شناسهٔ خبر: 31148353 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با قدس‌آنلاین:

احداث بیمارستان جایگزین رازی قائمشهر، اولویت وزارت بهداشت است/ لزوم جانمایی بیمارستان‌ها بر اساس آمایش سلامت

مازندران- سید عباس موسوی تاکید کرد: جانمایی بیمارستان ها باید بر اساس آمایش سلامت، نهادینه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، دکتر سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران صبح امروز(چهارشنبه)، در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی، در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین، در رابطه تحت تاثیر قرارگرفتن جانمایی بیمارستان‌ها با فشارهای مسولین محلی و سیاسی، خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان تسلیم فشارهای سیاسی نمی شویم و آن را خیانت به مردم می دانیم.

وی با تاکید بر اینکه پاره پاره شدن مراکز درمانی نمی تواند کمک شایانی به بیماران کند، اضافه کرد: تلاش می کنیم خواسته ها و فشارها منطبق بر مُدل شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به پرسش دیگر قدس آنلاین با اشاره به اینکه تلاش می کنیم جانمایی بیمارستان ها را بر اساس آمایش سلامت، نهادینه کنیم، ادامه داد: در حال حاضر بدنبال احداث بیمارستان های بزرگ هستیم  و می دانیم در چه مکان هایی باید توسعه بیمارستانی اتفاق بیفتد.

موسوی در رابطه با کمبود دارو نیز گفت: در اغلب داروها مشکل نداریم و کمبودهای موجود شامل برندهای خاص است که این موارد محدود بوده و داروهای جایگزین نیز وجود دارد.

وی در رابطه با مشکلات طرح پزشک خانواده خاطرنشان کرد: دو مطالعه علمی در رابطه با پزشک خانواده در استان های مازندران و فارس صورت گرفت و توسط بیمه سلامت منتشر شد و در آن رضایت خدمات گیرندگان و خدمات دهندگان بیشتر از آن چیزی بود که فکر می کردیم.

سالانه ۱۹ هزار بارداری در معرض خطر اتفاق می افتد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در رابطه با نظارت بر بیمارستانها از تشدید نظارت مستمر و روزانه براساس دستورالعمل ها خبر داد و در رابطه با مرگ مادران باردار توضیح داد: سالانه ۳۶ تا ۴۰ هزار بارداری در مازندران اتفاق می افتد که از این میان ۱۹ هزار نفر در معرض خطر، ۷۰۰ بارداری پرخطر و ۶۰۰ بارداری خیلی پرخطر است.

موسوی اضافه کرد: برخی مرگ مادران باردار غیرقابل پیش بینی است چرا که برخی از آنها بر اثر تصادف و بیماری های صعب العلاج اتفاق می افتد.

وی از وجود ۱۴۱ پروژه تعریف شده در استان خبر داد و گفت: ۱۱۴ پروژه طی دو سال گذشته به بهره برداری رسید و ۳۷ مورد نیز در دست اجراست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در رابطه با سوال دیگر قدس آنلاین درباره طولانی شدن پروژه احداث بیمارستان جایگزین رازی قائم شهر از مردم این شهر عذرخواهی و خاطرنشان کرد: این پروژه اولویت اول وزارت بهداشت بوده و در حال حاضر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در زمان کوتاهی به بهره برداری خواهد رسید.

شناسایی ۴۱۰ هزار بیمار دیابتی و دارای فشارخون

موسوی گفت: درحال حاضر با بیش از ۱۹ هزار نیروی انسانی شاغل در ۱۱۱۰ خانه بهداشت روستایی، ۳۱۵ مرکز بهداشتی درمانی، ۵۴ پایگاه بهداشتی درمانی، ۲۱ شبکه و مرکز بهداشت و درمان و ۲۵ بیمارستان به شهروندان و مسافران خدمات بهداشتی درمانی ارائه می دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با توسعه نظام شبکه بهداشت و درمان در سطح استان و ساخت خانه های بهداشت، مراکز بهداشتی و درمانی روستائی، شهری و پایگاه بهداشتی و با اقداماتی نظیر پوشش ۱۰۰ صدی واکسیناسیون، غربالگری و جمع ‏آوری، ثبت و تجزیه و تحلیل اطلاعات بخش سلامت، به اهدافی نظیر ریشه کنی، حذف و کنترل بیماری هایی نظیر فلج اطفال، کزاز نوزادی، سرخک، سرخجه، دیفتری، سل و مالاریا، کاهش میزان مرگ و میر مادران باردار، کودکان و نوزادان زیر یک ماه و کاهش بروز تالاسمی ماژور رسیدیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: طی ۵ سال اخیر نیز با  اجرای برنامه پزشک خانواده روستائی و شهری، موجبات شناسایی بیش از ۱۶۰هزار بیمار دیابتی و ۲۵۰هزار بیمار فشارخون بالا را فراهم و گام های موثری در ارتقاء شاخص های سلامت در استان برداشتیم.

کسب رتبه اول در احداث مراکز روستایی

موسوی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مازندران در بخش توسعه واحدهای بهداشتی و درمانی با احداث بیش از ۳۰۰ مرکز روستائی رتبه یک کشور را طی ۳ سال اخیر کسب کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در بخش ورزشی اتفاقات خوبی افتاد که می توان به احداث مجتمع ورزشی شماره یک با مساحت ۱۵۰۰ متر مربع، زمین فوتبال چمن مصنوعی با  مساحت یکهزار مترمربع، زمین فوتبال و پیست دو و میدانی به مساحت ۱۰ هزار مترمربع و مجموعه بزرگ سالن های چندمنظوره بدنسازی، تیر اندازی، کشتی و فوتسال به مساحت ۲۵۰۰ متر اشاره کرد.

موسوی افزود: در بحث رفاهی دانشجویان نیز می توان علاوه بر فعالیت خوابگاه دخترانه در مجتمع طوبی به ساخت ۳ مجموعه خوابگاه پسرانه و همچنین بزرگترین خوابگاه دانشجویی ویژه خواهران به مساحت ۱۲ هزار متر مربع و با گنجایش بیش از یکهزار نفر در مجتمع پیامبر اعظم (ص) اشاره کرد.

وی ادامه داد: در بخش آموزش پزشکی نیز دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بهره مندی از ۴۵۰ عضو هیأت علمی و پذیرش بیش از ۸۲۸۷ نفر دانشجو در ۱۰۴ رشته تحصیلی و ۱۰ دانشکده پزشکی، داروسازی، بهداشت، پرستاری و مامایی ساری، پیراپزشکی، دندانپزشکی، پرستاری بهشهر، پرستاری و پیراپزشکی آمل، پردیس خودگران رامسر و فناوری های نوین سعی می کند رسالت آموزشی خویش را به نحو مطلوبی به انجام برساند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه با ۲ پژوهشکده، ۱۸ مرکز تحقیقاتی مصوب، ۱۰ مرکز رشد واحدهای فناوری و ۴ شرکت دانش بنیان به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستیم، گفت: احراز رتبه های برتر جشنواره تحقیقاتی رازی و جشنواره خوارزمی و ورود به باشگاه دانشگاه های یک درصد جهان و دانشگاه برتر در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از موفقیت های این دانشگاه است.

موسوی افزود: دانشگاه علوم پزشکی مازندران از سال ۹۳ بعنوان مرکز کلان منطقه یک آمایش سلامت دانشگاههای علوم پزشکی کشور انتخاب شد و نقشی تعیین کننده در سیاستگذاری و اجرای برنامه های تحول در آموزش عالی سلامت در این منطقه دارد.

انتهای پیام /

نظر شما