شناسهٔ خبر: 31154123 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

ایران: ویزای مشترک کشورهای اکو ایجاد شود / نماینده اکو: موافقم

صاحب‌خبر -

ایران طرح ویزای مشترک بین کشورهای عضو اکو را پیشنهاد کرد که با استقبال نماینده سازمان همکاری‌های اکو مواجه شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، نماینده اکو به همراه فعالان گردشگری کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان و ترکیه، امروز (چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه) در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری به رایزنی و بررسی ایده‌هایی مشترک کشورهای عضو پرداختند. در این نشست رایزن فرهنگی و گردشگری سفارت ترکیه، نماینده‌ای از وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، نماینده تورساب (اتحادیه گردشگری)، تعدادی از آژانس‌دارانِ پاکستان و مشاور ارشد گردشگری وزارت فرهنگ افغانستان حضور داشتند.

محمدابراهیم لاریجانی، مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری با تاکید بر ضرورت شکل‌گیری شبکه‌ای واحد در بخش گردشگریِ کشورهای اکو، افزود: تحولات گردشگری آنقدر زیاد است که شاید حتی شبکه‌های موجود کارایی نداشته باشد، برای همین باید در شبکه‌های اجتماعی و همیشه آنلاین با یکدیگر ارتباط بگیریم؛ وگرنه این جلسه تمام می‌شود و می‌رود تا سال بعد.

وی پیشنهاد کرد: سازمان همکاری‌های اکو یک گروه گردشگری آنلاین با عضویت نمایندگان ۱۰ کشور ایجاد کند و در ادامه به توانمندی و تجربه خوب ایران در بومگردی اشاره کرد و گفت: این تجربه به پاکستان و افغانستان نیز می‌تواند انتقال داده شود.

او ادامه داد: ما با برخی کشورها تفاهم لغو ویزا داریم و این پروژه بین کشورهای عضو اکو نیز می‌تواند اجرا شود. باید ویزای مشترکی را طراحی کرد.

ممدوح اونال، رئیس بخش صنعت کشاورزی و توریست سازمان همکاری اکو از این ایده استقبال کرد و گفت: من با این طرح موافقم. قبلاً ویزای مشترک در حوزه شینگن تجربه شده است اما شاید بتوان ویزای توریستی مشترک را در بین کشورهای عضو اکو اجرا کرد.

حسنین همایی، از فعالان گردشگری و آژانس داران کشور پاکستان هم گفت: مشکل زیادی برای گرفتن ویزا داریم. درست است که کنسولگری‌ها ویزا می‌دهند اما می‌توان روابط توریستی بین کشورهای اکو را بیشتر کرد. در حال حاضر پاکستانی‌هایی که دو پاسپورت دارند برای سفر به کشورهای دیگر مشکل دارند. آنها باید یک پروسه طولانی را باید طی کنند. پاکستانی‌ها حتی برای گرفتن ویزای ترکیه هم مشکل دارند.

سیدرضا حسینی میثم، مشاور ارشد بودجه و امور گردشگری وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در ادامه طرح این پیشنهاد، گفت: تمرکزمان می‌تواند بر «اکو ویزا» باشد.

طرح ویزای اکو حدود پنج سال پیش با اکو مطرح شده بود که حتی در دستور بررسی قرار گرفت که با وجود موافقت کشورهای عضو این سازمان اما به نتیجه نرسید و جزو طرح‌های مسکوت گذاشته شده است که هر بار فعالان گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اکو آن را مطرح می‌کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما