شناسهٔ خبر: 31150888 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی یزد در گفت‌وگو با ایلنا:

بارش‌های اخیر موجب تخریب خانه‌های تاریخی یزد شد/ میزان خسارت‌ها بالاست/کمبود امکانات و نیروی انسانی داریم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به آب‌گرفتگی خانه‌های ساکنان بافت تاریخی و خطرناک بودن این وضعیت گفت: بارش های دو روز گذشته یزد موجب تخریب خانه های تاریخی شد.

صاحب‌خبر -

مصطفی فاطمی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه نیروهای امدادرسان و عوامل پایگاه‌های میراث فرهنگی در بافت امدادرسانی کردند، اظهار داشت: متاسفانه وضعیت خوبی در بافت تاریخی در این رابطه نداریم و چون بارندگی تداوم یافت و امکانات محدود بود وضعیت خسارت ها بیش از آنچه فکر می‌کردیم، شد.

وی با بیان اینکه حجم آب بارندگی بالا بود اضافه کرد: حجم زیادی از آب به اماکن تاریخی از جمله مسجد ملااسماعیل وارد شد که با کمک عوامل امدادی و کادر شهرداری تخلیه شد اما خانه های تاریخی در معرض آسیب جدی قرار گرفتند و چند خانه تاریخی نیز تخریب شد.

فاطمی بیان داشت: استان یزد 200 هزار خانه تاریخی دارد که تا این لحظه 3 خانه تاریخی تخریب شده است که خوشبختانه خسارت جانی نداشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد با اشاره به فروریختن چند ساباط در بافت تاریخی و آسیب جدی به حصار شمالی شهر اظهار داشت: در شهرستان ها نیز همین مشکل وجود دارد به ویژه در بافق و ابرکوه و میبد و بخش ندوشن که بافت ارزشمندی دارد متاسفانه میزان خسارت ها هم بالا است.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود که خسارت ها بیش از آنچه که اکنون برآورد شده باشد عنوان کرد: میزان خسارت ها بر اساس پایش ها به دست می آید که پس از جمع بندی و میزان دقیق آن قطعا اعلام خواهد شد.

فاطمی با اشاره به کمبود امکانات کافی و استمداد از سایر دستگاه ها در این زمینه بیان داشت: امکاناتی برای تخلیه آب نداریم و به دلیل کمبود امکانات میراث فرهنگی از امکانات شهرداری استفاده می‌کنیم ضمن اینکه به لحاظ نیروی انسانی هم کمبود داریم.

وی با بیان اینکه وضعیت می توانست بدتر از این باشد اظهار داشت: در مهرماه با کمک مردم در برنامه‌ رفت و روب بافت تاریخی، اقدام قابل قبولی در زمینه تمیز کردن ناودان‌های خانه‌ها انجام شد که تاثیرگذار بود، در غیر این صورت وضعیت بدتری را شاهد بودیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در پاسخ به این سئوال که بافت تاریخی با قدمت هزارساله ای که دارد در سالیان گذشته و دور چگونه در برابر بارندگی‌های بیشتری که داشتیم سالم مانده است، گفت: ساختار بافت تاریخی بسیار زیبا بوده و به دلیل مسیرهای قنات، آب باران به بیرون از بافت هدایت می شد و مشکلی برای ساکنان نبود.

وی اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از مسیرهای قنات ها مسدود شده یا برخی از مسیرها و قنات ها به کلی مسدود شده است که این مهم موجب آسیب جدی به بافت تاریخی است و نتوانسته در این بارندگی آب باران را هدایت و از آسیب به بافت جلوگیری کند.

نظر شما