شناسهٔ خبر: 31155053 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

پیدا شدن بقایای ناوهواپیمابر غرق شده پس از ۷۰ سال

ایرنا نوشت:کشتی اکتشافی پترال متعلق به پل آلن – میلیاردر فقید مایکروسافت- با استفاده از ربات های کوچک زیردریایی بقایای ناوهواپیمابر هورنت را پس از 70 سال در کف اقیانوس پیدا کرد.

صاحب‌خبر -

این دومین کشتی تاریخی است که توسط پترال کشف می شود. این کشتی در سال 2017 نیز بقایای رزمناو ایندیاناپولیس را کشف کرده بود. همان ناوی که اولین بمب اتمی را که بعدها روی هیروشیما رها شد، برای سوار شدن روی بمب افکن به جزیره تینیان رساند و سپس در مسیر برگشت توسط یک زیردریایی ژاپنی غرق شد. 
ناوهواپیمابر هورنت که به تازگی بقایای آن توسط پترال کشف شد، یکی از آخرین ناوهای هواپیمابر آمریکایی بود که در جریان درگیری با ژاپنی ها در نبردهای اقیانوس آرام (نبرد سانتاکروز) هدف قرار گرفته و در اکتبر 1943 غرق شد. 
پترال در جریان جستجوهای خود بقایای هورنت را در اعماق 5 هزار متری آب های اقیانوس آرام در نزدیکی جزایر سلیمان کشف کرد. پترال برای کشف بقایای این کشتی و دیگر کشتی های غرق شده به ربات زیردریایی کوچکی مجهز است که برای کشف هورنت پنج بار منطقه احتمالی را با سونار خود جستجو کرد تا سرانجام آرامگاه همیشگی این کشتی 77 ساله زیر آب ها پیدا شد.
گفتنی است که کشتی پترال به طول 76 متر سال ها یک کشتی تدارکاتی برای سرویس دهی در آب های آزاد بود تا اینکه پل آلن در سال 2016 آن را خرید و برای جستجو در اعماق اقیانوس ها مجهز کرد. پترال در طول دو سال گذشته موفق به کشف کشتی های زیادی شده است که از این میان می توان به جستجو برای بقایای نبرد ناو انگلیسی هود (غرق شده در نبرد با نبردناو آلمانی بیسمارک)، نبرد ناو ژاپنی موسوشی (ناو خواهر یاماتو، بزرگترین نبردناو دنیا) و... اشاره کرد.

5656

نظر شما