شناسهٔ خبر: 31157883 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

برگزیدگان جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی در شیراز معرفی شدند

به گزارش ایرنا، خدیجه جولایی از بوشهر، صفیه شرفی از هرمزگان، صدیقه صمصامی، سعیده عزیزی و مریم کشتکار از استان فارس و اعظم منوچهری راوری از استان کرمان به

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، خدیجه جولایی از بوشهر، صفیه شرفی از هرمزگان، صدیقه صمصامی، سعیده عزیزی و مریم کشتکار از استان فارس و اعظم منوچهری راوری از استان کرمان به عنوان برگزیدگان بخش عمومی، طوبی شیرکانی از بوشهر و سهیلا ملک محمدی از استان کرمان به عنوان برگزیدگان بخش ویژه این جشنواره معرفی شدند و به مرحله کشوری راه یافتند.
همچنین فاطمه مظفری و زهرا حیدری، از همیاران کتابدار استان فارس، شایسته تقدیر شناخته شدند.

** قصه، چیستی انسان را حکایت می‌کند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این آیین گفت: سرنوشت، زندگی و کار، هر انسانی را که بررسی می‌کنیم با قصه آغاز می‌شود و شاید نخستین شیوه تربیتی که انسان از آن بهره گرفت، داستان بود، داستان‌هایی که از درون انسان برآمده و بستری ژرف برای تربیت را فراهم می‌کند.
صابر سهرابی با تاکید بر اینکه داستان را نه تنها باید نگه‌داری کنیم بلکه باید فضایی مهیا کرد تا بر شکوفایی آن افزوده شود، افزود: باید فرزندانمان را با داستان مانوس کنیم زیرا داستان، آینده فرزندان ما را خواهد ساخت.
وی، با بیان اینکه جشنواره قصه گویی اقدام بسیار شایسته‌ای است که تاکنون در کتابخانه‌های عمومی برگزار نشده است، اظهار داشت: امیدواریم با هم افزایی هر چه بیشتر بتوانیم این جشنواره را در سال 98 به شکل وسیع‌تر و گسترده از امسال برگزار کنیم.

** قصه گویی، محل تبلور خاطرات کودکی است
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان فارس هم در این مراسم بیان کرد: ظرف مدت 2 روز که این جشنواره برگزار شد، از شادی ها، غم ها، تلخی ها و شیرینی ها شنیدیم و لحظات کودکی را تداعی کردیم.
روح الله منوچهری اضافه کرد: قصه‌ها گاهی از رنج برای همدلی و گاهی از عشق برای دوستی می گویند.
او گفت: در این جشنواره، قصه های بسیاری شنیدیم و توانستیم مهارت ها و دانش ها را در اختیار یکدیگر قرار دهیم و این مهمترین اتفاقی بود که رخ داد.
وی ادامه داد: در پی اعلام فراخوان برای برپایی این جشنواره، 213 اثر از استان های یاد شده به دبیرخانه این رویداد هنری رسید که از این تعداد 99 اثر متعلق به فارس، 43 اثر از کرمان، 56 اثر از بوشهر و 15 اثر از استان هرمزگان بود.
منوچهری اضافه کرد: پس از داوری آثار ثبت شده، 41 نفر از این چهار استان با کسب امتیاز لازم به مرحله جشنواره منطقه‌ای رسیدند که از این میان 18نفر از فارس، 14 نفر از کرمان، هفت نفر از بوشهر و 2 نفر از هرمزگان بودند و پس از 2 روز رقابت در مجموع 10نفر از این کتابداران برگزیده شناخته شدند که به مرحله کشوری راه یافتند.
وی، با بیان اینکه جشنواره قصه گویی محل تبلور خاطرات کودکی و تبادل هدیه است، ادامه داد: این موضوع که کتابداران این تجربیات را به کتابخانه‌ها می‌برند و با اعضا و مردم شهر یا روستای خود به اشتراک می گذارند، با ابزار قدرتمند قصه به مصاف تحولات امروزه می‌روند و جامعه را در رسیدن به اهدافشان کمک می‌کنند، یعنی این جشنواره به هدف خود رسیده است.


** داستان در دسترس ماست تا انسان را بشناسیم
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس نیز در این آیین با بیان اینکه، داستان زمانی به وجود می‌آید که تعادل زندگی به هم می‌خورد، گفت: وقتی یک حس خوب مثل دوستی، شجاعت، تنهایی، دلاوری، وطن دوستی و مذهب در انسان ایجاد می‌شود، انگیزه‌ای می‌شود تا انسان بتواند داستان خود را بسازد.
زهرا افتخاری با اشاره به اینکه داستان در دل روابط انسانی و اجتماعی شکل می‌گیرد، اضافه کرد: داستان در دسترس ماست تا انسان را بشناسیم و بفهمیم که هر کسی را با داستان زندگی اش می‌توان شناخت.
وی ادامه داد: قصه‌ها آمیختگی 2 اصل خیال پردازی و واقع گرایی هستند اگر این 2 اصل درست آمیخته شوند، قصه‌های خوبی ساخته و پرداخته می شوند.
این مسئول فرهنگی، ایران را نخستین مرکز قصه گویی در جهان دانست و گفت: ایرانیان از پنج هزار سال پیش با داستان مانوس بودند، تاثیر ادبیات فارسی در فرهنگ و اقوام گوناگون پابرجاست زیرا قصه‌های ما از داستان‌های مولوی، کلیله و دمنه، عطار، قابوس نامه و هزار و یک شب و... شکل می گیرد.
رقابت های منطقه ای قصه گویی جنوب کشور روزهای بیست و سوم و بیست و چهارم بهمن ماه 97 در شیراز برگزار شد.
7375 /6118
انتهای پیام

نظر شما