شناسهٔ خبر: 31140719 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

دانستنی‌هایی از سگ‌های امدادی؛

سگ‌های زنده‌یاب هم استرس می‌گیرند/ راز پیداشدن زیر آوارماندگان

فکر نکنید که استرس و ناراحتی فقط برای انسان‌ها است. سگ‌های زنده‌یاب و امدادی هم استرس می‌گیرند و همین استرس‌ها هم باعث می‌شود خیلی زودتر از سگ‌های دیگر بمیرند.

صاحب‌خبر -

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- ملیحه محمودخواه- ماجرای استفاده از سگ‌های امدادگر به سال‌ها قبل برمی‌گردد و این سگ‌ها به پیدا کردن مجروحان و مصدومان در حوادث مختلف به نیروهای امدادی کمک می‌کنند.

این سگ‌ها در زلزله بم و کرمانشاه، ورزقان و معدن یورت، سقوط هواپیما در رامسر و حادثه پلاسکو خودی نشان دادند و اهمیت وجود این سگ‌ها در عملیات‌های مهم را پیش از پیش نمایان کرد.

مرکز «آنست» که مخفف (آموزش و نگهداری سگ‌های تجسس است) 18 سال پیش در ایران شروع به کار کرد و در نخستین عملیات خود در زلزله بم فعالیت خود را با هفت قلاده سگ شروع کردند؛ در آن سال سگ‌های امدادگر توانستند 67 نفر را زنده شناسایی کرده و از زیر آوار بیرون آورند که این کار بزرگی به‌حساب می‌آمد.

رئیس مرکز آموزش و نگهداری سگ‌های تجسس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر که مسئول پرورش و  تربیت این حیوان است، در این زمینه اظهار کرد: در زلزله کرمانشاه سگ‌های امدادگر توانستند بیش از 6 نفر را در زیر آوار شناسایی کنند و این افراد به کمک نیروهای هلال‌احمر از زیر آوار بیرون کشیده شدند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 80 قلاده سگ زنده‌یاب در هلال‌احمر حضور دارند و سالانه در بیش از 100 عملیات شرکت می‌کنند، البته این به‌جز عملیات‌هایی است که آن‌ها در خارج از کشور حاضر می‌شوند.

البته باید این را گفت که همه این سگ‌ها در تهران نگهداری نمی‌شوند و در هر استان 2 قلاده سگ امدادگر حضور دارند اما سهم تهران 8 قلاده سگ است که در چهار پایگاه نگهداری می‌شوند.

رئیس مرکز آموزش و نگهداری سگ‌های تجسس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: جالب ماجرا این است که این سگ‌ها در داخل کشور خودمان آموزش می‌بینند و این‌طور نیست که حاضر و آماده از کشور دیگر وارد ایران شوند. وقتی این سگ‌ها فقط دو ماهه هستند مربی‌ها آن‌ها را انتخاب می‌کنند و از همان زمان هم آموزش را زیر نظر همان مربی شروع می‌کنند.

اسکندری اظهار کرد: در واقع می‌توانیم بگوییم که موفقیت این سگ‌ها نیز به رابطه خوبی که آن‌ها با مربیانشان برقرار می‌کنند برمی‌گردد.

وی در خصوص نام‌گذاری سگ‌ها اضافه کرد: اسم‌گذاری برای هر سگ هم قواعد و قوانین خاص خودش را دارد. به خاطر مسائل فرهنگی اسامی سگ‌ها را فارسی نمی‌گذارند و باید به این توجه کنند که نام سگ‌ها حتماً دو بخش یا بیشتر باشد و از حروف صدادار هم تشکیل شود، زیرا این‌طور سگ‌ها به نام خودشان حساس می‌شوند.

سگ‌ها استرس می‌گیرند

فکر نکنید که استرس و ناراحتی فقط برای انسان‌ها است سگ‌های زنده یاب و امدادی هم استرس می‌گیرند و همین استرس‌ها هم باعث می‌شود خیلی زودتر از سگ‌های دیگر بمیرند.

این موضوع را اسکندری عنوان کرده و ادامه داد: این سگ‌ها به خاطر فعالیت‌های امدادی که باید انجام دهند غذایشان مثل سگ‌های دیگر استخوان نیست و چون برای تأمین ویتامین‌های موردنیازشان باید غذای خمیری بخورند این هم عاملی می‌شود که اندازه سگ‌های دیگر عمر نکنند در واقع استرس و نوع تغذیه با هم باعث عمر کوتاهشان می‌شود، اما در عوض آن‌ها عمر مفیدتری نسبت به بقیه سگ‌ها دارند.

تربیت سگ‌ها سازوکار خودش را دارد

رئیس مرکز آموزش و نگهداری سگ‌های تجسس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: تربیت هر سگ سه مرحله دارد مرحله اول فرمان‌پذیری است اینکه بنشین، بخواب و برو آموزش‌هایی است که به سگ‌های تازه‌وارد آموزش داده می‌شود.

مرحله دوم که مرحله بسیار مهمی در آموزش‌ها به شمار می‌رود بازی با اسباب‌بازی است. به این صورت که مربی با اسباب‌بازی با سگ بازی می‌کند و با پرت کردن اسباب‌بازی از او می‌خواهد اسباب‌بازی را به او بدهد.

این مرحله مهمی در آموزش به شمار می‌رود زیرا اگر سگ مربی‌اش را از دست بدهد خودش هم از چرخه کنار می‌رود، زیرا دیگر نمی‌تواند با مربی دیگری ارتباط برقرار کند و به همین دلیل نمی‌تواند آن‌طور که باید انجام‌وظیفه کند.

وی تأکید کرد: هر مربی روش خودش را برای کار با این سگ‌ها دارد و دو سال سگ را آموزش می‌دهد. درواقع می‌توانیم بگوییم هر مربی با هر حیوان کدگذاری‌ها مخصوص خودشان رادارند و در هنگام عملیات بین آن‌ها ردوبدل می‌شود. به همین دلیل هر سگ به‌ محض پیدا کردن فرد زنده واکنش متفاوتی از خودش نشان می‌دهد و آن‌هم بسته به آموزش‌هایی است که مربی به سگ داده است.

آموزش‌ها به‌گونه‌ای صورت می‌گیرد که با پیدا شدن هر مصدوم سگ اجازه ندارد به آن دست بزند و تنها وظیفه‌اش این است که آن را پیدا کند.

اسکندری ادامه داد: پیدا کردن هر مصدوم برای هر فرد برای سگ حکم بازی دارد؛ در واقع هر سگ در حال عملیات به دنبال اسباب‌بازی‌اش می‌گردد اما اتفاقی که می‌افتد این است که بوی انسان به بوی اسباب غالب می‌شود و سگ فکر می‌کند که اسباب‌بازی‌اش دست آن آدم است برای همین هم شروع می‌کند به واکنش نشان دادن که یعنی من آن را پیدا کردم.

سگ‌ها اگر عملیاتشان موفق نباشد افسرده می‌شوند

بعد از حادثه پلاسکو شایعاتی در مورد آن‌ها گفته شد اما همه این شایعات دروغ بود جز آنکه سگ‌ها افسرده شده‌اند؛ زیرا این سگ‌ها وقتی عملیاتشان موفق نبود و نتوانستند کاری کنند دچار افسردگی و سرخوردگی شدند. در تمرینات این سگ‌ها طوری برنامه‌ریزی می‌شود که سه بار سگ برنده شود و دو بار مربی‌اش. به همین دلیل شرایطی را ایجاد می‌کنند که سگ دوباره برنده شود و به کارش ادامه بدهد.

نژاد بیشتر این سگ‌ها ژرمن شپرد است و با قیمت‌های بالایی نیز خریداری می‌شوند. این در حالی است که کارشناسان امدادی می‌گویند سگ‌های ایل بختیاری جزو بهترین نژاد سگ‌ها هستند و به‌جای این سگ‌ها می‌توانند به آن‌ها آموزش بدهند و از آن‌ها استفاده کنند اما مشکل اینجا است که مردم با دیدن آن‌ها فکر می‌کنند آن‌ها سگ‌های ولگرد هستند و به آن‌ها سنگ می‌زنند.

انتهای پیام/4087/

نظر شما