شناسهٔ خبر: 31155722 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

محیط زیست

ایران جزو 10 کشور پرمصرف ظروف یک‌بار مصرف

صاحب‌خبر -

ایران جزو 10 کشور پرمصرف ظروف یکبار مصرف

آلودگی‌های ناشی از پلاستیک‌ها ادامه حیات کره زمین را با مخاطره جدی روبه‌رو و نگرانی‌های بسیاری را ایجاد کرده است.

براساس آمار اعلام شده از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست سالانه بیش از 100 میلیون تن پلاستیک در دنیا تولید می‌شود.

به گزارش سیناپرس، سابقه تولید پلاستیک به حدود 40 سال پیش برمی‌گردد، اولین ‌بار در دهه 80 میلادی مطالعاتی در زمینه پلیمرهای گیاهی در اروپا و آمریکا آغاز شد. در آن زمان بحران نفت وجود داشت و بیش‌تر کشور‌ها به‌دنبال منابع غیروابسته نفت بودند. در سال 2001، آمریکا به‌عنوان نخستین تولید‌کننده انبوه بسپار طبیعی (بیو پلیمر) شروع به فعالیت کرد، اما در آن زمان بسپارهای طبیعی فقط به تولید و بسته‌بندی ظروف یک‌بار مصرف محدود می‌شد. در سال‌های 2003 و 2004، این فناوری در کشورهای آلمان، ایتالیا و انگلستان گسترش یافت و تاکنون در بسیاری از کشور‌ها تکنولوژی ساخت آن در حال پیشرفت است. در ایران نیز چندین تولیدکننده از مواد‌اولیه نشاسته‌ای و ذرت در حال تولید بسپار طبیعی هستند.

علاوه بر اقدامات یاد شده در سطح جهانی این موضوع به دغدغه‌ای جدی برای تمامی کشورهای دنیا تبدیل شده است تا حدی که چند سالی است در برخی از کشورهای جهان ممنوعیت یا محدودیت استفاده از کیسه‌ها و ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف به‌صورتی جدی دنبال می‌شود. این در حالیست که با وجود شروع شدن تلاش‌های مدنی و فرهنگی در کشور اما هنوز در ایران قانون خاصی در این زمینه اعمال نشده است.

مصرف پلاستیک در ایران

استفاده غیراصولی در هنگام خرید از فروشگاه‌ها، تره‌بار‌ها و سوپرمارکت‌ها و همچنین، استفاده از ظروف یک‌بار مصرف در مهمانی و سفرها، ایران را جزو 10 کشور پرمصرف در زمینه ظروف یکبار مصرف قرارداده است. بی‌توجهی‌ها به مصرف نایلون و پلاستیک باعث شده تا روزانه 58 هزار تن زباله در شهر‌ها و روستاهای کشور تولید شود که این میزان تولید با استانداردهای جهانی و میزان تولید زباله در کشورهای صنعتی فاصله بسیار دارد.

آمار‌ها حکایت از این موضوع دارند، هم‌اکنون سالانه 10‌ میلیون تن پلاستیک در صنایع بسته‌بندی ایران مصرف می‌شود.

براساس نظر کارشناسان و صاحبنظران، استفاده زیاد از ظروف پلاستیکی و گرایش مردم به مصرف این ظروف به دلیل سبک، ارزان و یک‌بارمصرف بودن آنها است.

برای کاهش مصرف پلاستیک این ماده مخرب محیط‌زیست باید ابتدا هر فردی از خودش آغاز کند. اگر هر یک از ما تصمیم بگیریم تا روزانه یک کیسه پلاستیکی را از چرخه مصرف خود خارج کنیم، به کاهش مصرف این ماده مخرب محیط‌زیست کمک بزرگی کرده‌ایم.

علاوه بر مردم، مسؤولان نیز باید از طریق فرهنگ‌سازی و ارایه آموزش بر پایه تغییر الگوی مصرف از سنین کودکی، حمایت‌های مالی از تولیدکنندگان پلاستیک‌‌های زیست‌تخریب‌پذیر، آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم برای استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای و حصیری، ترغیب به استفاده از ظروف یک‌بار مصرف گیاهی و کمک گرفتن از سمن‌های زیست‌محیطی برای کنترل و کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی تلاش کنند.

نظر شما