شناسهٔ خبر: 31157030 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نشست سران ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه فردا برگزار می‌شود

چهارمین نشست سران ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه فردا در سوچی برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

نشست سران ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه فردا برگزار می‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، چهارمین نشست سران ترکیه، روسیه و ایران روز پنجشنبه در سوچی روسیه برگزار می‌شود.

رجب طیب اردوغان، ولادیمیر پوتین و حسن روحانی روسای جمهور ترکیه، روسیه و ایران در این نشست درباره تشدید خشونت‌ها در ادلب سوریه، روند خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و تلاش‌های صورت گرفته برای کمیته مسئول تدوین و تصویب قانون اساسی جدید سوریه گفتگو و تبادل نظر خواهند کرد.

هیئت‌های فنی سه کشور یادشده در نشست سوچی حضور خواهند یافت.

قرار است رئیس جمهور روسیه نشست‌هایی با همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود داشته باشد. پیش بینی می‌شود سران سه کشور پیام مشترکی در رابطه با تمامیت ارضی سوریه، مبارزه مشترک با تروریسم و تبعیض و همچنین ادامه همکاری سه کشور در چارچوب روند آستانه منتشر کنند.

سران ترکیه، روسیه و ایران پیش از این هفتم سپتامبر سال دو هزار و هجده در تهران گرد هم آمده بودند. در نشست تهران سران سه کشور درباره تحولات منطقه ادلب که به عنوان یک منطقه کاهش درگیری تعیین شده بود، گفتگو و تبادل نظر کردند. درخواست رئیس جمهور ترکیه برای برقراری آتش بس در ادلب به منظور حفظ جان چهار میلیون غیرنظامی سوری که در این منطقه (ادلب) در حال تشدید بود، از مهمترین اتفاقات نشست تهران بود.

هفدهم سپتامبر سال گذشته اردوغان در سوچی روسیه با پوتین دیدار کرد. در این فرصت سران دو کشور توافق نامه‌ای برای تقویت آتش بس در ادلب امضا کردند.

در چارچوب توافق سوچی، گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه تسلیحات سنگین خود را از این منطقه خارج کردند تا زمینه برای بازگشت آرامش و بازگشت غیرنظامیان به خانه‌های خود فراهم گردد.

یکی از موضوعات ویژه‌ای که سران روسیه، ترکیه و ایران فردا در نشست خود در سوچی روسیه مورد بررسی قرار خواهند داد مسئله تشدید خشونت‌ها در ادلب خواهد بود.

روسیه به ترکیه پیشنهاد کرده است دو کشور عملیاتی مشترک بر ضد برخی از گروه‌های مسلح از جمله هیئت تحریرالشام که از نظر آنکارا مسئول تشدید خشونت‌ها در منطقه است، انجام دهند. با این حال ترکیه برای قبول این پیشنهاد تردید‌هایی دارد چرا که مقامات آنکارا معتقدند انجام چنین عملیاتی می‌تواند یک بحران انسانی در منطقه به وجود آورد.

سران روسیه، ترکیه و ایران همچنین در نشست فردا در سوچی درباره عملیات نظامی ترکیه در شرق رودخانه فرات و مسئله منبج پس از خروج نظامیان آمریکایی از سوریه گفتگو و تبادل نظر خواهند کرد.

انتهای پیام/

نظر شما