شناسهٔ خبر: 31151922 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیا دست فروشان پایتخت در آستانه سال نو سامان می یابند؟

تهران-ایرنا- دستفروشی از جمله مشاغل سیار و بی کانون پایتخت است که هر ساله در آستانه سال نو رونق گرفته و لزوم ساماندهی آن را به مسئولان گوشزد می کند. در این راستا شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته به این معضل چندین ساله ورود کرده و طرح جدید ساماندهی این مشاغل را کلید زد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری؛ اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته(سه شنبه) در یکصد و بیست و سومین جلسه این شورا، کلیات طرح «ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون پایتخت» را تصویب کردند.حجت نظری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص این طرح گفت: قانون، سد معبر را منع کرده اما دستفروشی در هیچ کجا تخلف و یا جرم عنوان نشده است. برای اینکه مانع از دست فروشی شویم و درآمد پایدار هم داشته باشیم باید دستفروشان را ساماندهی کنیم. با تصویب این طرح می توانیم عدالت را بین کسانی که در سطح شهر ارتزاق می‌کنند رعایت کنیم.
دیگر اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز، نظرات و پیشنهادات و مخالفت های خود را در خصوص طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون شهر تهران مطرح و در نهایت با 12 رای موافق و هفت رأی مخالف، کلیات این طرح را تصویب کردند؛ بسیاری از رسانه های داخلی نیز این نشست را پوشش خبری دادند.
بررسی امروز(24 بهمن ماه) تارنماها، خبرگزاری ها و روزنامه ها نشان می دهد که رسانه های اصلاح طلب ساماندهی دستفروشان را معضلی فسیل شده و چالشی ناتمام دانسته و در خصوص جزئیات طرح 'ساماندهی مشاغل سیار و بی‌ کانون پایتخت' نوشتند: اگرچه شورای شهر تهران در سال 85 مصوبه‌ای تحت عنوان ساماندهی دستفروشان داشته است اما برای اینکه مصوبات بیشتر نشوند مقرر شد تا همان مصوبه قبلی اصلاح و بازنگری شود ولی در عین حال از آنجا که دو بخش دیگر یعنی ون‌ها و وانت‌ها نیز به طرح ساماندهی دستفروشان اضافه شده بود، عنوان جدیدی برای طرح تعیین شد.
این رسانه ها همچنین سد معبر و اخلال در نظم عمومی را از جمله معضلات دستفروشی دانسته و بر لزوم ساماندهی فعالان این حوزه تاکید کرده اند.
رسانه های اصولگرا نیز تغییرات وضعیت اقتصادی را عامل تبدیل دستفروشی به شغلی پردرآمد دانسته و بی نیاز بودن از کد اقتصادی و مکان مشخص، تمایل مردم به خرید سریع و ارزان و نبود نظارت را از جمله دلایل گسترش فعالیت دستفروشان پایتخت برشمردند.

رسانه های اصلاح طلب
...........................
** ساماندهی دستفروشان، معضلی چندین ساله
روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: بعد از سال ‌ها بحث‌ های جنجالی و اقدامات نصفه و نیمه در خصوص ساماندهی دستفروشان شهر تهران دیروز، طرحی در شورای شهر ارایه شد که از این پس ساماندهی مشاغل سیار و دستفروشان در شهر تهران به شکلی قانونمند انجام شود. طرحی در 6 ماده و به نام «طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون». به گفته حجت نظری به عنوان پیشنهاد‌دهنده این طرح، طرح یاد شده به ساماندهی دستفروشان، وانت‌های باری و ون‌های سیار برمی‌گردد که بیشترین حجم دستفروش‌ها را به خود اختصاص می‌دهد....حالا باید منتظر ماند و دید که آیا تا طی چند ماه آینده این طرح و کمیته زیر مجموعه آن می‌تواند گره معضل فسیل شده دستفروشان تهران را باز کند یا باز هم بعد از مدتی مانند طرح‌های دیگر به بایگانی مدیریت شهری خواهد پیوست؟

روزنامه ایران نیز در یادداشتی نوشت:طرح ساماندهی مشاغل سیار از جمله دستفروشان، ون کافه ‌ها و وانت ‌بارها در شهر تهران دیروز به میزعلنی شورایی‌ها آمد تا در کمتر از یک ماه و نیم مانده به سال جدید، برای بساط گستران و دستفروش‌ها فکری شود. یک فوریت این طرح اگرچه به تصویب اعضا رسید، اما در جزئیات با مخالفت‌ هایی روبه ‌رو شد. این البته برای نخستین بار نیست که بحث ساماندهی این گروه مطرح می ‌شود. حدود 7 سال پیش هم قرار بود تا شهرداری تهران ساماندهی دستفروشان را عملی کند. نقاطی هم برای بساط گستران در نظر گرفته شد، اما در نهایت طرحی شکست خورده، بازار بساطی‌ها را پر رونق‌تر کرد. حالا نه تنها گوشه گوشه پیاده روها و خیابان‌ها که واگن‌های مترو هم از دسترس دستفروش‌ها در امان نیست!

روزنامه قانون در زیر مطلبی با عنوان 'چالش ناتمام دستفروشی!' نوشت: روند رو به رشد مشکلات اقتصادی و اجتماعی در سال‌های اخیر به گونه ای پیش رفته که ظهور و بروز برخی مشاغل آسیب زا همچون «دستفروشی» بیش از همیشه رخ داده است. اتفاقی که اکنون به یکی از چالش های جدی مدیریت شهرهایی چون تهران در اداره امور شهر تبدیل شده و مشخص نیست که در برابر این پدیده چه باید کرد. پدیده‌ای که اکنون وجب به وجب پیاده روهای مهم شهرها و حتی پله های ایستگاه‌های مترو و ... را به تسخیر خود درآورده و با زندگی شهری عجین شده است. برخورد یا عدم برخورد با این پدیده نیز همواره پرحاشیه بوده و چون چوب دو سر طلا، مدیریت شهرها را آزار داده است. برخی افراد دستفروشی و ایجاد سد معبر را جرم دانسته و برخی دیگر نیز اعتقاد به محق بودن دستفروشان برای امرار معاش دارند.در سال های اخیر اما در لوای دستفروشی در برخی نقاط شهر، آسیب های اجتماعی فراوانی از قاچاق مواد مخدر گرفته تا کیف قاپی و ... نیز در شهر رخ داده و این در حالی است که تعداد دستفروشانی که برای امرار معاش فعالیت می کنند نیز کم نیست! در همین باره موضوع شغل دستفروشی و سامان دادن به تبعات آن که در میان شهروندان نیز موافقان و مخالفان بسیار دارد، دیروز محور اصلی بحث های شورای شهر پایتخت بود تا شاید بتوان برای ده‌ها هزار دستفروش شاغل در شهر فکری کرد.

**جزئیات طرح جدید ساماندهی مشاغل سیار
روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان 'طرح ساماندهی دستفروش‌ها از حرف تا عمل' نوشت:اما جزییات طرح جدید ساماندهی دستفروش‌ها چیست و شامل چه موضوعاتی است؟ حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در این خصوص گفت: این طرح در سه بخش (دستفروشان، ون‌ها و وانت بار‌ها) طراحی شده است. وی در پاسخ به اعضایی که معتقدند قبلا هم طرح مشابهی وجود داشته است، گفت: البته شورای شهر تهران در سال 85 مصوبه‌ای تحت عنوان ساماندهی دستفروشان داشته است. برای همین و برای اینکه مصوبات را بیشتر نکنیم، مقرر شد تا همان مصوبه قبلی اصلاح و بازنگری ولی در عین حال از آنجا که دو بخش دیگر یعنی ون‌ها و وانت‌ها نیز به طرح ساماندهی دستفروشان اضافه شده بود، قرار شد عنوان جدیدی برای طرح تعیین شود و به همین دلیل عنوان طرح شد «طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌ کانون».به گفته وی در این طرح کمیته‌ای برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در خصوص ساماندهی دستفروش‌ها پیش بینی شده است. کمیته‌ای با عنوان «کمیته برنامه‌ریزی مشاغل سیار و بی کانون».

**معضلات دستفروشی و لزوم ساماندهی آن
روزنامه ابتکار در خصوص 'گام اول برای ساماندهی دستفروشان پایتخت' نوشت: پیاده‌ روهای برخی خیابان‌ های شهر، محل کسب و کار دستفروشانی است که نان خود را از بساطی که روبه‌روی‌شان گسترده‌اند، درمی‌آورند. البته که قلمرو دستفروشان به روی زمین خلاصه نمی‌شود و صدای دستفروشان مترو، جزئی از سروصدای واگن‌های شلوغ است. هفته‌های منتهی به پایان سال هم حضور دستفروشان در خیابان‌ها بیشتر به چشم می‌آید. حالا در همین روزها، یک فوریت طرح ساماندهی مشاغل سیار و دستفروشان در شهر تهران در شورای شهر پایتخت تصویب شده است.

روزنامه همدلی از وضعیت شغلی دستفروشان در آستانه سال نو گزارش داد و زیر عنوان 'دستفروش مجرم نیست' نوشت: هرچند دستفروشی فقط مختص به ایام نوروز نیست و در بقیه ایام سال نیز عده‌ای هستند که با این نوع کاسبی امرار معاش می‌کنند، اما در هفته‌ها و روزهای نزدیک به نوروز، دستفروشان مخصوصا در کلانشهرها حضوری گسترده تر در معابر و پیاده‌روهای شهر دارند.هرچه به اسفندماه نزدیک می شویم جنب و جوش شب عید را در کوچه و خیابان شهرها فزونی می یابد...با وجود این‌که در قانون دستفروشی جرم محسوب نمی‌شود، اما آن‌طور که برخی مسئولین کلانشهرها معتقدند؛ از آنجایی که کار دستفروشان در مواقعی باعث سد معبر و اخلال در نظم عمومی می‌شود می‌تواند اقدامی مجرمانه تلقی شود.در همین رابطه صبح روز گذشته یک فوریت طرح ساماندهی مشاغل سیار در شهر تهران روی میز بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفت ...آن طور که از سخنان مسئولان می توان استنباط کرد اینکه خلاء‌های قانونی از یک سو و وضعیت نامطلوب اقتصادی از سوی دیگر، مسئله دستفروشی را بیش از پیش بغرنج ساخته است.

مهدی اسدی کارشناس ارشد بازار با بیان اینکه با توجه به وضعیت اقتصادی مردم و جامعه امروز دست‌فروشی به یک شغل تبدیل شده است، به روزنامه همدلی گفت: اگر دستفروشی را معضل بدانیم، ریشه این معضل را باید در بیکاری و محدودیت موجود در فرصت های شغلی دانست. در پدیده دستفروشی از طرفی فردی نیاز به کار و درآمد دارد تا بتواند به آن وسیله ارتزاق کند و به امور نامشروع روی نیاورد و از طرف دیگر قوانین اجازه سد معبر به او را نمی‌دهد.این تضاد منافع بین دستفروش به‌عنوان کاسب، و مامور شهرداری به‌عنوان مجری قانون، که هر دوی آنان نیز معمولا از قشر محروم جامعه هستند اغلب باعث تقابل و رویارویی می‌شود... ندادن مالیات و ایجاد سد معبر همواره موضوعی است که باعث انتقاد از دستفروشان می‌شود در صورتی که اگر دستفروشان ساماندهی بشوند و مکان‌های مشخصی به آنان اختصاص داده شود این دو معضل نیز حل خواهد شد. چراکه در صورت داشتن جا و مکان هم مشکل سد معبر مرتفع خواهد شد و هم در چنین شرایطی، امکان اخذ عوارض و مالیات نیز از این گروه فراهم می شود اما لازم به یاد‌آوری است که امروزه پرداخت نکردن مالیات فقط مختص به این قشر نیست و هم اکنون فعالان اقتصادی و تولیدی شناسنامه دار و مجوزداری هم وجود دارند که از پرداخت مالیات شانه خالی می کنند و به بهانه‌های گوناگون در صدد دور زدن آن هستند.

رسانه های اصولگرا
.......................
**دلایل گسترش فعالیت دستفروشان پایتخت
اقبال شاکری، عضو پیشین شورای شهر تهران درباره موضوع ساماندهی دستفروشان در شهر تهران به روزنامه «صبح‌نو» می‌گوید: «در حال حاضر بحث خرده‌فروشی موضوع عمومی در اقتصاد هر کشوری است و به شکل‌های مختلفی خود را نشان می‌دهد، یکی از مظاهر آن هم دستفروشی است که خرده‌فروشی غیررسمی به شمار می‌رود چراکه نه کد اقتصادی، نه مکان مشخص، نه نظارت خاص دارد.در شهرهای بزرگی مثل تهران به علت تمرکز بالای جمعیتی و احتیاجات گوناگونی که مردم دارند تمایل به خرید سریع و ارزان بسیار بالاست به همین جهت تقاضا برای این نوع خدمات وجود دارد وگرنه دستفروشی هیچ وقت شکل نمی‌گرفت. پس اینکه چرا دستفروشی وجود دارد و در حال گسترش است، به ‌دلیل داشتن مخاطب و متقاضی که دارد و به آن نیاز دارند.»

فرهیختگان در یادداشتی با عنوان 'دستفروش بالای دستفروش بسیار است' نوشت:به لطف وضعیت اقتصادی موجود هر لحظه که اراده کنیم، هرجایی که امکان قرار گرفتن دو پای آدمیزاد و پهن‌کردن بساطی به هراندازه کوچک یا بزرگ فراهم باشد، هستند. بعضی جاها البته بیشتر و بعضی جاها کمتر. مثلا همین چهارراه ولیعصر خودمان را که به سمت شمال یا جنوب قدم می‌زنی، بیشتر از اینکه عابر‌ پیاده ببینی دستفروش‌ها هستند که فضا را اشغال کرده‌اند و کار می‌کنند. اینکه از شیرمرغ تا جان آدمیزاد هم می‌فروشند زیاد بیراهه نیست، جز همین دو تا که وجود ندارند، از هرچیزی که وجود داشته باشد به فروش می‌رسد. روز گذشته در جریان یکصدو‌بیست‌و‌سومین جلسه شورای شهر تهران، اعضای شورای شهر پنجم، بار دیگر به سراغ دستفروشان و دوره‌‌گردها آمده‌اند و بازهم از طرحی قدیمی سخن به میان آوردند و می‌خواهند که ساماندهی‌شان کنند.

مشرق نیوز درباره موضوع ساماندهی دستفروشان تهران مطلبی باعنوان آیا این کاسبان حبیب خدا هستند' منتشر و مطالب برخی کاربران را در فضای مجازی بازنشر داد که در یکی از آنها آمده است:به این ماشین ها که در سه ردیف ، یک چهار راه را اشغال کرده اند چه می گویند؟ کاسب حبیب الله؟دست فروش مظلوم؟جسارتا من می گویم مزاحمانی که پول مالیات، اجاره، عوارض ، کارگر و بیمه نمی دهند و هیچ مسئولیت و نظارت بهداشتی هم نمی شوند. مغازه دار بیچاره مظلوم است نه اینها...

**لزوم ساماندهی دستفروشان
روزنامه فرهیختگان در بخشی از مطلب خود نوشت:«ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون در شهر تهران» عنوان طرحی است که به اذعان اعضای مدیریت شهری با این طرح، دستفروشان و دوره‌گردها و هر کسی که صاحب شغلی سیار و بدون کانون است، ساماندهی و شناسنامه‌دار می‌شود؛ هم جاذبه گردشگری و هم اصلا دیده می‌شوند و همچنین درآمدی برای این شهرداری چند ده هزار میلیارد بدهکار، به‌همراه خواهد داشت.حجت نظری، عضو شورای شهر تهران در تشریح کلیات این طرح در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران گفت: «در این طرح با توجه به شرایط اقتصادی تمهیداتی برای دستفروشان و ون‌های سیار پیش‌بینی شده چراکه ما اعتقاد داریم منابعی که از این بخش تامین می‌شود باید در حساب شهرداری تهران واریز شود، اما متاسفانه این اتفاق انجام نمی‌شود و به همین منظور ما این طرح را مورد توجه قرار داده‌ایم. گاهی افرادی که در این بخش فعالیت می‌کنند از واریز وجه اخذ شده از ون‌ها و فعالیت در این حوزه به خزانه شهرداری ممانعت می‌کنند؛ ما در این بخش شاهد تخلف هستیم و با این طرح می‌توانیم تخلفات گذشته را برطرف کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون قرار نیست شهرداری فضایی را به این امر اختصاص دهد، گفت: سد معبر در اسلام گناه کبیره است... ما نباید به موضوع دستفروشی وجهه قانونی بدهیم. در حوزه دستفروشی مترو این یک اتفاق خطرناک است. این حجم مسافر در مترو و با این شکل نحوه فروش روش درستی نیست...همانطور که اجازه نمی دهیم در تاکسی و اتوبوس دستفروشان فعالیت کنند، در مترو نیز نباید دستفروشان فعالیت کنند. زیرا در سد معبر گناهی کبیره است و نباید ساماندهی آنها تبدیل به قانونی شدن آنها شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران، گفت: دست‌ فروشی در شهر تهران متولی ندارد و ساماندهی نیز نمی‌شود و معلوم نیست چه کسی باید در این خصوص پاسخگو باشد. در اینکه باید دست ‌فروشی در شهر تهران ساماندهی شود و دست ‌فروشان مشکلاتی را برای شهر ایجاد کرده‌اند شکی نیست. مشاغل سیار از بعد حقوقی جایی تعریف نشدند و ما باید مانند ساماندهی بازارها و شناسنامه ‌دار کردن این مکان ‌ها دست ‌فروشان را نیز ساماندهی کنیم.در حال حاضر طرح جدیدی برای ساماندهی دست‌فروشان در صحن شورا مطرح است که بهتر است مصوبه‌ قبلی در این خصوص نیز مورد تحلیل و بازنگری قرار بگیرد تا در برنامه جدید با مشکلات کمتری مواجه شویم.

**دستفروشی شغلی پردرآمد
روزنامه صبح نو در مطلبی با عنوان 'بساطی که آخر هر سال مهم می‌شود' نوشت: چند سال پیش دستفروشی به معنای عرضه‌ اجناس بی‌کیفیت در کنار خیابان‎ها بود اما با توجه به تغییرات وضعیت اقتصادی حالا دستفروشی به شغلی پردرآمد تبدیل شده است. این حرفه ابتدا از خیابان‌ها آغاز شد ولی رفته‌رفته به پارک‌ها و متروها کشید تا جایی که اکنون بسیاری از فروشندگان علاقه‌مند هستند به جای فروشگاه از کوچه و خیابان برای عرضه کالاهایشان استفاده کنند زیرا دیگر لازم نیست هزینه‌هایی چون مالیات، آب، برق و... را بپردازند اما هرسال با نزدیک شدن به ایام نوروز ساماندهی دستفروشان قوت می‌گیرد.
گروه نشریات خبری
پژوهشم**1181**1732

نظر شما