شناسهٔ خبر: 31143125 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ایران چهارده44-قسمت هفتم

معلمانی که صبح‌ها به اداره ساواک می‌رفتند/ نماز جماعتی که در میدان امام اصفهان به هم خورد+تصاویر

در شماره هفتم سری گفت‌وگوهای «ایران چهارده44» به سراغ پیشکسوتی نام آشنا در اصفهان و از مبتکران طرح قانون شوراها رفتیم که نقش فعالی نیز در تحولات انقلاب اسلامی در سطح استان اصفهان داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان- مریم نقدی و محمدحسین امینی هرندی: 22 بهمن امسال چهلمین بهار انقلاب را در چله زمستان جشن گرفتیم، جشنی که مردم با حضور باشکوه خود، نتیجه همه آن‌چه نسل‌های گذشته برایش تلاش کردند و حالا به امانت به دست ما رسیده را بیش از پیش و در نهایت اقتدار در آن بازخوانی کردند.

استقلال، آزادی، عدالت و محوریت احکام اسلامی، حقوق مالکیت، توزیع عادلانه ثروت‌های ملی، محوریت قانون در امور و صدها موضوع اساسی و جذاب دیگری که نسل‌های قبل از ما گاهی به اسم مشروطه و در روزگار معاصر تکامل‌یافته‌تر با نام انقلاب اسلامی به دنبال تحقق آن بودند.

حالا این نهال به مرحله درخت تناوری 40 ساله رسیده که با میوه‌ها و ثمرات متنوعش در آستانه ورود به 40 سالگی دوم و ورود به نیم قرن دوم حیاتش است؛ جایی که فرصت مناسبی بود تا هر آنچه را به عنوان دستاورد فراهم کرده و هر آنچه که نیاز به بازنگری دارد را در سند 5 دهه آتی پیشرفت کشور بگنجانند.

امروز در آستانه این بهار در دل زمستان، فرصت مغتنمی است تا بی‌پرده و صریح به وضع گذشته، حال و آینده پرداخته و دیروز و امروز مقایسه شده تا برنامه بهتری برای فردا تهیه شود. اگر صراحت و جسارت نقد وضع موجود نباشد، وضع مطلوب دست‌نیافتنی است و هیچ کسانی بهتر از سرد و گرم چشیده‌های قبل از انقلاب 57 تا 40 سال بعد از این دستاورد عظیم، شایسته نشستن بر این کرسی نقد و نظر نیستند.

«ایران چهارده44» فرصتی است که جوانان نسل سوم و چهارم انقلاب 57 در فضای رسانه تلاش دارند تا به اندازه سهمشان، نقشی در بازخوانی بایدها و نبایدهای این مسیر 40 ساله داشته باشند و هم پاسخ‌های مؤثری برای چراهای به جا مانده از این مسیر بیابند تا با نگاهی پربارتر طی طریق مسیر 5 دهه آتی آغاز شود.

بی‌پرده، صریح، جسورانه و البته با عقلانیت به سراغ پیشگامان انقلاب اسلامی رفته‌ایم تا هر هفته و هم نوای با صدای چهلمین زنگ بهار انقلاب پرسش و پاسخ‌های تازه و راهگشایی مطرح شود. در شماره هفتم به سراغ پیشکسوتی نام آشنا در اصفهان و مبتکر طرح قانون شوراها رفتیم که نقش فعالی نیز در تحولات انقلاب اسلامی در سطح استان اصفهان داشته است.

مرتضی آراسته خودش را اینطور معرفی می‌کند: مرتضی آراسته متولد سال 1328 هستم،  روز 13 رجب و همزمان با روز تولد حضرت علی(ع) به دنیا آمدم، به همین دلیل نامم را مرتضی گذاشتند و از همان ابتدا هم عشق ولایت و ولایتی بودن را داشتم که تا این لحظه ادامه دارد.

دبیر جمعیت پیشگامان انقلاب اسلامی هستم که در سال 1320 تأسیس شد و مسؤولیت برگزاری جلسات را برعهده ‌دارم، مباحث این جمعیت پیش از انقلاب درباره مسائل تخریب بود اما پس از انقلاب مباحث سازندگی و کمک به مسائل انقلاب عنوان می‌شد، این جلسات را ادامه می‌دهیم چرا که دلمان می‌خواهد در متن انقلاب باشیم.

در دانشگاه اصفهان رشته شیمی خواندم و بعد از فراغت از تحصیل مشغول به تدریس در آموزش و پرورش شدم، اوایل در نجف‌آباد خدمت می‌کردم و بعد به ناحیه یک آموزش و پرورش شهر اصفهان آمدم. 15 سال آخر سنواتم را در دانشگاه اصفهان مشاور رؤسای دانشگاه دکتر رزمجو و دکتر رامش بودم و در آنجا بازنشسته شدم همچنین 12 سال عضو شورای اسلامی شهر بودم که شورای اسلامی دور اول با مصوبات شورای انقلاب بود؛ در حین این‌که رئیس دبیرستان شهید مهدی نیل‌فروش‌زاده و عضو شورای شهر اصفهان بودم در همه این دوران مشاور استاندار اصفهان و یا شهردار اصفهان نیز بودم و در رابطه مسائل اجرایی هیچ وقت کم نگذاشتم.

با توجه به این‌که یکی از ارکان مهم انقلاب جامعه معلمان بود، انقلاب که شد عضو جامعه معلمان اصفهان شدم؛ در همه مسائل انقلاب تا آنجایی که توانستم به انقلاب خدمت کردم و تا الان که وارد چهلمین سال انقلاب شدیم همیشه در مسیر انقلاب و ولایت بوده‌ام.

فارس: از چه زمانی وارد فعالیت‌های انقلابی شدید؟

آراسته: تاریخچه انقلاب و جرقه انقلاب توسط حضرت امام خمینی (ره) در خرداد 1342 زده شد، امام (ره) از همان روز شروع به روشنگری کردند. سخنرانی داغ امام در خرداد 42 مربوط به کاپیتولاسیون و گرفتاری‌های مردم بود که توسط رژیم 2500 ساله شاهنشاهی ایجاد شده بود که حضرت امام (ره) به آن‌ها اشاره کردند، این جرقه انقلاب بود. به دلیل عشقی که به امام (ره) داشتم در 15 سالگی در سال 1342 در قم خدمت ایشان رسیدم، در همان دیدار اول عاشق حضرت امام (ره) شدم. حضرت آقا از همان خرداد 1342 تا آخر پیروزی انقلاب فقط تکیه‌شان بر مردم بود و از هیچ سیستم خارجی و داخلی و کسی که بخواهد کمک کند حرفی نزد و حضرت آقا فقط به حکومتی اشاره می‌کردند که بر تکیه مردم و مردم‌سالاری بود.

از قم که به اصفهان آمدم، یکی از روحانیون مبارز آن زمان آیت‌الله حاج احمد امامی بود که ایشان شب‌ها بغل منزل ما در خیابان مدرس منبر می‌رفت  و از امام پیروی می‌کردند به ایشان گفتم من به سن تکلیف رسیدم و خواهش کردم که یک رساله از امام (ره) برای من بیاورند ایشان هم یک رساله از حضرت امام (ره) برای من آورد. مسائل شرعی را از رساله امام (ره) یاد گرفتم و از آن روز مقلد حضرت امام خمینی (ره) شدم. پس از آن کتاب «حکومت اسلامی» نوشته حضرت امام خمینی (ره) را از آیت‌الله امامی گرفتم این کتاب‌ها و حتی رساله امام و حتی اسم آقا قاچاق بود؛ از وقتی که خودمان را شناختیم مقلد امام و پیرو رهبری و حضرت امام (ره) بودیم.

از 42 تا 57 که پیروزی انقلاب بود سلسله مراتبی بسیاری داشت، مصاحبه‌ای از حضرت امام (ره) گرفته بودند که پرسیده بودند شما چقدر طرفدار دارید؟ گفته بودند طرفداران من فعلاً در قنداق هستند، بزرگ می‌شوند و طرفدارم می‌شوند و همین هم شد؛ این‌ها که به جوانی رسیدند بعد از پیروزی انقلاب همه گرایش عجیبی به حضرت امام (ره) داشتند.

این انقلاب ما یک انقلاب صد درصد مردمی است و در دنیا بی‌نظیر است. 100 هزار کارگر در شوروی حزب کمونیست را به وجود آوردند و انقلاب کمونیستی بود در جاهای دیگر انقلاب‌ها تابع یک گروه و حزب بوده که بعد از سال‌ها آن حزب تضعیف شده است؛ فقط یک انقلاب بود که همه پیوستند و مردمی بود و آن انقلاب اسلامی است.

فارس: یک بار هم در عراق با امام دیدار داشتید، در عراق چه می‌کردید؟

آراسته: بعد از اولین ملاقات با حضرت امام 15 سال گذشت، بار دیگر در فروردین سال 1357 با یک دعوت‌نامه تقلبی خودم را به نجف خدمت حضرت امام (ره) رساندم و این دیدار دوم با حضرت امام (ره) بود. از اول ورود به عراق خاطره بود تا یک ماه خدمت حضرت امام (ره) بودم و خیلی خاطرات شیرینی برای من داشت و همیشه در ذهن من است. اولین روزی که وارد عراق و وارد فرودگاه بغداد شدم یک سواری گرفتم و به نجف رفتم از ماشین که پیاده شدم و آدرس مسجد حضرت امام (ره)  را پرسیدم ما با یک عشق و شوق و ذوقی با سرعت در کوچه پس‌کوچه‌های نجف با یک نفر به نام آقای زری‌بافان که از تجار تهران و از اقوام بودند، با هم می‌دویدیم. به من گفت «شما اگر آقا امام زمان (عج) را ببینید چکار می‌کنید که حالا نایب آقا را می‌خواهید ببینید».

با سرعت می‌دویدیم در یکی از کوچه پس کوچه‌های نجف سر یک پیچ خوردیم به حضرت امام (ره) و ناگهان خودم را در آغوش ایشان دیدم؛ آقای زری‌بافان به من گفت امام هستند من دیگر حالم را نفهمیدم و افتادم روی دست و پای امام و شروع به گریه کردن، کردم. به حضرت آقا گفتم عشق و ذوق من است که گریه می‌کنم، دستی هم روی سر ما کشیدند، پا شدیم و دنبال آقا به مسجد شیخ انصاری رفتیم. ما اولین نماز جماعت را در عراق به امامت حضرت آقا خواندیم در این مسجد سه صف بیشتر نداشت، یک بچه جوان به نام آقای متقی که پدرش در خانه حضرت امام کار می‌کرد مُکبر بود. به حضرت آقا گفتیم ما می‌خواهیم خدمتتان برسیم که دعوتمان کرد که شب به منزل برویم.

در طول عمری که ما کردیم عشق این را داشتیم که از نزدیک با آقا صحبت کنیم، شب با آقای زری‌بافان رفتیم به منزل حضرت امام، ایشان 8 سؤال از حضرت امام (ره) داشت. حضرت امام (ره) یک اُبهتی داشتند که همه را می‌گرفت. با حضرت آقا درباره اصفهان و مسائل آن صحبت کردم به ایشان گفتم آقای زری‌بافان خیلی سؤال داشت و الان نمی‌تواند بپرسد و من به جای ایشان از شما سؤال می‌کنم. آقای زری‌بافان تا گوشش قرمز شده بود.

اُبهت امام یک اُبهت عجیبی بود و در علما و مراجع مثل ایشان نداشتیم. در نجف آن روز آیت‌الله خویی، آیت‌الله شاهرودی و دیگر مراجع بودند و شب‌ها به حرم حضرت علی (ع) می‌آمدند و حضرت آقا وقتی وارد حرم می‌شدند همه اُبهت حرم را می‌گرفت و مردم دور امام جمع می‌شدند. ساواک آن‌جا نیز پیگیر بود که چه کسی در آن‌جا با حضرت آقا در ارتباط بود که گزارش دهند و بعد در ایران مزاحم او شوند.

فارس: مدتی با امام در عراق هم‌نشین بودید، زندگی ایشان در چه سطحی بود؟

آراسته: اول آبان آن سال حاج‌آقا مصطفی را شهید کرده بودند هر کسی در نجف می‌آمد از علما و مراجع به حضرت امام (ره) تسلیت عرض می‌کرد. منزل امام در حال حاضر به صورت موزه شده است. منزل محقر حضرت آقا در نجف در بازار رسول بود که یک اتاق داشت یک شب  به مناسبت فوت حاج آقا مصطفی در منزل یک شام دادند که سفره شام دیدن داشت؛ یک سفره مختصر غذایی آب گوشتی و خود امام (ره) شام ماست خوردند. ساده‌ترین زندگی را حضرت امام (ره) در نجف می‌کردند. منزل دیگر علما هم در نجف رفتیم اما حضرت امام روحیه‌شان ساده‌زیستی بود. از دیگر خصوصیات حضرت امام (ره) این بود که به آب و هوا نمی‌رفتند و در همان خانه و اتاق کوچک و محقر زندگی کردند.

نجف در تابستان هوای بدی دارد و بادهای سرخی می‌آید، هیچکس در نجف باقی نمی‌ماند و به کوفه در باغ‌ها می‌روند و در این مدت که امام در نجف بود تابستان‌ها هر چه به حضرت امام می‌گفتند که برگردید جای دیگر بقیه مراجع هم می‌روند، می‌گفتند نه من همین جا می‌مانم و حال و احوالی از زندانیان ایران که اسیر و زیر شکنجه هستند، می‌گیرم، ما که کاری از دستمان برنمی‌آید حداقل این‌جا حال و هوای آن‌ها را درک کنیم. من شب‌ها منزل حضرت امام (ره) می‌رفتم، ساواک گزارش داده بود، می‌دانستم وقتی ایران می‌آیم، مزاحمم می‌شوند.

فارس: نقش مردم در رژیم سابق به چه شکل بود آیا مردم در انتخاباتی که برگزار می‌شد حضور مؤثر داشتند؟ شهردار و مجلس ملی به چه صورت انتخاب می‌شدند؟

آراسته: امام در همان‌جا در کنار درس خارج برای مردم سخنرانی کردند و اشاره‌ای به مردم ایران برای مسائل انقلاب می‌کردند. آقا همه سرمایه‌گذاری‌شان روی حاج‌آقا مصطفی بود، وقتی حاج‌آقا مصطفی فوت کرد، ناامید شدند و خودشان وارد میدان شدند تا انقلاب زودتر به نتیجه برسد. امام در مسجد صحبت می‌کردند و ما آن را اعلامیه می‌کردیم و در جیبمان می‌گذاشتیم. در آن زمان من همراه با مرحوم پرورش دبیر هنرستان شاه‌عباس اصفهان بودم یک روز آقای پرورش گفتند فردا انتخابات شورای شهر است، کاندیدا هم مشخص بودند، یکی از آن‌ها هم دبیر بود می‌آمد و می‌گفت به ما رأی دهید.

فردا که صندوق‌های رأی را گذاشتند و صندوقی هم در هنرستان گذاشته بودند، فردی گفت این 4 نماینده مشخص شدند چه رأی دهید و ندهید انتخاب شدند و کاری به این صندوق‌ها ندارد و این صندوق‌ها دکوری بیشتری نبود مردم هم اصلاً استقبال نمی‌کردند، چون اکثریت مردم روشن‌فکر و فهمیده بودند و می‌دیدند این یک کار تشریفاتی است و در انتخابات شرکت نمی‌کردند. انتخابات به صورت نمایشی برگزار می‌شد. انتخاب نماینده مجلس هم همین‌طور بود، زودتر از طریق سه کانال بررسی می‌کردند و به نتیجه می‌رسیدند و اسم‌ها را اعلام می‌کردند، آن‌ها انتصابی بودند، انتخابی نبودند. مجلس شورای ملی حالت انتصاب داشت و کسی حق اعتراض نسبت به انتخاب نماینده مجلس نداشت تا به تأیید ساواک نمی‌رسید برگزیده و انتخاب نمی‌شد؛ ما در انتخابات زمان شاه شرکت نمی‌کردیم چون می‌دانستیم انتخابات وجود ندارد و تشریفاتی است.

انتخابات و کارهای مردمی از سال 57 که انقلاب شد آغاز شد، دنیا ندیده که در کشوری در 40 سال 40 انتخابات انجام شود، یعنی از شخص اول که رهبر توسط مجلس خبرگان انتخاب می‌شود خبرگان رهبری با تأیید مردم انتخاب می‌شوند. حضرت امام (ره) بالاترین مقام کشور بودند اما حتی یک بار امر نکردند که فلان شخص باید انتخاب شود.

فارس: پس تاکید امام بر نقش مردم از بدو انقلاب شروع شد؟

آراسته: حتی می‌توانم بگویم پیش از انقلاب هم امام بر رای مردم تاکید داشت؛ در همان سال انقلاب حضرت آقا در پاریس بودند، فرمودند ما می‌خواهیم یک رفراندوم برگزار کنیم، اربعین 57 را به عنوان رفراندوم مردمی قرار دادند. یادم هست که می‌گفتند، مردم امروز اگر به جمهوری اسلامی می‌خواهید آری بگویید به خیابان بیایید. اصفهان را دیدم و سراسر کشور هم منعکس شد، میدان امام اصفهان از جمعیت موج می‌زد که هنوز عکس‌های آن را دارم.

 

ظهر اربعین آیت‌الله خادمی در محراب مسجد امام به نماز ایستادند، آن روز تا آخر بازار قیصریه مردم به صف نماز ایستادند؛ من هم مسؤول ستاد مراسم بودم یکی از جامعه معلمان و بازار و قشرهای دیگر و آقای سالک و مرحوم پرورش هم بودند. من در عالی‌قاپو ایستاده بودم آن روز سیستم صوتی و موبایل نبود. شخصی به نام آقای زعفرانی بود که یک تلفن کنار محراب مسجد امام و تلفنی هم در عالی‌قاپو، آن شخص تلفن می‌زد آقا رفتند رکوع و آقای زعفرانی می‌گفت رکوع، دوباره می‌گفت سجده آخر دست هم این نماز یکی رکوع و یکی سجده بود به مردم اعلام کردیم دوباره نمازهای خود را فُرادا بخوانید. یک همچنین جمعیتی در اصفهان آمد که در همه دست‌ها عکس امام بود. در کل کشور همچنین جمعیتی حاکم شد؛ جمعیت در حدی بود که می‌گفتند کسی در خانه نبود و همه به جمهوری اسلامی آری گفتند.

آن رأی‌گیری آری یا نه برای جمهوری اسلامی که مردم پای صندوق‌ها رفتند آن یک رأی بود ولی در حقیقت رأی روز اربعین بود، این پایه مردمی را آقای گذاشتند. انقلاب بر روی دو محور است یکی حضرت امام و دوم مردم. حضرت امام (ره) تا این جمعیت را دیدند و رفراندوم شد، فهمیدند همه یکپارچه می‌گویند جمهوری اسلامی ایران و حضرت امام فرمودند من می‌خواهم از فرانسه وارد ایران شوم و تا امام ندیدند که مردم در صحنه آمدند، به ایران نیامدند.

 

فارس: نقش مردم طی سال‌های بعد از انقلاب را چطور می‌بینید؟

آراسته: در سال 88 دنیا مبهوت شد که 40 میلیون نفر پای صندوق رأی آمدند دیگر دنیا نخواهد دید چنین انقلاب مردمی را که 40 میلیون نفر پای صندوق رأی می‌آیند و مردم همیشه در صحنه هستند. نسل جوان دیدند که 40 میلیون جمعیت پای صندوق رأی آمد. همه انقلاب‌های دنیا را که مطالعه می‌کنیم می‌بینم برای ورود یک رهبر تا خروج او جمعیت یک صدم است، ما ورود امام را در تهران و تشییع جنازه ایشان را دیدیم که چه خبر بود و چه جمعیت عظیمی آمد.

برای انتخابات که 40 میلیون نفر آمدند، دنیا گیج شد، رژیم صهیونیستی و آمریکا شروع کردند به خیانت و فتنه 88 را به وجود آوردند و گفتند انتخابات تقلب شده است. ده بار انتخابات در سراسر ایران باز شمارش شد و در رأی حتی یک تقلب نشده بود و خودشان هم قانع شدند اما می‌خواستند از حرفشان عقب‌نشینی نکنند. در تمام سفارت‌خانه‌ها ایستادند و گفتند تقلب ما همیشه این دسیسه آمریکا را داشته‌ایم و الان هم که در 40 سالگی انقلاب هستیم با وجودی که آمریکا مشکلاتی را به وجود آورده و البته نارسایی‌هایی را نیز مسؤولان و دولتی‌های ما به وجود آوردند، ولی مردم انقلاب را رها نکردند و در صحنه هستند.

ما قبل از انقلاب در زمان شاه انتخاباتی ندیدم و مردم نقشی نداشتند فقط نقش مربوط به ساواک و سازمان سیا آمریکا بود ولی در بعد از انقلاب غیر از مردم کسی نقش نداشت، انقلابی که بر پایه مردم بوده، انقلاب جمهوری اسلامی ایران است.

فارس: شبهاتی که از سوی برخی رسانه‌های معاند مطرح می‌شود در رابطه با اداره کشور بر اساس ولایت فقیه است. نوع اداره کشور قبل و بعد از انقلاب را چطور ارزیابی می‌کنید؟

آراسته: من در زمان شاه یک دبیر بودم و جرأت نداشتم یک کتاب معرفی کنم. در کلاس‌ها اگر حرفی غیر از درس گفته می‌شد، فردا باید جوابگوی ساواک باشیم. بخشی از کتاب شیمی درباره نفت بود ما کار خودمان را می‌کردیم. اشاره‌ای به نفت شد می‌گفتیم یک کشور 30 میلیونی روزانه 6.5 بشکه نفت می‌فروشد و خرج دربار می‌شود و بقیه را آمریکا تاراج می‌کند. فردا صبح ساواک احضارمان می‌کرد که این چه چیزی بود که گفتی؛ می‌گفتم رشته‌مان است نفت را بردارید که دیگر درباره آن صحبت نکنیم، می‌گفت فقط درباره نفت بگویید و به حاشیه نروید.

شاه اجازه آب خوردن را هم از آمریکا می‌گرفت، نمی‌شود این جایگاه را با ولایت‌فقیه قیاس کرد؛ حضرت آقا در روزی که لانه جاسوسی آمریکا را گرفتند، گفتند شما چه‌کاره هستید و هر چه در لانه جاسوسی گرفته‌ایم نشان می‌دهد همیشه در امور ایران و دیگر ممالک دخالت کرده‌اید.

ولایت‌فقیه دیکتاتوری نیست کمال آزادگی است. بنی‌صدر همیشه می‌گفت 11 میلیون رأی آوردم اما کسی که جلوی دیکتاتوری را گرفت ولایت‌فقیه بود. ولایت‌فقیه از اصل‌های بسیار روشن قانون اساسی ما است در زمانی که بررسی می‌شد، بنی‌صدر در مجلس خبرگان بود مخالفت می‌کرد، می‌گفت این خلاف دموکراسی است. اولین نمونه‌اش هم خودش دیکتاتور شد و رفت. مردم همه بیرون آمدند و گفتند بر مرگ بنی‌صدر. فکر کرد با این رأی می‌تواند در ایران دیکتاتوری کند و رابطه با آمریکا و اروپا برقرار کند.

بنابراین باید به نسل جوان گفت اصل ولایت‌فقیه بزرگ‌ترین دموکراسی است. حضرت آقا در فیضیه سر درس بودند و رهبر انقلاب هم بودند و یا رهبر معظم انقلاب یکی نیست که در دنیا بگوید ایشان یا بچه‌هایشان در خارج حساب دارند. دیکتاتورها اولین کاری که می‌کنند همه پول را در بانک‌های خارج می‌برند، شاه وقتی از ایران رفت با هواپیمای پر از جواهر و تا 7 نسل برای خود ثروت برد.

کدام دشمنی که بدتر از آمریکا و انگلیس نیست بیایند بگویند رهبر پول در حساب دارد. من وصیت‌نامه امام (ره) را برای اموال خواندم که یک فرش، یک خانه پدری بود که همه را صلح کردند. این‌ها را دنیا فهمیده در ایران چه خبر است؛ ممکن است توسط تبلیغات منفی با سایت‌ها و فضای مجازی جوان‌ها را منحرف کند ولی جوان‌ها باید با مطالعه صحبت کنند؛ بروند ببینند در دنیا چه خبر است در 190 کشور زندگی رهبرهای آن را با زندگی امام مقایسه کنند.

 

یکی از رهبران شوروی رفته بود فرانسه و می‌خواست با حضرت آقا ملاقات کند و درخواست وقت کرده بود، گفته بودند هر وقت خواستی بیا. نوفل‌لوشاتو می‌رود، می‌بیند یک سفره افتاده آقا نشستند و یک ظرف ماست با یک تکه نان می‌خورد، برمی‌گردد می‌رود؛ می‌گویند پس مگر نمی‌خواستی ملاقات کنی؟ گفت: ما هر چه باید می‌فهمیدیم، فهمیدیم، کمونیست برای ما در کاخ کرملین شعار می‌دهد.

از حضرت آقا کسی نیست که در دنیا از این ساده‌تر زندگی کند، همان‌طور که افتخار داشتم خدمت حضرت آقا نماز بخوانم در قبل از انقلاب در مشهد یک مسجدی به نام مسجد کرامت در خیابان شیرازی (نادری) بود حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این مسجد نماز می‌خواندند و من پشت سر ایشان هم نماز خواندم. بعد از این‌که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را تبعید کردند آن مسجد تا زمان انقلاب دیگر امام جماعت نداشت تا انقلاب پیروز شد و بعضی وقت‌ها می‌روم و این مسجد را می‌بینم که آقا کجا نماز می‌خواند.

قبل از انقلاب و بعد از انقلاب زندگی حضرت امام (ره) نشان داده شده است که کجا زندگی می‌کردند، البته جوسازی زیاد است. حضرت امام (ره) گفتند وای بر آن زمانی که مسؤولان ما کاخ‌نشین شوند. الان در عمل می‌بینیم که نسل جوان از مسؤولان و دولت‌ها گلایه دارند وگرنه این انقلاب و رهبری آن پاک است و می‌بینم که برادر رئیس‌جمهور و معاون اول دارای مشکل هستند و آن‌ها را می‌گیرند ولی باز هم نسل جوان نمی‌تواند بپذیرد این انقلاب این افراد را داشته باشد.

این انقلاب ما پاک است و تحویل امام زمان (عج) می‌شود. رسانه‌ها در آگاه کردن نسل جوان باید تلاش کنند مشکلات بسیار است، مسؤولان ما خوب عمل نمی‌کنند و حضرت آقا هم دادشان هوا است، فرمودند ما هر چه در میکروفن می‌گوییم ده‌ها بار نیز خصوصی به مسؤولان می‌گوییم. هر کاری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌کنند با نسل جوان است، حکمی می‌خواهند بدهند به نسل جوان می‌دهند چون می‌دانند این انقلاب پایه‌ریزی آن بر روی نسل جوان است، این اختراعات و اکتشافات توسط نسل جوان است.

ما در زمان ستم‌شاهی مردمی بودن را اصلاً  ندیدم همه جا خفقان بود و آزادی وجود نداشت الان آزادی هست در کشور فرانسه اجازه نمی‌دهند مردم برای غذای خود مطالبه کنند و مردم را می‌زنند و می‌گویند اینجا مهد آزادی است.

فارس: اشاره کردید به این حضور مردم در انتخابات و نقش آن‌ها در جمهوری اسلامی و به فاصله‌ای که افتاده و نقشی که مسؤولان ایفا می‌کنند این شبهه وارد است که مسؤولان در ابتدای انقلاب نزدیک مردم زندگی می‌کردند و ارتباطات خیلی راحت بود اما الان می‌بینیم که فاصله بین برخی مسؤولان و مردم افتاده، مردم گلایه دارند و بارها گفته می‌شود اگر تحریم هست مشکلی ندارند، تحریم را می‌پذیرند اما تبعیض را نمی‌پذیرند این‌که عده‌ای ژن خوب بهره‌مند شوند و عده‌ای نتوانند استفاده کنند.

آراسته: ما هم به خودمان به همین اعتقاد داریم، ما تابع جوانان هستیم چون جوانان حرف امام و رهبر را می‌زنند و حرف اشتباه نمی‌زنند و ناراحت هستند و در جلسات پیشگامان انقلاب نیز این مسائل و نکاتی که در کشور می‌گذرد مورد بحث قرار می‌گیرد و برخی برخلاف جهت انقلاب، انقلاب را به انحراف می‌کشانند با صراحت می‌نویسیم که حضرت امام فرمودند بترسید از زمانی که مردم کاخ‌نشین شوند. تا چند سال پیش رؤسای جمهور کشورهای خارجه به پاستور می‌رفتند اما اخیراً آن‌ها را به کاخ سعدآباد می‌برند باید ایستاد تا آن را لغو کنند.

 

انقلاب که فقط سال 57 نبود الان هم پای انقلاب ایستاده‌ایم اگر بخواهیم انقلاب برگردد باید با این اشرافی‌گری‌ها مبارزه کرد برای اینکه صدر این انقلاب پیرو است. الان می‌بینیم ده برابر ما حضرت آقا می‌گویند. جوان‌ها درست می‌گویند جوان‌ها همه‌چیز را می‌پذیرند، تحریم جان مردم را از لحاظ اقتصادی به لب رسانده است، مشکلات عجیب است یک کارمند با یک میلیون تومان حقوق چکار کند. از فروردین تا مهر ماه 18 هزار میلیارد دلار ارز دولتی دست مردم دادند. بعد که آن را بررسی کردند به طور مثال واردات خودرو از افراد خاص و وابسته است و ده‌ها سلطان پیدا شد.

فارس: به نظر شما دلیل این مشکلات چیست؟

آراسته: مردم در رأی‌گیری سهیم هستند در رأی دادن باید حواسشان را جمع کنند، این نیست که می‌روند و گلایه‌اش را به حضرت رهبر معظم انقلاب می‌کنند که دولت بد است، مگر ایشان دولت را انتخاب و انتصاب کردند، مردم رأی دادند اگر متوجه شدند اشتباه بود نباید بار دیگر اشتباه نکنند.

فارس: موضوع دیگری که مطرح می‌شود این است که اغلب رؤسای جمهور تاکنون هر کدام یک مشکلی داشتند، چرا؟

آراسته: ما رئیس‌جمهوری به نام شهید رجایی داشتیم، ایشان آمده بود اصفهان و با یک سواری می‌خواستند بروند نجف‌آباد من سعادت پیدا کردم با ایشان روبه‌رو شدم ایشان گفت چرا سواری همه یک اتوبوس می‌شویم و می‌رویم نجف‌آباد این یک چهره صددرصد مردمی بود و امتحان خود را خوب پس داد.

 آقای رجایی را مردم انتخاب کردند، ایشان در عمل یک خلاف جزوی هم نکرد، می‌گفت من مقلد امام (ره) هستم. مرحوم پرورش تعریف می‌کرد شب به منزل آقای رجایی در پایین شهر تهران رفته بودیم. ایشان منزل را نقاشی کرده بود شب تا صبح در خانه رئیس‌جمهور از بوی رنگ خوابمان نبرد. یک خانه قدیمی و نرفت در کاخ بنشیند آن روز هم این کاخ‌ها بود. آقای پرورش وزیر آموزش و پرورش بود شب‌ها در روی پشت‌بام نماز جماعت برگزار می‌کرد صبح هم با یک موتور برای مجلس می‌رفت.

دوستان به حضرت امام (ره) گفتند ایشان با موتور هستند و دیگر امام به دلیل آن‌که آن زمان ترور می‌کردند، اجازه ندادند، گفتند آن ضررش بیشتر است.جوانان باید همیشه نقش خود را بازی کنند. این مشکلات می‌گذرد دوباره به زمان شهید رجایی برمی‌گردد. آیت‌الله خامنه‌ای دو دوره رئیس‌جمهور بودند تاریخچه ایشان را هم ببینند. به هیچ وجه موافق این مسائل نیستم. وقتی مردم رأی دادند دیگر نمی‌شود رأی مردم را تغییر داد. رهبر معظم انقلاب فرمودند هر کسی را مردم انتخاب کنند من تأیید می‌کنم. یک حکومت دموکراسی و صددرصد آزادی یعنی همین اما اگر جلوی آن‌ها را نگیرند معلوم است خراب اندر خراب است ولی ما می‌بینیم پای آن ایستادند و این مسائل اقتصادی و تضعیف پول ملی گذرا است. آمریکا در همه جا ایران را تحت‌فشار گذاشته است تحریم‌ها هست باید جلوی آن ایستاد ما هیچ نگرانی نداریم.

فارس: با تجربه‌ای که از قبل و بحبوحه انقلاب و 40 سالی که از آن گذاشته به عنوان کسی که در تمام این مراحل حضور داشته آن چالش‌هایی که برای دهه‌های آتی جمهوری اسلامی ایران پیش رو خواهد داشت با توجه به فضای ناامیدی که به جامعه القا می‌شود و می‌گویند نمودارها رو به نزول است و وضعیت در حال بدتر شدن است آیا شما هم نگاهتان به این شکل است و فکر می‌کنید شرایط رو به وخامت می‌رود و چالش‌ها و فرصت‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در دهه‌های آینده خواهد داشت اشاره‌ کنید؟

آراسته: رهبر معظم انقلاب برنامه‌ای برای 50 سال آینده پیش‌بینی کرده‌اند در این 40 سال بعد از انقلاب کارهایی که شده در 100 سال زمان شاه نشده است. دانشجو و دانشگاه‌ها بسیار افرایش پیدا کرده و یک دگرگونی در رابطه با اختراعات و اکتشافات و موشک‌ها شده است.

 

تولید برق 20 برابر زمان قبل از انقلاب شده و در دنیا در رده پنجم قرار داریم، بزرگ‌راه‌های کشور 500 برابر شده است، افزایش 50 درصدی پتروشیمی، در مقالات ISI در رتبه سوم خاورمیانه قرار داریم. در زمینه نانو رتبه 8 جهان، تعداد ساخت و ساز و مسکن روستایی 30 برابر و شهری 100 برابر شده است.

فارس: گفته می‌شود اگر رژیم سابق هم بود در شرایط 40 سال قبل نبودیم و پیشرفت‌هایی که اتفاق افتاده ممکن است در زمان شاهنشاهی هم اتفاق بیفتد؟ پاسخ شما چیست؟

آراسته: برق ما به اندازه 100 سال زمان طاغوت بوده است، نفت ما همان روزی که 6.5 بشکه زمان شاه فروش می‌رفته روی قیمت خودش باید خدمت می‌شده اما نشده است. امروز یک میلیون بشکه نفت صادر می‌شود و این همه کشور پیشرفت کرده است. در زمان شاه کشور را از بین بردند، حدود 150 سال زمان شاهنشاهی چند کشور از کشور جدا شد. در 8 سال جنگ نابرابر یک سانتی‌متر خاک کشور را از دست ندادیم، خسارت داشتیم که 200 هزار جوان شهید را از دست دادیم.

کشور بحرین را در زمان شاه از دست دادیم امیر بحرین به ایران آمد و بعد که از ایران رفت از مردم بحرین نظرخواهی کرد، بحرین استان 14 ایران بود و از دست رفت. خسارت‌های زمان شاه بسیار است و چیزی به دست نیاوردیم. ایران در هیچ جا قبل از انقلاب مطرح نبود، یکی از دوستانم در آمریکا بود تعریف می‌کرد آمریکایی‌ها ایران را درست نمی‌شناسند می‌گویند روی نقشه نوشته پرشیا اینجا نفت دارد، ایران را به نفت آن می‌شناختند. برای رؤسای جمهور آمریکا ایران مطرح نبود اما در چند سال گذشته رؤسای جمهور آمریکا که یک سخنرانی دو ساعته دارند یک ساعت از صحبت‌هایشان مربوط ایران بوده است؛ یعنی ایران مطرح است وقتی اوباما صحبت می‌کرد فقط ایران ایران می‌گفت اولین ابرقدرت دنیا فقط و فقط می‌گفت ایران.

در حال حاضر ایران جزو 8 کشور دانش بومی هسته‌ای یا جزو 5 کشور سازنده سدهای بتنی دنیا شده است، ایران یا رتبه سوم یا پنجم در جهان است. رشد علمی ما در دنیا اول است بنابراین ما باید مأیوس نباشیم و بدانیم چه کشوری داشتیم و الان چه کشوری داریم. هرکاری می‌خواستند در ایران می‌کردند تا آن که حضرت امام آن سخنرانی کاپیتولاسیون را کردند. 70 درصد جمعیت کشور در قبل از سال 57 بی‌سواد بودند الان رشد باسوادی کشور به 90 درصد رسیده است.

فارس: اگر فاصله طبقاتی در کشور بیشتر شود و بیشتر به طبقات ضعیف جامعه فشار بیاورد طبقاتی که پای انقلاب ایستادند و انقلاب را به ثمر رساند آیا جمهوری اسلامی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو نخواهد بود؟

آراسته: اگر نسل جوان ما بیدار و هوشیار نباشند انقلاب به انحراف کشیده می‌شود ولی ما می‌بینیم این طور نیست، روزی نیست که ما افشاگری مفسدان را نداشته باشیم و بالاخره منتهی به دستگیری مفسدان می‌شود. جمهوری اسلامی ایران اگر مسیر رهبری و مسیری که امام (ره) ترسیم کردند برود به این چالش‌ها نخواهد رسید و به نسل جوان قول می‌دهیم اگر در انتخابات حواسشان را جمع کنند و با مطالعه رأی دهند به این وضعیتی که داریم نمی‌رسیم. الان در مجلس قانون تصویب می‌کنند مجلس ما نباید دست نااهلان بیفتد. باید بیشتر به جوانان بگوییم و آن‌ها را از خواب غفلت بیدار کنیم و نگذاریم کشور دست نااهلان بیفتد. الان قانون وضع می‌کنند که انتخابات مجلس استانی شود، این کار خطرناک است، مردم را می‌خواهند از نماینده دور کنند برای این‌که به اهدافشان برسند. برجام 20 دقیقه امضا شد، fatf را تصویب می‌کنند این مجلس جمهوری اسلامی ایران است.

من مبتکر قانون شوراها بودم 12 سال رئیس شورای شهر بودم، پیش‌نویس این قانون که به مجلس داده شد چنان پیش‌بینی شده که از 5 لایه رد بشوند که وارد شورا شوند منطقه، محل تا شهر. الان مستقیم یک لیست می‌دهند و جوانان را فریب می‌دهند که اگر آزادی می‌خواهید به این لیست و اگر آزادی را نمی‌خواهید به لیست دیگر جوانان باید با مطالعه رأی دهند.

الان در تهران یک لیست 30 نفره می‌دهند همه این لیست می‌گویند ما 3 میلیارد تومان داده‌ایم تا اسممان را جزو این لیست برویم 3 میلیارد یعنی این‌که در مجلس برو و هر چی ما گفتیم چشم بگو تا بدهی 3 میلیاردی را بدهی. اگر قانون اجرا می‌شد یک نفر از اعضای شورا به این دردها مبتلا نمی‌شد. با یکی از اعضای شورای شهر اصفهان گفت‌وگو می‌کردم از او پرسیدم سابقه شما در شهر چقدر است گفت من اصلاً در اصفهان نبودم اما الان شده عضو شورای شهر. اول انقلاب شخصی که می‌آمد به عنوان یک معتمد به او احترام می‌گذاشتند. آن زمان که شورا بودم اصفهان 10 منطقه داشت و برای آن قانون داخلی وضع کرده بودیم و همه کارها به راحتی انجام می‌شد. ما خودمان مقصر هستیم باید در روز انتخابات چشممان را باز کنیم.

فارس: چه راهکاری برای حل این مطلب پیشنهاد می‌کنید؟

آراسته: اگر نسل جوان ما در صحنه باشد می‌توانیم جلوی اشتباهات را بگیریم. قانونی که ما دادیم رئیس آن زمان کمیسیون شوراهای مجلس شهید دیالمه بود که جزو آن 72 نفر بود که شهید شد. در سال 60 شهید دیالمه به من گفت این قانون را از کجا آوردید این متن قرآن است که شما پیاده کردید. قانونی که نوشتم رفت در کمیسیون شوراها و 90 درصد آن تصویب شد و در جلسه علنی هم 90 درصد آن تصویب شد. این قانون روز آخر یک بند به آن اضافه کردند که انتخابات به جای این‌که مراحلی را طی کند مستقیم با یک لیست برای شورای شهر برود. الان دارند این کار را برای انتخابات مجلس می‌کنند که خطرناک است اگر این قانون وضع شد مردم دیگر نماینده را نمی‌بیند؛ نماینده باید به دل مردم برود.

الان نمایندگان به میان مردم می‌روند و با آن‌ها حرف می‌زنند و اگر قانون استانی انتخابات تصویب شد مانند تهران می‌شود و اصلاً خود تهرانی‌ها هم نماینده خود را نمی‌شناسند. بنابراین چون خودم هیأت اجرایی انتخابات بودم می‌گویم مردم باید در انتخابات حواسشان را جمع کنند اگر بد انتخاب کردند باید تاوان آن را بدهند. توصیه من به عنوان فردی که یک قطره از اقیانوس انقلاب هستم به نسل جوان توصیه می‌کنم وارد صحنه شوید تا سیستم عوض شود، به عنوان یک فرد انقلابی این حرکت‌های تبیعض‌آمیز ناشایست است.

 

فارس: 40 سال از انقلاب می‌گذرد و اگر بخواهید نمره‌ای به عملکرد انقلاب دهید چند می‌دهید؟

آراسته: از نظر مواضع انقلابی نمره آن 20 است در خارج از کشور موفق بودیم، سال‌ها آمریکا در سوریه عراق و لبنان سرمایه‌گذاری می‌کند در سوریه و عراق ایران موفق می‌شود و آمریکا چیزی به دست نیاورده است. اما در مسائل داخلی این اواخر خیلی ضرر کرده‌ایم اگر به ولایت‌فقیه عمل کرده بودیم به این مسائل در وضع داخلی مبتلا نمی‌شدیم و هنوز هم عمل نمی‌کنند.

شعاری می‌دهند و با آن شعار مردم را به انحراف می‌کشانند، مواضع داخلی در دوره کنونی که با حضور در انتخابات به دست خودمان بود متأسفانه نمره‌مان ضعیف است و باز توصیه می‌کنم نسل جوان باید دست‌اندرکار باشد البته از تجربه‌های قدیمی‌ها استفاده کنند. رسانه‌ها مردم را باید روشن کنند که از یک سوراخ دوبار گزیده نشوند؛ ما فتنه‌ها را دیدیم نباید دوباره دچار آن شویم و فضای مجازی می‌تواند حرکت قوی در آگاهی دادن به مردم و روشن کردن راه موفق عمل کند.

انتهای پیام/63095/ص30/الف

نظر شما