شناسهٔ خبر: 31147196 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر خارجه لهستان: توافق هسته ای ایران جنبه های مثبتی دارد

تهران - ایرنا - 'یاتسک چاپوتوویچ' وزیر امور خارجه لهستان در مصاحبه با شبکه خبری تلویزیونی سی ان ان گفت: توافق هسته ای ایران یا برجام دارای جنبه های مثبتی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد: 'مایک پمپئو' وزیر خارجه آمریکا برای برپایی نشست ورشو به لهستان سفر کرده و انتظار می رود تا فشارها علیه ایران بر سر برنامه موشکی این کشور را افزایش دهد.
سی ان ان گزارش داد: درحالی مقامات عالی از 60 کشور جهان در این نشست حضور دارند که وزرای خارجه فرانسه و آلمان در این نشست شرکت نکردند، این امر تنش با آمریکا بر سر خروج واشنگتن از توافق هسته ای را نشان می دهد.
این شبکه خبری تلویزیونی افزود: این درحالیست که وزیر خارجه لهستان بر نزدیک ساختن مواضع در قبال ایران تاکید کرد.
چاپوتوویچ به سی ان ان گفت: تصور می کنم توافق هسته ای ایران یا همان برجام جنبه های مثبتی دارد.
وزیرخارجه لهستان با اشاره به اختلاف بین ورشو و اتحادیه اروپا با آمریکا بر سر این موضوع افزود: متوجه هستیم که آمریکا از این توافق خارج شده و آمریکایی ها دیدگاه متفاوتی در قبال ایران دارند.
چاپوتوویچ با توجه به وجود چنین اختلاف نظرهایی ادامه داد: هدف ما و در واقع هدف لهستان این است که اختلاف مواضع را با یکدیگر نزدیک سازیم.
به گزارش ایرنا از دفتر نیویورک، یاتسک چاپوتوویچ روز گذشته (سه شنبه) در نشست مشترک خبری با مایک پمپئو که برای حضور در نشست دو روزه ورشو به این کشور سفر کرده است، نتوانست از اختلاف نظر درباره برجام چشم بپوشد و گفت این توافق می توانست از نظر سیاسی و دیپلماسی بسیار ارزشمند باشد.
چاپوتوویچ با بیان اینکه آمریکا و اتحادیه اروپا دیدگاه های مشترکی دارند، اضافه کرد: اما اختلاف هایی درباره تاکتیک های آن وجود دارد که برجام و توافق هسته ای ایران، یکی از آنها است که می توانست بسیار ارزشمند باشد اما آمریکا دیدگاه دیگری دارد.
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه 22 دی ماه در جریان سفر خاورمیانه ای خود در گفت وگو با شبکه خبری فاکس نیوز از برگزاری یک گردهمایی بین المللی با تمرکز بر فعالیت های منطقه ای ایران در روزهای 13 و 14 فوریه (24 و 25 بهمن) در ورشو پایتخت لهستان با حضور متحدان آمریکا از جمله بعضی شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس و در راس آنها عربستان سعودی و نیز رژیم صهیونیستی خبر داد.
گفته می شود که برخی گروه های تروریستی مانند گروهک منافقین نیز به این نشست فرا خوانده شده اند.
کشورهای بزرگ اروپایی از جمله روسیه نیز فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به علاوه بسیاری از کشورهای منطقه از جمله کشورهای مهم عربی نظیر لبنان، فلسطین و همچنین ترکیه از مشارکت در این نشست به رغم دعوتی که واشنگتن از آنها کرده، خودداری کرده اند.
واشنگتن می کوشد با ادعای اینکه این نشست صرفا علیه ایران نیست و اوضاع خاورمیانه را بحث و بررسی می کند، کشورهای موثر دنیا را به شرکت به در این نشست فریبکارانه ترغیب کند.
دولتمردان آمریکا در حالی با القای رویکرد ایران هراسانه برای برگزاری نشست ضد ایرانی در ورشو برنامه ریزی کرده اند که ایرانیان نه تنها 70 سال قبل پذیرای بیش از یکصد هزار پناهجوی لهستانی بوده اند بلکه امروز هم مردم کشورهای همسایه، ایران را پناهگاهی امن در روزهای سختی می دانند.
'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اعلام برگزاری کنفرانس ضد ایرانی در لهستان از سوی پمپئو، به کشور میزبان و شرکت کنندگان کنفرانس در توئیتی یادآوری کرد: کسانی که در آخرین نمایش ضد ایرانی توسط آمریکا شرکت کرده بودند، یا مرده اند، یا بی آبرو شده و یا به حاشیه رانده شده اند؛ و ایران قوی تر از همیشه است. دولت لهستان نمی تواند این ننگ را پاک کند: در حالیکه ایران لهستانی ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور اکنون میزبان یک سیرک درمانده ضد ایرانی می شود.
'عباس عراقچی' معاون وزیر امور خارجه نیز در این پیوند اعلام کرد: ۱۸۹۲ لهستانی از سال ۱۹۴۲ میلادی تاکنون در قبرستان لهستانی‌ها در تهران آرمیده‌اند. بیش از یکصد هزار لهستانی پس از آزادی از اردوگاه‌های کار اجباری استالین از راه ایران بازگشتند. قبرستان ها در ایران بعد از ۳۰ سال قابل جایگزینی هستند اما مردم تهران ۷۷ سال است که احترام میهمانان خودرا نگاه داشته‌اند.
اروپام ** 1302 ** 1071

نظر شما