شناسهٔ خبر: 31159456 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

استقبال سرد کشورها از نشست «ورشو» انزوای آمریکا را پررنگ‌تر کرد

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی:نشریه «پالیتیکو» با اشاره به استقبال سرد کشورها از نشست «ورشو»، نوشته است که این نشست قرار بود احساس انزوای واشنگتن را کمرنگ‌ کند، اما بر عکس، این وضعیت را بیش از پیش نمایان کرده است.
نشریه «پالیتیکو» در گزارشی در مورد نشست «ورشو» که به بهانه بررسی وضعیت غرب آسیا برگزار شد، نوشته است که دولت آمریکا تلاش می‌کند با این نشست به احساس منزوی بودن واشنگتن پایان دهد، اما این کنفرانس و خودداری اروپایی‌ها از شرکت سطح بالا در آن، بیش از پیش این احساس را که آمریکا در سیاست خارجی تنها مانده است، تقویت می‌کند.خبرنگار پالیتیکو در ورشو نوشته است: «این کنفرانسی در مورد ایران است که به کار بردن کلمه ایران در آن تقریبا تابو است.
این یک گردهمایی صلح خاورمیانه است که هیچ شانسی برای ایجاد صلح ندارد و این نشستی است که هدف آن پایان دادن به احساس انزوای ایالات متحده از مباحث مربوط به این منطقه است، اما تا الان بیش از پیش تنهایی “دونالد ترامپ” در میان متحدان دیرینه ایالات متحده را نمایان کرده است.بنا بر این گزارش، مقامات ده‌ها کشور به این نشست دعوت شده‌اند، اما برخی از دیپلمات‌هایی که کشورهای متحد نزدیک آمریکا را نمایندگی می‌کنند، گفته‌اند که «با بی‌میلی، از روی احساس تکلیف و عمدتا به امید محدود کردن خسارات» این نشست، در آن شرکت می‌کنند.
به نوشته پالیتیکو، شماری از کشورها از جمله روسیه، ترکیه، قطر، لبنان و همچنین تشکیلات خودگردان هم اعلام کرده‌اند در این نشست شرکت نمی‌کنند. ایران نیز به نشست دعوت نشده است.به نوشته پالیتیکو، منتقدان دولت ترامپ می‌گویند این نشست حتی پیش از آنکه آغاز شود، شکست خورده است.
همچنین به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» این نشست با پیشنهاد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با تمرکز بر موضوع « ایران» مطرح شد، اما سازمان دهندگان آن، سپس نشست ورشو را بر موضوعاتی دیگر چون مساله فلسطین–اسرائیل و نبرد با داعش در سوریه و یمن بسط دادند.
این در حالی است که،مایک پمپئو و همتای لهستانی‌اش در افتتاحیه نشست ورشو، در بیانیه‌ مشترکی موضوعات مورد بحث در این نشست را اعلام کردند که ایران در میان آن‌ها نبود.مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکایی و جاکیچ کژاپوتوویژ، وزیر امور خارجه لهستان در بیانیه مشترک آغازین نشست ورشو، موضوعات مورد بحث در این نشست را بی‌ثباتی‌های سوریه و یمن و رابطه میان اسرائیل و فلسطین عنوان کردند.این مسئله برخلاف گفته‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است که ادعا کرده بود ایران محور اصلی گفت‌وگوها در نشست ورشو است.
در این حال،سه دیپلمات ناتو به یک شبکه خبری آمریکایی گفتند بسیاری از کشورها به واشنگتن گفته بودند در صورتی که تمرکز کنفرانس ورشو فقط درباره ایران باشد در آن حضور نخواهند یافت.
سه دیپلمات از کشورهای ناتو به شبکه خبری ان‌بی‌سی اعلام کردند بسیاری از کشورها به آمریکا هشدار داده بودند در صورتی که این کنفرانس فقط درباره ایران باشد در آن حضور نخواهند یافت.
یکی از دیپلمات‌های خارجی گفته است: تردیدی وجود ندارد که ایده آنها از همان ابتدا داشتن کنفرانسی درباره ایران است. اما سپس به خوبی درک کردند که این موضوع امکان پذیر نیست چون بسیاری از کشورها تمایلی به این موضوع ندارند بنابراین آنها این موضوع را تغییر دادند.

نظر شما