شناسهٔ خبر: 31149280 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تزریق واکسن هپاتیت B. به بیش از هزار اهداکننده خون در مهاباد

هزار و ۱۰۰ نفر از اهداکنندگان مستمر خون شهرستان مهاباد با مراجعه به شبکه بهداشت به صورت رایگان واکسن هپاتیت B. دریافت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، مسوول واحد بیماری شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: طرح تزریق واکسن هپاتیت B، از ۱۰ آبان سال جاری آغاز شده و به طور میانگین ماهانه ۳۰۰ آمپول به مراجعه کنندگانی که از طرف پایگاه انتقال خون مهاباد معرفی شده اند تزریق شده است.

کمال تردست افزود: از ابتدای این طرح ۲ هزار آمپول هپاتیت B. به این شهرستان اختصاص یافته است که تا آخر بهمن ماه برای دیگر افراد مراجعه کننده برای جلوگیری از بیماری احتمالی هپاتیت B. ترزیق می‌شود.

وی اضافه کرد: اهداکنندگان مستمر خون در مهاباد برای دریافت این واکسن به پایگاه انتقال خون این شهرستان مراجعه کنند تا پس از بررسی برای تزریق به شبکه بهداشت و درمان معرفی شوند.

تردست گفت: اهداکنندگان مستمر خون که شامل دریافت این واکسن می‌شوند، باید جزو متولدین سال ۱۳۶۸ به پایین بوده و حداقل سالی ۲ بار اقدام به اهدای خون کرده باشند.

مسوول واحد بیماری شبکه بهداشت و درمان مهاباد با بیان اینکه برای ایمن سازی کامل در برابر این بیماری باید سه نوبت واکسن تزریق شود، تاکید کرد: نوبت اول تزریق واکسن در زمان مراجعه، نوبت دوم یک ماه پس از مراجعه نوبت اول و نوبت سوم نیز ۶ ماه پس از مراجعه نوبت اول خواهد بود.

تردست با تاکید بر اینکه انجام این واکسیناسیون افراد را در مقابل ابتلا به بیماری‌های کبدی هپاتیت B. تا آخر عمر مصون می‌کند، افزود: تزریق واکسن کاملا اختیاری و رایگان بوده و به عنوان یک خدمت و قدردانی از رفتار انسان دوستانه اهداکنندگان مستمر خون انجام می‌شود.

دو هزار اهداکننده مستمر در مهاباد سالانه بیش از دو بار برای اهدای خون به پایگاه انتقال خون این شهرستان مراجعه می‌کنند.

پایگاه انتقال خون مهاباد تامین کننده خون مورد نیاز مراکز بیمارستانی شهرستان‌های جنوب آذربایجان غربی است.

هپاتیت B، نوعی بیماری عفونی ویروسی در انسان است که عامل آن ویروس (HBV) است.

این ویروس از طریق قرار گرفتن در معرض خون یا مایعات بیولوژیکی بدن فرد آلوده قابل انتقال بوده که متداول‌ترین شیوه انتشار این ویروس از طریق استفاده از تزریق درون وریدی، مواد مخدر و رفتار‌های پُر خطر جنسی است.

بیشترین آسیب این بیماری متوجه کبد است، ویروس این بیماری می‌تواند سبب هر ۲ حالت حاد یا مزمن آن شود که در بسیاری از بیماران در ابتدای آلودگی و عفونت اولیه اثری از نشانه‌های بیماری دیده نمی‌شود و در برخی افراد شروع و توسعه سریع بیماری با استفراغ، زردی پوست، خستگی، ادرار تیره و درد شکم همراه است.

انتهای پیام/ج

تزریق واکسن هپاتیت B به اهداکنندگان خون در شهرستان مهاباد

نظر شما