شناسهٔ خبر: 31157078 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحليل رسانه هاي جهان از نشست ورشو؛ آغاز مرحله شکست آمريکا/ پيام مهم اتحاديه اروپا به آمريکا درباره ايران

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- در آستانه شروع نشست ورشو ، تحليل رسانه هاي جهان پيرامون اين کنفرانس ضدايراني متمرکز شده است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، شبکه سعودي الحدث با اعتراف به اينکه در ساعت هاي منتهي به نشست ورشو سقف انتظارات از اين نشست پايين آمده است گزارش داد غياب اتحاديه اروپا در نشست ورشو حامل پيام مهمي براي آمريکاست مبني بر اينکه مواضع اين اتحاديه در مورد توافقنامه هسته اي ايران تغييري نکرده است.
حسين قنيبر خبرنگار شبکه تلويزيوني الحدث در مورد جزئيات برگزاري نشست دو روزه ورشو براي بررسي آينده صلح و امنيت خاورميانه و برنامه کاري اين نشست به ويژه برنامه هاي مربوط به فلسطين و ايران گفت: در مورد موضوع فلسطين يک ديپلمات آمريکايي در ورشو گفت دولت آمريکا همچنان به ايجاد حل و فصل بين اسرائيل و فلسطينيان پايبند است و از برگزاري گفتگوهاي بدون محدوديت در اين باره حمايت مي کند اما همچنان زود است درباره جزئيات اين مسئله اظهار نظر کنيم. وي افزود: دولت آمريکا در زمان مناسب طرح خود را براي برقراري صلح بين اسرائيل و فلسطيني ها ارائه مي دهد. اين اظهارات و همچنين خبر منتشر شده به نقل از بيانيه کاخ سفيد در خصوص اينکه حل و فصل مسئله فلسطين تنها موضوع مورد بحث در نشست ورشو نيست، همه و همه بيانگر اين است که حل و فصل نزاع اسرائيلي فلسطيني از اولويت هاي دولت آمريکا در خلال نشست ورشو نيست. هر چند تشکيلات خودگردان فلسطين در هيچ حالي در نشست ورشو شرکت نمي کند، اما در مورد طرف دعوت کننده نيز سوء تفاهمي پيش آمده است چرا که طبق اظهارات صائب عريقات، دولت لهستان از تشکيلات خودگردان براي حضور در نشست ورشو دعوت کرده است.
خبرنگار الحدث درباره فضاي عمومي حاکم بر ساعت هاي منتهي به نشست ورشو گفت: فضاي عمومي در ساعت هاي پاياني حاکي از اين است که سقف انتظارات پايين آمده است، چرا که کشورها و طرف هاي غائب در اين نشست در پرونده هاي مختلف داراي تأثير و نقش قابل ملاحظه هستند. حتي کشورهاي شرکت کننده نيز ممکن است با آمريکا در مورد درجه بندي اولويت هاي کاري اين نشست موافق و همنظر نباشند. مثلا غياب روسيه و اتحاديه اروپا از نتيجه بخش بودن اين نشست در پرونده هاي مشخص از جمله در پرونده سوريه مي کاهد. در مورد پرونده ايران نيز غياب اتحاديه اروپا حامل پيامي براي آمريکايي هاست مبني بر اينکه هيچ عقبگردي در مورد توافقنامه هسته اي رخ نمي دهد. فرانسه وزير خارجه خود را به نشست ورشو نمي فرستد و مدير امور سياسي وزارت خارجه که رئيس هيئت فرانسه در مذاکرات با ايران را به عهده داشت، در اين نشست حضور مي بايد که در نوع خود اقدامي نمادين است.
وي در مورد غياب لبنان در نشست ورشو و واکنش ها به اين مسئله گفت: مسئولان آمريکايي پيش و پس از اعلام عدم حضور بيروت در نشست ورشو به اين مسئله واکنش نشان داده و اظهاراتي بيان کرده اند. آمريکايي ها معتقدند لبنان يکي از عرصه هاي فعاليت ايران در چارچوب صدور انقلاب است. به نظر آمريکايي ها غياب لبنان به بهانه حضور اسرائيل در اين نشست، ناشي از اعمال نفوذ ايران بر دولت لبنان از طريق حزب الله است.

آغاز مرحله شکست آمريکا
طرح هاي آمريکا از جمله طرح موسوم به معامله قرن و ايجاد ائتلاف عليه ايران در غرب آسيا شکست خورد از اين رو اکنون منطقه در برابر تحول جديدي قرار دارد که عنوان آن شکست آمريکا و دستپاچگي متحد آن يعني رژيم صهيونيستي است.
عبد الباري عطوان ­سردبير روزنامه اينترنتي راي اليوم که از لندن به روز مي شود، در سرمقاله جديد خود در اين روزنامه نوشت : براي پي بردن به شکست ديپلماسي آمريکا در خاور ميانه(غرب آسيا)، تنها بايد به سطح پايين اعضاي 60 کشوري توجه کنيم که قرار است در کنفرانس (به اصطلاح) صلح و امنيت خاور ميانه تحت عنوان «کنفرانس ورشو» شرکت کنند؛ کنفرانسي که دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در شهر ورشو پايتخت لهستان آن را برگزار خواهد کرد.
اين کنفرانس به نشست وزراي خارجه يا نمايندگان آنها تبديل شد و بانيان آمريکايي آن به جاي تمرکز بر ايجاد يک ائتلاف سياسي، اقتصادي و نظامي عليه ايران به بررسي مسائل کلي منطقه خاور ميانه روي آوردند.
بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل براي مشارکت در اين کنفرانس اشتياق بيشتري دارد؛ زيرا مي خواهد به منظور افزايش شانس برنده شدن حزب راست گراي افراطي خود در انتخابات پارلماني ماه آوريل آينده، به سوي برخي از وزراي خارجه کشورهاي عربي دست دوستي دراز کند و بعيد نمي دانيم که کساني را هم براي دست دادن، لبخند زدن و چه بسا در آغوش گرفتن در برابر دوربين هاي شبکه هاي تلويزيوني پيدا کند.
آمريکا در سوريه، ايران، عراق و افغانستان شکست خورد و شاخ "معامله قرنش" هم ديگر شکسته شد؛ زيرا هيچ مسئول فلسطيني را پيدا نکرد که تمايلي به گفتگو و مذاکره در خصوص اين توافق داشته باشد، حتي محمود عباس رئيس تشکيلات خود گردان هم با وجود فشارهاي مالي و رواني اعمال شده عليه وي براي تغيير مواضعش، حاضر به مذاکره در اين خصوص نشد.
در ادامه اين يادداشت آمده است: جان بولتون مشاور امنيت ملي رئيس جمهور آمريکا به هيچ وجه به تعهدات خود که در کنفرانس مخالفان ايران در پاريس آنها را بيان کرد، عمل نخواهد کرد. وي در آن کنفرانس گفت: در جشن سقوط نظام ايران پيش از فرا رسيدن چهل سالگي انقلاب اسلامي شرکت خواهد کرد و اکنون اين ايراني ها هستند که با رونمايي از موشک بالستيک دور برد (با برد 1300 کيلومتر) که به سرزمين هاي اشغالي هم مي رسد، جشن چهل سالگي انقلاب خود را برگزار کردند.
روزنامه هاي اسرائيلي در آستانه برگزاري کنفرانس ورشو برخي از جزئيات معامله قرن را فاش کردند که مهم ترين آن تسلط بر مسجد الاقصي و الحاق کانون هاي صهيونيست نشين به کرانه باختري رود اردن است. همچنين تامين مالي برخي طرح هاي ساختاري در نوار غزه و صحراي سينا در مجاورت آن، از ديگر جزئيات اين معامله به شمار مي رود. قرار است، جرد کوشنر داماد و مشاور ويژه دونالد ترامپ به منظور تامين منابع مالي لازم براي اجراي اين طرح ها، به کشورهاي عربي و حاشيه خليج فارس سفر کند. افزون بر آن به آوارگان فلسطيني هم در ازاي لغو حق بازگشت به سرزمينشان امتيازاتي داده خواهد شد.
عطوان در ادامه نوشت: در اين معامله از کشورهاي عربي حوزه خليج فارس يا برخي از آنها خواسته مي شود، براي از بين بردن آرمان فلسطين وهمچنين يهودي سازي مسجد الاقصي و قانوني کردن شهرک سازي اسرائيلي ها در کرانه باختري رود اردن اقدام به تامين منابع مالي آن کنند و به يهوديان عربي که سال 1948 و پس از آن به فلسطين اشغالي مهاجرت کردند، غرامت 300 ميليارد دلاري بدهند. در عجبيم که اين چه اهانتي است که رايگان هم نيست و تاوان آن پرداخت شده است!
ترامپ که اکنون پس از گذشت 16 سال از حمله به عراق و اشغال آن و خسارت شش تريليون دلاري تنها به صورت محرمانه مي تواند به پايگاه هاي نظامي آمريکا در منطقه عين الاسد برود، آيا مي تواند ايران را شکست دهد و آن را به اشغال در آورد؟
آن که در مرحله آينده به صلح، امنيت و ثبات در منطقه نياز دارد، کشورهاي عربي نيستند بلکه رژيم اشغالگر اسرائيل است که در هيچ يک از جنگ هاي خود طي 50 سال گذشته پيروز نبوده است و آخرين آن هم جنگ غزه بود که بيش از 48 ساعت به طول نينجاميد و به عنوان کوتاه ترين جنگ اسرائيل در کتاب رکورد گينس ثبت شد؛ زيرا در صورتي که اين جنگ يک روز ديگر ادامه مي يافت، تل آويو مورد عنايت موشک هاي فلسطين قرار مي گرفت.
سيد حسن نصر الله سه هفته پيش در مصاحبه اخير خود با شبکه تلويزيوني «الميادين» به دو موضوع مهم اشاره کرد: نخست اينکه نيروهاي مقاومت اسلامي به اندازه کافي موشک هاي نقطه زن در اختيار دارند که قادر هستند، هر نقطه از خاک فلسطين اشغالي را هدف قرار دهند. دوم: طرح اين نيروها براي حمله به شهر الجليل و آزاد سازي آن همچنان در هر جنگ آينده جدي است؛ همچنين يدالله جواني يکي از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ايران در سخنان خود در تجمع ميليوني مردم که در جشن انقلاب شرکت کرده بودند، تهديد کرد، در صورت حمله آمريکا به تهران، تل آويو و حيفا ويران و از صحنه روزگار محو خواهد شد.
در ادامه اين يادداشت آمده است: مهم ترين کنفرانسي که شايد صلح خاور ميانه، امنيت و ثبات آن را حفظ کند و همه معادلات سياسي و نظامي را تغيير دهد، همان کنفرانسي است که با حضور سران کشورها در شهر سوچي روسيه به ميزباني ولاديمير پوتين رئيس جمهور اين کشور و مشارکت روساي جمهور ترکيه و ايران به منظور گفتگو درباره آينده ادلب، شمال سوريه وشرق فرات برگزار خواهد شد و چه بسا مقدمه اي براي آغاز همگرايي ميان سوريه و ترکيه هم باشد.
طرح تحريم آمريکا عليه ايران شکست خورد و هيچ يک از اهداف جنگ تجاري عليه چين نيز محقق نشد. اکنون ترامپ براي ديدار با رهبر کره شمالي به اميد تحقق دستاوردي در حال آماده شدن براي رفتن به ويتنام است، با وجود آنکه مي داند، اين شخص به او مي خندد و هرگز دست از سلاح هسته اي بر نخواهد داشت.
مهم تر از همه اينها، کودتاي آمريکا عليه دولت قانوني ونزوئلا با حمايت ارتش از نيکولاس مادورو همراه شد.
عطوان در پايان نوشت: خاور ميانه شاهد دوره تحول جديدي قرار دارد که عنوان آن شکست آمريکا و دستپاچگي و ترس متحد اسرائيلي آن است. از سوي ديگر، ستاره محور سياسي و نظامي مقاومت در حال درخشش است و حوادث غافلگير کننده خوبي براي فلسطين، سوريه، عراق، لبنان، ايران و يمن در راه است.

نشست ورشو اهداف نامشخص و نتايجي مبهم دارد
خبرگزاري آمريکايي آسوشيتدپرس گزارش داد، نشست ورشو در حالي امروز آغاز مي‌شود که علاوه بر نامشخص بودن اهداف،ابهامات زيادي نيز درباره نتايج آن وجود دارد.
آمريکا و لهستان نشست بين‌المللي در زمينه غرب آسيا را روز چهارشنبه در ورشو، پايتخت لهستان در بحبوحه عدم اطمينان نسبت به اهداف و مواردي که لزوم بررسي آن‌ها مي‌رود، آغاز مي‌کنند.
به نوشته خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، اين نشست با پيشنهاد «دونالد ترامپ» رئيسجمهور آمريکا با تمرکز بر موضوع « ايران» مطرح شد، اما سازمان دهندگان آن، سپس نشست ورشو را بر موضوعاتي ديگر چون مساله فلسطين–اسرائيل و نبرد با داعش در سوريه و يمن بسط دادند.
اين خبرگزاري آمريکايي نوشت؛ بعد از آن‌که بسياري از کشورهاي اروپايي به محوريت «موضوع ايران» در اين نشست پي بردند، سعي کردند از شرکت در آن طفره بروند اما سازمان دهندگان اين نشست تغييراتي را جهت تقويت مشارکت اروپايي‌ها ايجاد کردند. اين در حالي است که اروپايي‌ها در تلاشند توافق هسته‌اي با ايران را بعد از خروج آمريکا از آن و باز اعمال تحريم‌ها عليه اين کشور با ساز و کار فشار حداکثري، کماکان حفظ کنند.
آسوشيتدپرس با اشاره به موضوع ترکيب شرکت کنندگان در نشست ورشو نوشت: در حالي که «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي ،«مايک پنس» معاون رئيس جمهور آمريکا و برخي از همتايان عربي اين دو در نشست ورشو شرکت دارند، اما فرانسه و آلمان مقام‌هاي بلندپايه خود را اعزام نمي‌کنند و «فدريکا موگريني» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز از حضور در نشست ورشو سرباز زده است. «جرمي هانت» وزير خارجه انگليس نيز قصد دارد تنها درباره امور يمن در نشست ورشو سخنراني کند. روسيه، چين و فلسطين نيز در اين نشست حاضر نمي‌شوند و ايران نيز با انتقاد از اين نشست آن را «سيرک» خطاب کرده است. اين در حالي است که انگليس، فرانسه و آلمان سه متحد مهم آمريکا از ساز و کار مالي جديد که دولت ترامپ بر اين باور است تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران را دور مي‌زند، رونمايي کرده‌اند.
به نوشته اين خبرگزاري، با وجود تلاش‌هاي پامپئو، ايران از موضوعات اصلي اين نشست نيست، هرچند که در موارد موشکي و غيره به آن پرداخته مي‌شود. البته در حالي که دولت آمريکا منکر تلاش‌ها براي تغيير نظام اين کشور است، اما هنوز پيام‌هاي درهم و برهمي از واشنگتن ارسال مي‌شود به طوري‌که «جان بولتون» مشاور امنيت ملي کاخ سفيد چند روز قبل با انتشار پيامي ويدئويي کوتاه عليه ايران اتهام زني کرد، اما اين لفاظي‌ها انتقاد اروپايي‌ها و حتي مقام هاي دولت «باراک اوباما» رئيس جمهور سابق آمريکا را موجب شد به گونه‌اي که گروهي از مقام‌هاي سابق دولت اوباما گفتند که نشست ورشو بر انزواي ترامپ تاکيد دارد.
در بخشي از بيانيه گروه موسوم به «اقدام امنيت ملي» آمده است: «انتظار داريم مجددا در اين هفته رويکردي از آمريکا را شاهد باشيم که انزواي ما را نشان مي‌دهد. به خاطر اين که آمريکا فاقد متحداني براي حمايت از رويکرد فشار حداکثري بر ايران است، پس، اين رويکرد صرفا بيش از آنکه شرم آورباشد، بيربط و ناسازگار است. اين در حالي است که نه تنها هيچ کشور اروپايي از برجام خارج نشده، بلکه روساي دستگاه اطلاعاتي آمريکا نيز در ابتداي ماه جاري ميلادي تصديق کردند ايران کماکان بر برجام پايبند است.»
اين خبرگزاري در خاتمه نوشت که بر اساس دستور کاري،مايک پنس در ورشو درباره مجموعه‌اي از موضوعات منطقه‌اي سخنراني خواهد کرد. آنگاه مايک پامپئو درباره برنامه‌هاي آمريکا در سوريه بعد از تصميم ترامپ براي خروج از اين کشور سخنراني مي‌کند و در نهايت «جرد کوشنر» داماد و مشاور رئيس جمهور آمريکا درباره طرح صلح خاورميانه سخنراني خواهد کرد.

کنفرانس ورشو بين ناتوي عربي، معاملۀ قرن و زير فشار گذاشتن ايران
آمريکا در چند ماه گذشته به تبليغ مساله برگزاري کنفرانسي بين المللي در ورشو پايتخت لهستان پرداخت و اهداف خود از برگزاري اين کنفرانس را اعلام کرد.
العالم نيز در تحليلي  نوشت: اولين هدف آمريکا "زير فشار گذاشتن ايران" است و واشنگتن عنوان فريبندۀ "برقراري امنيت و آرامش در خاورميانه" را براي کنفرانس ورشو برگزيده است و به عبارت ديگر مي خواهد ايران را به عنوان برهم زنندۀ امنيت و آرامش منطقه جلوه بدهد.
طرح "کنفرانس ورشو" اصولاً براي تشکيل آنچه "ائتلاف استراتژيک خاورميانه" (مسا MESA) ناميده مي شود، ارائه شده بود.
طرح تشکيل ائتلاف استراتژيک خاورميانه که در خود منطقه "ناتو عربي" ناميده مي شود، طرح جديدي نيست زيرا دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا ماه مه 2017 که به عربستان رفته بود، اين طرح را ارائه کرد.
مايک پامپئو وزير امور خارجه آمريکا بارها اعلام کرد که کنفرانس ورشو براي تشکيل ناتو عربي و زير فشار گذاشتن ايران برگزار خواهد شد اما زير فشار گذاشتن ايران به معناي اين نيست که آمريکا جنگي را عليه ايران آغاز کند بلکه فشارهاي اقتصادي را اِعمال و موازنۀ ترس ايجاد کند.
اينجا بايد به چند مساله پرداخت:
اول؛ مي توان نشانه هاي تشکيل ناتو عربي را در سند "استراتژي دفاع ملي سال 2018 آمريکا" ديد. در اين استراتژي آمريکايي آمده است: "ما ائتلاف ها و همکاري هاي خود را به يک سري ائتلاف هاي بزرگ براي پيشگيري از خطرات مشترک دوران ما يا همکاري تنگاتنگ در دفع آن تقويت و گسترش خواهيم داد و براي تشکيل ائتلاف و همکاري قدرتمند به سه عامل تکيه خواهيم کرد".
يکي از اين سه عامل که استراتژي دفاع ملي آمريکا به آن تکيه خواهد کرد، تشکيل ائتلافي پايدار در خاورميانه است: "ما آرامش و امنيت منطقه خاورميانه را که عاري از مخفيگاه هاي امن تروريست ها باشد، تقويت خواهيم کرد به نحوي که هيچ نيروي مخالف آمريکا امور منطقه را به دست نگيرد منطقه اي که به ثبات بازارهاي جهاني انرژي و تأمين امنيت مسيرهاي تجاري کمک کند. ما ائتلاف هاي پايدار را براي حفظ دستاوردهاي خود در افغانستان، عراق، سوريه و مناطق ديگر توسعه خواهيم داد.. موازنۀ ترس با ايران."
بنابراين هدف اصلي از تشکيل ناتو عربي به فرماندهي آمريکا مقابله با ايران است. واشنگتن و همپيمانانش ادعا مي کنند که ايران آرامش منطقه خاورميانه را به هم مي زند و از تروريسم حمايت مي کند ولي علت تلاش شان براي تشکيل ناتو عربي ايستادن ايران در برابر واشنگتن و سياست هايش در خاورميانه است.
با اندکي کنکاش در استراتژي دفاع ملي آمريکا مي توان به هداف اصلي واشنگتن و همپيمانانش پي برد: "هيچ نيروي مخالف آمريکا کنترل امور منطقه (خاورميانه) را به دست نگيرد". اين جمله نشان مي دهد که هدف واشنگتن تأمين منافع همپيمانان عرب آمريکا که در کنفرانس ورشو مشارکت کرده اند و تأمين امنيت خاورميانه نيست بلکه هدفش مقابله با هر نيرو و کشوري است که در برابر سياست هاي واشنگتن مي ايستد.
جملۀ مهم ديگر در سند استراتژي دفاع ملي آمريکا اينست: "ما ائتلاف هاي پايدار خود را براي حفظ دستاوردهاي خود در افغانستان، عراق و سوريه توسعه خواهيم داد". اينجاست که مي توان گفت آنچه ناتو عربي به ارمغان خواهد آورد، تفاوتي با اتفاقات افغانستان، سوريه و عراق نخواهد داشت و همگان مي دانند که واشنگتن براي اين سه کشور چيزي بجز تروريسم به ارمغان نياورده است تروريسمي که حاميانش اصلي ترين اعضاي ائتلاف آمريکايي – عربي (ناتو عربي) خواهند بود.
دوم؛ هدف واقعي آمريکا از تشکيل ناتو عربي که در بالا به آن پرداختيم، به روش سنتي يعني جنگ افروزي و اعزام نيروهاي آمريکايي به کشورهاي مختلف نخواهد بود بلکه اين گونه خواهد بود که واشنگتن همپيمانان عربش را پرچمدار طرح خود خواهد کرد و کشورهاي عربي متعاقباً مطيع دستورات آمريکا خواهند بود و بخش مهمي از بودجۀ ناتو عربي را تأمين خواهند کرد و گذشته از اين، بهاي شکست و ناکامي ناتو عربي را پرداخت خواهند کرد در حالي که کارشناسان امور راهبردي متفق القول هستند که تشکيل ناتو عربي با دشواري ها و سختي هاي بزرگي روبرو خواهد شد.
درباره اجراي طرح تشکيل ناتو عربي نيز بايد گفت که اجراي اين طرح مستلزم امور و مقدماتي همچون "عادي سازي روابط بين کشورهاي عربي و رژيم اسرائيل، اجراي طرح معاملۀ قرن و طرح آمريکايي مقابله با ايران" مي شود.

نظر شما