شناسهٔ خبر: 31142776 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تحلیلگران سیاسی: نشست ورشو توان ایجاد صف‌بندی علیه ایران را نخواهد داشت

تحلیلگران سیاسی در مصاحبه با شبکه الجزیره درباره اهداف نشست ورشو که به ابتکار آمریکا برگزار می‌شود و نتایج آن به گفتگو پرداختند.

صاحب‌خبر -

تحلیلگران سیاسی: نشست ورشو توان ایجاد صف‌بندی علیه ایران را نخواهد داشتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالله الشایجی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه الکویت در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره عربی در پاسخ به این سوال که مهمترین موضوع نشست ورشو چیست، خاطرنشان کرد: این نشست یک نشست تاکتیکی است و نه راهبردی. کشور‌هایی که به این نشست دعوت شده اند به ویژه کشور‌های همپیمان آمریکا در غرب نگاهی دلمرده به این نشست دارند چرا که آمریکا خواهان آن شده است که در این نشست همه علیه ایران متحد شوند. نشست ورشو همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب ایران برگزار می‌شود. حاضرِ غائب این نشست ایران است. این نشست در چارچوب استراتژی مشخص آمریکا که به راه انداختن کمپین علیه ایران است صورت می‌گیرد. 

وی افزود: کشور‌های عضو ائتلاف راهبردی خاورمیانه «میسا» در نشست ورشو حضور می‌یابند و اسرائیل نیز در این نشست حضور خواهد داشت. این نشست همچنین تلاشی برای شکستن یخ عادی سازی روابط با اسرائیل است و قصد دارد کشور‌های عربی را به سمت برقراری رابطه با اسرائیل سوق دهد.

این تحلیلگر در ادامه گفت: کشور‌های اروپایی که به این نشست خوش بین نیستند در سطح پایینی در آن حضور می‌یابند. آن‌ها معتقدند که اقدام‌های دولت آمریکا با منافع غرب همخوانی ندارد. از همین رو فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این نشست حضور نمی‌یابد و به خاطر اختلاف‌هایی که بر سر ایران و چگونگی تعامل با این کشور وجود دارد مشارکت در این نشست محدود خواهد بود.

او تصریح کرد: ما انتظار نداریم که این نشست نتایج زیادی داشته باشد و نتایج آن محدود به اموری است که برای رضایت خاطر آمریکایی‌ها و بویژه ترامپ به دست می‌آید.

دانیل سروار، استاد روابط بین الملل در دانشگاه جان هاپکینز نیز گفت: اگر برگزار کنندگان این نشست بتوانند این امر را به خوبی نشان دهند که اسرائیل و کشور‌های عربی همه در یک کشتی نشسته اند این مساله باعث می‌شود که ائتلافی علیه ایران به راه بیافتد. من در اینکه این ائتلاف بتواند امور زیادی را محقق کند تردید دارم.  

وی افزود: ایران همزمان با نشست ورشو در نشست سوچی حضور می‌یابد و با این اقدام پیامی روشن برای آمریکایی‌ها می‌فرستد. تصور می‌کنم ایران هم اکنون به طور نسبی در موضع قدرت در سوریه قرار دارد و از روابط خوبی با روسیه برخوردار است. علاوه بر این روسیه روابط خود را با ترکیه نیز تقویت کرده است. از این رو این سخن که نشست ورشو شویی آمریکایی است کاملاً درست است. به هیچ وجه تصور نمی‌کنم که ایجاد چنین ائتلافی که آن‌ها می‌کوشند ایجاد کنند کار آسانی باشد یا اگر هم ایجاد شود آثار مستقیم و عملی داشته باشد.

عبدالله الشایجی، کارشناس کویتی در ادامه سخنان خود گفت: جبهه‌ای که نشست ورشو علیه ایران ایجاد کند جبهه‌ای هماهنگ و به هم پیوسته نخواهد بود زیرا در میان کشور‌هایی که توافق هسته‌ای را امضا کرده اند اختلاف وجود دارد و این کشور‌ها با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای مخالف هستند.

وی افزود: لهستان دارای چه اهمیتی است که این نشست بخواهد در این کشور برگزار شود؟ لهستان چه زمانی کشور مهم و موثری بوده، این کشور چه موقع حضور یا نقشی در خاورمیانه داشته است؟

او خاطرنشان کرد: برگزاری نشست در ورشو پیامی به روسیه نیز محسوب می‌شود. چرا که آمریکا سامانه‌های دفاع موشکی خود علیه روسیه را در لهستان مستقر کرده است. برای دهن کجی به این نشست روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه در شهر سوچی نشستی برگزار کرده و به بررسی پرونده سوریه خواهند پرداخت. این پیام روشنی از سوی کشور‌های فعال در نظام جهانی و منطقه‌ای به کسانی است که نشست ورشو را برگزار می‌کنند.

عبدالله شایجی درباره شرکت نکردن تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست ورشو گفت: بی اعتمادی بسیار زیادی به دولت بوقلمون صفت و ناکام ترامپ وجود دارد. دولت ترامپ حتی به همپیمانان اروپایی خود اطمینان نمی‌دهد و هم اکنون آن‌ها نیز از دست ترامپ دلخور هستند و منتظرند که وی از قدرت کنار برود.

این کارشناس کویتی در جمع‌بندی سخنانش افزود: ترامپ از برجام، توافقنامه آی ان اف درباره موشک‌های میان برد و دوربرد و توافقنامه آب و هوایی پاریس خارج شده است. ما همپیمانان آمریکا در منطقه نیز احساس می‌کنیم که واشنگتن همپیمانی نیست که بتوان روی آن حساب کرد. بحران بی اعتمادی واقعی نسبت به آمریکا وجود دارد و این نشست به هیچ وجه گامی در جهت این درگیری‌ها و مشکلات برنخواهد داشت و نخواهد توانست باعث صف بندی در برابر ایران شود و توان حل و فصل درگیری اسرائیل و کشور‌های عرب را نیز ندارد و نمی‌تواند اعتماد از دست رفته کشور‌های همپیمان آمریکا چه اروپایی‌ها و چه همپیمانان آمریکا در منطقه خاورمیانه را به آن‌ها برگرداند.

انتهای پیام/

نظر شما