شناسهٔ خبر: 31152306 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

۱۰ راه حل ساده برای کاهش مصرف پلاستیک

خودداری از مصرف هر گونه ماده پلاستیکی غیرممکن است، اما راه‌های موثری وجود دارد که می‌توان با کمک آن‌ها مصرف پلاستیک را محدود کرد.

صاحب‌خبر -

پلاستیک در زندگی امروزی ما جای خود را حسابی باز کرده است و تصور زندگی بدون پلاستیک غیرممکن است. با این حال تلاش برای زندگی عاری از پلاستیک هدفی باارزش و قابل ستایش بوده و با گذشت هر سال دستیابی به آن ساده‌تر می‌شود، چرا که به تدریج افراد بیشتر و بیشتری برای جایگزین کردن پلاستیک ترغیب می‌شوند و به دنبال این هستند که سهم خود را در تولید پسماند‌های پلاستیکی به حداقل برسانند.

در این یادداشت راه‌حل‌های ساده‌ای برای خلاص شدن از مصرف پلاستیک در خانه به شما پیشنهاد می‌کنیم که خیلی ساده‌تر از چیزی هستند که فکر می‌کنید.

از مصرف پلاستیک‌های بد خودداری کنید

اگر انتهای هر ظرف پلاستیکی را بررسی کنید متوجه یک عدد (از ۱ تا ۷) می‌شوید که در داخل مثلثی که با پیکان کشیده شده، نوشته شده است. هر عدد مربوط به یک نوع پلاستیک است. بدترین انواع پلاستیک شامل موارد ذیل است:


عدد ۳- نشان‌دهنده پلی وینیل کلراید است. یک پلاستیک به شدت سمی که حاوی افزودنی‌های خطرناکی همچون سرب و فتالات است و در بسته‌بندی‌های پلاستیکی، برخی بطری‌های فشرده، ظروف مربای بادام‌زمینی و اسباب‌بازی کودکان استفاده می‌شود.

۶ – پلی استیرن که حاوی استیرن و برای مغز و سیستم عصبی سمی است. این پلاستیک در استیروفوم‌ها، ظرف‌های یکبار مصرف و کارد و چنگال‌های پلاستیکی به کار می‌رود.۷- پلی‌کربنات که حاوی بیس فنول A. است و در بیشتر کنسرو‌های غذایی، لیوان‌های پلاستیکی شفاف، بطری‌های نوشیدنی ورزشی، ظروف کچاپ و آبمیوه یافت می‌شود.

از ظرف‌های غیرپلاستیکی استفاده کنید

هر جا می‌روید یک بطری آب چند بار مصرف و ماگ مسافرتی با خود داشته باشید. غذای خود را در ظروف شیشه‌ای، استیل زنگ نزن، کیسه‌های پارچه‌ای، یک جعبه چوبی و ... نگه دارید. هر جا می‌روید یک کیسه پارچه‌ای یا کیسه چندبار مصرف با خود داشته باشید و خرید‌های خود را در آن بگذارید.

هرگز از بطری‌های پلاستیکی آب استفاده نکنید

خرید آب در بطری‌های پلاستیکی در آمریکای شمالی ممنوع است. این آب چیزی جز همان آب شیر نیست که تا اندازه‌ای فیلتر شده و به نسبت بسیار گران‌تر از آن‌هاست. استفاده از این بطری‌های دور انداختنی چیزی به جز پسماند خالص به دنبال ندارد و نوعی دورانداختن منابع است. این کار موجب تولید زباله پلاستیکی غیرضروری می‌شود که معمولا هم بازیافت نمی‌شود.

به طور فله خرید کنید

وقتی محصولات مورد نیاز خود را به صورت فله و کیلویی خریداری می‌کنید از بسته‌بندی‌های غیرضروری اجتناب می‌کنید. با این کار هم در صرف هزینه مواد غذایی صرفه‌جویی می‌کنید و هم در صورتی که با خودرو به خرید می‌روید در مصرف سوخت خودرو برای خرید اقلام ضروری. به دنبال اقلامی باشید که بزرگ باشند و هیچگونه بسته‌بندی پلاستیکی نداشته باشند.

از مصرف غذا‌های آماده فریز شده خودداری کنید

غذا‌های آماده در بین مهم‌ترین عوامل تولید زباله اضافی هستند. غذا‌های فریز شده در پوشش‌های پلاستیکی عرضه می‌شوند و داخل بسته‌بندی‌هایی قرار می‌گیرند که معمولا آن هم از جنس پلاستیک است. اگر در خصوص عدم مصرف پلاستیک‌ها جدی باشید باید حتما از خرید غذا‌های آماده خودداری کنید.

از ظروف نچسب دوری کنید

با استفاده از ظروف نچسب مثل تفلون، خود و خانواده خود را در معرض ماده سمی شیمیایی پرفلوئورین که در هنگام حرارت‌دهی از این ظروف آزاد می‌شود قرار ندهید. این ظروف را با ظروف استیل یا مسی جایگزین کنید.

چاشنی‌های مخصوص خودتان را درست کنید

درست کردن چاشنی‌هایی مثل سس شکلات، کچاپ و مایونز ساده و سریع است و می‌توانید آن‌ها را به طور خانگی درست کرده و در ظروف شیشه‌ای نگهداری کنید.

با جوش شیرین و سرکه دوست شوید

جوش شیرین که در جعبه‌های ارزان قیمت بزرگ و سرکه که در ظروف شیشه‌ای عرضه می‌شود جایگزین طبیعی خوبی برای پاک‌کننده‌های شیمیایی هستند که معمولا در ظروف پلاستیکی عرضه می‌شوند. جوش‌شیرین همچون یک دئودورانت خانگی موثر عمل می‌کند. هم جوش‌شیرین و هم سرکه (خصوصا سرکه سیب) می‌توانند جایگزین خوبی برای شامپو و بطری‌های نگه‌دارنده آن‌ها باشند.

به جای تمیزکننده پلاستیکی از مواد طبیعی استفاده کنید

اگر به وسیله‌ای با قدرت تمیزکنندگی احتیاج دارید به جای پلاستیک از مواد طبیعی استفاده کنید. برای تمیزکردن ظرف‌ها از ظرفشو‌های کتانی یا برس‌هایی که از لیف نارگیل تهیه شده‌اند استفاده کنید. از پارچه‌های کهنه همه کاره استفاده کنید و آن‌ها را دست کم نگیرید.

روش‌های رخت شویی عاری از پلاستیک را در پیش بگیرید

به جای دترجنت‌های رختشویی از صابون‌های تکه‌ای استفاده کنید. این دترجنت‌ها در ظروف پلاستیکی عرضه می‌شوند و برای سیاره ما فاجعه بارند. از صابون‌های قالبی به جای صابون‌های دستشویی مایع استفاده کنید. این صابون‌ها جایگزین خوبی برای کرم‌های ریش تراشی هم محسوب می‌شوند.


منبع: ایسنا

نظر شما