌ها وجود ۱۷ هزار فقره ترور انسان مظلوم و شخصیت برجسته تا سال ۶۲ در کارنامه ننگینشان بود که سرنخشان به‌دست ایالت متحده آمریکا بود و نظام توانست از این مرحله هم عبور کند و شاید آخرین تدبیر آمریکا این بود که جنگ راه بیندازد.

وی متذکر شد: البته اقدامات دیگری مانند نخریدن نفت و فشار بر بودجه کشور نیز ایجاد کردند اما انقلاب به‌قدری بانشاط بود که از آن‌ها قاطع و محکم عبور می‌کرد.

صفار هرندی اظهار کرد: بعد از شکست تحریم نفتی آمریکا و اروپا با فرار بنی‌صدر، شوری در میان نیروهای انقلابی به‌وجود آمد که اولین اثر آن را در جبهه‌ها نشان داد و عملیات بزرگی سامان داده شد که توانستند بیش از یک هزار اسیر از دشمن بگیرند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: حاصل این دومینو این بود که همان کشورهایی که تحریم نفتی کرده بودند برای خرید نفت ردیف شدند که در آن‌جا شهید رجایی گفت اکنون که زمان گذشته و ما از آن مقطع حساس عبور کردیم، اگر همه سلاح‌ها و فشنگ‌ها پایان پذیرد تازه جنگ ما با چنگ و دندان شروع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این را مقایسه کنید با کسانی که می‌گویند آب خوردن ما به‌آن طرف وصل است، افزود: آن روحیه آمریکا را ناکام کرد، روحیه‌ای که الهام‌گرفته از فرهنگ عاشورایی و انقلاب اسلامی بود.

صفار هرندی اظهار کرد: از ابتدای انقلاب برخی از بقایای سلطنت و امرای ارتش شاهنشاهی تلاش مذبوحانه‌ای از جنس کودتا هم کردند که به‌سرعت توسط عزیزان ارتشی که طهم آزادگی را چشیده بودند خنثی شد، برای نمونه مرحوم تیمسار ظهیرنژاد یکی از ارتشی‌های باغیرت و مورد محبت حضرت امام (ع) در مواجهه با این پسمانده‌های رژیم گذشته خیلی پرحرارت بود و ناکامی‌هایی برای آمریکا به‌وجود آورد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برجسته‌ترین کودتا در پادگان شهید نوژه بود، متذکر شد: شهید نوژه یکی از شهدای برجسته نیروی هوایی است که به اشتباه این کودتا با عنوان کودتای نوژه در زبان‌ها جاری می‌شود که درست این است که بگوییم کودتایی که در پادگان شهید نوژه اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اینکه جنگ نقطه امید آمریکایی‌ها بود، تشریح کرد: آن‌ها خودشان اعلام کردند که ما جنگ را به‌راه انداختیم، جیم کارتر گفته اگر اتفاقی که در سفارت آمریکا در تهران افتاده بود وجود نداشت، جنگی اتفاق نمی‌افتاد.

صفار هرندی اضافه کرد: آنچه که کارتر می‌گوید حکایت از این واقعیت دارد که تنها کاری که آمریکا می‌تواند بکند این است و به‌جان هم انداختن دو کشور که از قدیم با هم اختلافاتی دارند کار سختی نیست و در خلال این جنگ به‌سرگردگی آمریکا، تأمین اطلاعات را آمریکایی‌ها برعهده داشتند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آواکس‌هایی که نقش اطلاعات داشتند کل تحرکات جبهه‌های ما را در اختیار حزب بعث قرار می‌دادند که می‌خواستند مانع پیروزی ما شوند که در نمونه‌هایی مانند عملیات فاو ناکام ماندند.

وی خاطرنشان کرد: درست در این شرایط بود که برای غرب یک باور قطعی حاصل شد که ما با یک کشور طرف نیستیم، آن‌ها کم‌کم باور کردند که با بقایای یک تمدن بزرگ مواجه هستند که با توجه به سبقه فرهنگی تأثییرگذاری‌هایش چنان بوده که توانسته نمونه خود را به‌وجود آورد، اولین جا هم لبنان بود و بعد در سایر کشورها هم تکرار شد.

صفار هرندی ادامه داد: هر چند این کشورها در آن زمان هیچکدام به‌قدرت نرسیدند و حکومت را به‌دست نگرفتند اما مقوله‌ای به‌نام صدور انقلاب که پیش از این در برخی از ایدوئولوژی‌ها به‌ضرب چریک‌ها اتفاق می‌افتاد در انقلاب اسلامی بر پایه صدور انقلاب رفت و دل‌هایی را تسخیر کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: در اینجا آمریکایی‌ها خود را مواجه با رقیب بزرگی یافتند که به‌جان اعتقاداتشان افتاده بود، منافع آن‌ها در غارت ملت‌ها بود و با بیدار کردن ملت‌ها، این ملت‌های بیدارشده دیگر به آمریکا کولی نمی‌دادند.

وی یادآور شد: ناکامی بزرگ آمریکا را باید در این نقطه دید که در نگاه بخشی از مردم از آمریکا پیشینه‌ای به‌عنوان منجی و مصلح جلوه کرده بودند، حالا با ازدیاد فهم و شعورشان موضع کاملاً معکوسی نسبت به‌گذشته اتخاذ می‌کردند و این جایی بود که انقلاب اسلامی توانست الهام‌بخش بسیاری از مردم مسلمان جلوه کند.

صفار هرندی با اشاره به اینکه نسخه شریعت اسلامی را ما برای اولین بار به‌جهان عرضه کردیم، بیان کرد: یعنی حاکمیت دین خدا و فرمانبرداری از آئین الهی، البته می‌پذیریم که بسیاری از قصور و تقصیرها اتفاق می‌افتد اما جهت کلی جهت ترویج احکام الهی و عدالت بوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: این همان جایی است که جنگ ایدئولوژیک بین دنیای اسلام و غرب شکل می‌گیرد و آمریکایی‌ها احساس کردند یک مدعی جدی در برابرشان قد علم کرده است.

وی تشریح کرد: در جهان انقلاب‌های زیادی اتفاق افتاده بود حتی انقلاب اکتبر روسیه که در تضاد با مضامین و مفاهیم جهان سرمایه‌داری آن ‌روز بود ولی وقتی کنُه آن را جستجو می‌کردیم اشتراکاتی با انقلاب فرانسه داشت که مبنایشان انسان‌خدایی بود.

صفار هرندی ادامه داد: انقلاب اسلامی که اولین انقلابی بود که مبانی ایدئولوژیک جهان را به چالش کشید و آمریکایی‌ها به‌طور جدی خطر را حس کردند و دریافتند که رقیب ایدئولوژیک پیدا کردند و کاری که در این راستا سامان‌دهی کردند این بود که بدل آن را درست کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: اگر برای انقلاب این همه بدل‌تراشی کردند و القاعده، داعش و النصره را ایجاد کردند برای این بود که این گوهر به‌قدری ارزشمند بود که می‌ارزید نسخه تقلبی آن را عرضه کنند که البته برای خودشان هم مشکل ایجاد شد ولی می‌ارزید که این ریسک را در برابر خطر بزرگ انقلاب اسلامی بکنند.

وی گفت: به‌لطف خدا در هر چند نسخه هم ناکام بودند که آخرین نسخه هم داعش بود که نزدیک‌ترین‌ها به‌نسخه‌های ما هستند، استناداتشان خیلی شبیه ما است، فقط انسان‌های آگاه فریب نمی‌خوردند و انسان‌های عادی گول می‌خوردند که این خطرناک‌ترین حربه‌ای بود که علیه ما به‌کار گرفته بودند.

صفار هرندی متذکر شد: ما خطر را بیش از هر زمان دیگر در این مقطع احساس کردیم، دوستان بسیاری در جهان اهل سنت داشتیم که توسط جنگ‌های فرقه‌ای در شام و عراق بودند بسیاری از آنان که مروج انقلاب اسلامی بودند تبدیل به‌دشمن شدند. این کار خیلی شیطنت‌آمیز بود و در مقطعی موفق بودند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ناکامی آخرآمریکا هزینه سنگینی برای او داشت، اظهار کرد: تا پیش از آن آمریکا امیدوار بود خاورمیانه‌ای مبتنی بر آرایش جدید که آن را زایمان بزرگ نام‌گذاری کردند و با درد و خونریزی همراه است رخ می‌هد که ثمرات خوبی برایشان دارد که در جریان آن ۳۰ تا ۴۰ کشور جدید در منطقه ایجاد شده و به‌جان هم می‌افتند اما برعکس شد.

وی اضافه کرد: جریانی از مقاومت با الهام‌بخشی ایران در منطقه شکل گرفت و در این هلال چندهزار کیلومتری تمرین بین‌المللی اسلامی برای اولین‌بار اتفاق افتاد، وقتی رزمنده افغانستانی در کنار رزمنده حزب‌الله لبنانی، ایرانی، سوری، حیدری عراقی و زینبی پاکستانی و با اتصال به‌یکی از ستارگان آسمان هدایت خودش را در این منظومه تعریف می‌کند یعنی بین‌الملل اسلامی شیعی شکل گرفته است، البته این موضوع منحصر به‌شیعه نشد.

صفار هرندی متذکر شد: این همان چیزی است که آمریکا اصلاً برای آن محاسبه نکرده است، یارگیری‌های انقلاب اسلامی در جهان از حالت محدود خارج شده و به‌نقاط دیگر سرایت کرده، برای نمونه شیخ زکزاکی موفق می‌شود در مدت کوتاهی میلیون‌ها نفر را به‌گفتمان انقلاب اسلامی فراخوان کند که همین محصول دوره حزیز و افول و ناکامی ایالات متحده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: امروز سران آمریکایی لاتین می‌گویند شما بیایید کرسی‌های توزیع اندیشه‌تان و مبانی اعتقادی‌تان را برای مردم ما ترویج دهید، این اتفاق سرسام‌آوری برای آمریکا است.

وی اضافه کرد: در این استغنا ملت‌هایی که تا دیروز جرأت عرض اندام در برابر آمریکا را نداشتد امروز ایستادگی می‌کنند و همان‌هایی که در پستوها از ما حمایت می‌کردند حمایتشان را علنی کردند.

صفار هرندی با بیان اینکه هنگامی که آمریکا درباره ما حرف می‌زند انگار که با یک ابرقدرت صحبت می‌کند، تشریح کرد: خانم کلینتون گفته بود هر جا که مشکلی هست می‌دیدیم که یک جای پایی از ایران در آن هست و این‌ها آثار یک ۴۰ ساله اول برای انقلاب ما است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: تعبیر من این است که این ۴۰ سال اگر چه که خیلی بزرگ است اما در مقیاس انقلاب اسلامی چله کوچک است و چله بزرگ انقلاب در پیش است.

نظر شما