شناسهٔ خبر: 31139876 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

به دعوت رسمي پوتين؛

رئيس جمهور پنجشنبه عازم سوچي مي‌شود/ ديدارهاي دوجانبه روحاني با پوتين و اردوغان

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- رئيس جمهوري اسلامي ايران روز پنجشنبه 25 بهمن ماه 97 به دعوت رسمي "ولاديمير پوتين" رئيس جمهور فدراسيون روسيه و با هدف شرکت در نشست سه جانبه رؤساي جمهور ايران، روسيه و ترکيه، عازم بندر سوچي در روسيه مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري آريا، پرويز اسماعيلي معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رئيس‌جمهور با اعلام اين خبر، گفت: در نشست يک روزه سوچي روسيه که چهارمين نشست رؤساي جمهوري ايران، روسيه و ترکيه با محوريت مبارزه مشترک با تروريسم منطقه‌اي و بازگرداندن آرامش، بازگشت آوارگان و برقراري ثبات سياسي در سوريه است؛ نتايج مذاکرات موسوم به روند آستانه و آغاز فرآيندهاي سياسي داخلي، تماميت ارضي، حاکميت اراده عمومي مردم سوريه و همچنين همکاري در دوران بازسازي اين کشور مورد بررسي و تبادل نظر قرار مي‌گيرد.
وي افزود: رؤساي جمهور سه کشور در نشست سوچي، همچنين ضمن بررسي وضعيت ميداني کنوني، به ارزيابي تحولات سوريه پس از آخرين نشست مشترک خود در تهران مي‌پردازند و گام‌هاي آتي را براي تحکيم ثبات و آرامش در اين کشور بررسي و تدوين مي‌کنند.
به گفته وي، علاوه بر نشست سه جانبه با موضوع سوريه؛ حسن روحاني ديدارهاي جداگانه و دوجانبه اي نيز با همتايان روسي و ترکيه‌اي خود خواهد داشت و در آن، آخرين گزارش‌ها از روند اجراي توافقات فيمابين مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
اسماعيلي افزود: رئيس جمهور را در اين سفر يک هيأت بلندپايه سياسي از جمله برخي وزراي کابينه همراهي مي‌کنند.
لازم به ذکر است که روحاني، ولاديمير پوتين و رجب طيب اردوغان براي نخستين بار در آذرماه سال 96 و در شهر سوچي روسيه نشستي مشترک پيرامون سوريه برگزار کردند. نشستي که به سلسله نشست‌هايي در فروردين ماه 97 در آنکارا، شهريورماه 97 در تهران و در نهايت نشست مشترک پيش رو، انجاميده است.
رؤساي جمهوري سه کشور پيوسته در نشست‌هاي مشترک، بر پايبندي مستحکم و مستمر خود به حاکميت، استقلال، وحدت و تماميت ارضي سوريه و همچنين گفتگوهاي سوري - سوري و حاکميت اراده مردم اين کشور بدون دخالت خارجي تأکيد کرده‌اند.
از زمان تشکيل روند آستانه تاکنون، سه کشور نقش مؤثر و بي بديلي در مسير حل و فصل سياسي يکي از پيچيده‌ترين معضلات منطقه‌اي ايفا کرده‌اند.

نظر شما