شناسهٔ خبر: 31153559 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نگاهی به عملکرد سیستان و بلوچستان در حوزه مد و لباس

شکل و نوع پوشش زنان استان سیستان و بلوچستان همواره تحت تأثیر بادهای موسمی ۱۲۰ روزه این خطه قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، طی سال‌های اخیر و از زمانی که طرح ساماندهی مد و لباس از سوی مجلس شورای اسلامی مطرح و درنهایت این طرح تبدیل به قانون شد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وادارات کل استان‌ها مکلف شدند دبیرخانه‌هایی با عنوان کارگروهی مد و لباس در وزاتخانه تأسیس کنند.

از سال ۱۳۹۰ در این زمینه فعالیت‌هایی ازجمله برگزاری نمایشگاه سالانه مد و لباس در دستور کار قرار گرفت و به دنبال آن از سال ۹۲ دبیرخانه مد و لباس در استان سیستان و بلوچستان با نظارت معاونت هنری شکل گرفت.

یکی از اقدامات این دبیرخانه، برگزاری نشست با فرهیختگان و هنرمندان طراح و برگزاری جشنواره و نمایشگاه‌های پوشاک سنتی است.

مسئله مد و لباس هم در مباحث دینی و هم در پیشینه باستانی ما وجود داشته است و ازآنجاکه سیستان و بلوچستان پیشینه باستانی خوبی در حوزه پوشاک دارد، صنعت پوشاک برای بانوان استان چه در سیستان و چه بلوچستان از موارد حجاب کامل برخوردار بوده است و متناسب با شرایط اقلیمی منطقه رشد کرده است.

به سبب وجود بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و گرمای طاقت‌فرسای بلوچستان، پوشش زنان به‌طور کامل بوده است اما امروزه این خطه نیز با تهاجم فرهنگی غرب مواجه بوده و کارگروه درصدد است تا با ایجاد ظرفیت‌هایی برای طرح‌های نو به احیای سوزن‌دوزی‌ها، خامه‌دوزی‌ها، سیاه‌دوزی‌ها و گلدوزی‌های استان کمک کند.

در همین راستا نخستین نمایشگاه پوشاک سنتی سیستان و بلوچستان با همکاری دبیرخانه مد و لباس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه فرهنگی و هنری زیور شرق و بنیاد ملی مد و لباس برگزار و با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

یکی از مهم‌ترین اهداف کارگروه مد و لباس استان، تشکیل بانک اطلاعاتی فعالان حوزه مد و لباس و شناسایی و کشف استعدادهای بالقوه و ساماندهی، نظارت و حمایت از گروه‌های فعال در استان و همچنین برگزاری جشنواره پوشاک سنتی به شکلی گسترده در سال آینده است.

جشنواره "کی بانو"، جشنواره پوشاک سنتی زنان با رویکرد احیای خامه‌دوزی سیستان، برگزاری نمایشگاه تلفیق سنت و هنر نو در پوشاک استان سیستان و بلوچستان، مسابقه طراحی صنایع‌دستی، البسه محلی و رودوزی‌های سنتی سیستان و بلوچستان، شرکت در جشنواره منطقه‌ای هرمزگان، شرکت در سه دوره جشنواره مد و لباس فجر، تهیه و تدوین آلبوم مانتو اجتماع، برگزاری دومین جشنواره پوشاک سنتی اقوام و برگزاری سومین جشنواره پوشاک سنتی اقوام و نخستین جشنواره منطقه‌ای پوشاک سنتی اقوام استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان ازجمله رویدادهای مندرج در این گزارش است.

مشخصات اتحادیه‌ها و مراکز مرتبط با حوزه مد و لباس استان سیستان و بلوچستان، مشخصات کارخانه‌ها و صنایع فعال وابسته حوزه پوشاک و نساجی استان سیستان و بلوچستان، لیست کتاب‌ها و مقالات حوزه مد و لباس استان و لیست مراکز فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها و مراکز مرتبط با حوزه مد و لباس استان در این گزارش عملکرد ذکرشده است.

اسامی چهره‌های پیشکسوت و فعال در حوزه لباس اقوام در استان سیستان و بلوچستان نیز در این گزارش آورده شده که ازجمله می‌توان به زنده‌یاد مهتاب نوروزی، مریم کریمی ایرندگانی، شهین شهرکی، فاطمه کول، مهین گرگیچ، سارا قادری، نجمه یعقوبی و سمیه صیادی اشاره کرد.

نظر شما