شناسهٔ خبر: 31139583 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

علل ، علايم و درمان سرطان مقعد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا -
علل سرطان مقعد, خارش مقعد
احتمال بروز سرطان مقعد در افرادي که مبتلا به ويروس پاپيلوم انساني مي‌باشند افزايش مي‌يابد
سرطان مقعد يکي از انواع بيماري سرطان (تومور بدخيم) است.
مقعد عبارت است از منفذ باز عضلاني که در انتهاي روده بزرگ قرار دارد. مقعد توسط حلقه‌اي عضلاني به نام اسفنکتر کنترل مي‌شود که از طريق باز و بسته شدن اجازه کنترل حرکات دستگاه گوارش را فراهم مي‌آورد. منطقه‌اي که مقعد را به رکتوم متصل مي‌کند کانال مقعدي ناميده مي‌شود و حدود 3 تا 4 سانتي‌متر طول دارد.
سرطان مقعد بيماري نادري است که مي‌تواند در ادامه رشد سرطان روده بزرگ که به مقعد ختم مي‌شود بوجود آيد. متاسفانه بيشتر تومورهاي‌ سرطان مقعد از نوع خاموش مي‌باشند؛ به گونه‌اي که به آرامي رشد کرده و از خود علائمي بروز نمي‌دهند تا زماني که به اندازه کافي بزرگ و خطرناک شوند. با اين وجود اگر اين سرطان به موقع تشخيص داده شود، مي‌توان از آن پيشگيري و يا حتي آن‌را درمان کرد..
سرطان مقعد اغلب به دو گروه سرطان مقعد (سلول‌هاي بالاتر از آستانه مقعد) و سرطان حاشيه مقعد (سلول‌هاي زير آستانه مقعد) تقسيم مي‌شود که گاهي اوقات درمان متفاوت خواهند داشت. گاهي اوقات سرطان مقعد از يک منطقه گسترش و به ديگر مناطق منتقل مي‌شود که نتيجه‌‌ي آن درمان سخت‌تر بيماري خواهد بود.
بسياري از انواع تومورها مي‌توانند در مقعد ايجاد شوند که برخي از آن‌ها خوش‌خيم، برخي پيش سرطاني (ممکن است در آينده تبديل به سرطان شوند) و برخي بدخيم هستند. سرطان مقعد با توجه به نوع سلولي که درگير سرطان شده است، انواع مختلفي دارد که تشخيص آن در درمان مؤثرتر نقش به سزايي خواهد داشت.
علل سرطان مقعد, خارش مقعد
سرطان مقعد يکي از انواع بيماري سرطان (تومور بدخيم) است
انواع سرطان مقعد :
آدنوکارسينوماها (Adenocarcinoma): اين سرطان‌ها متداول ترين سرطان مقعد مي‌باشند که در درون ياخته‌هاي غدد مولد مخاط ايجاد مي‌شود. اين ياخته‌ها هنگامي که بطور عادي کار مي‌کنند، ديواره‌هاي داخلي مقعد را روانکاري مي‌کنند.
تومورهاي کارسينويد (Carcinoid): اين تومورها نوعي تومور مولد هورمون (Neuroendocrine) هستند. اگرچه ممکن است که انواع اين تومورها در هر جايي بوجود بيايند، احتمال بوجود آمدن تومورهاي carcinoid در روده‌ها بيشتر است تا در درون مقعد. اين تومورها معمولا به کندي رشد مي‌کنند و ممکن است در ابتدا به عنوان يک تومور خوش خيم پديدار شوند.
ليمفوماها (Lymphoma): مربوط به بيماري‌هاي سيستم مصونيت بدن مي‌باشند که در غدد لنفاوي رخ مي‌دهند. اما اين سرطان مي‌تواند در هر بخشي از بدن بوجود آيد از جمله در مقعد.
علايم سرطان مقعد:
علامتهايي که با مشاهده حتي يکي از آن‌ها بايد فورا به پزشک مراجعه کنيد، عبارتند از:
• خونريزي از ناحيه مقعد/ مشاهده خون در مدفوع
• يک توده کوچک در اطراف مقعد که با هموروئيد اشتباه گرفته مي‌شود
• درد، ناراحتي و خارش اطراف مقعد
• زخم اطراف مقعد و انتشار آن به ناحيه‌هاي اطراف
• تخليه مخاط ژله اي (موکوس، به ماده‌اي گفته مي‌شود که سطح غشاهاي مخاطي را پوشانده و از حالتي لغزنده برخوردار است. اين ماده، معمولاً توسط غده‌هاي مخاطي ترشح مي‌شوند. مخاط نقش مهمي را در بهبود فعاليت دستگاه گوارش، بافت‌هاي پوششي، دستگاه تنفس و اندام‌هاي جنسي برعهده دارد.)
• تغييرات در اجابت مزاج و يبوست طولاني مدت
علل سرطان مقعد, خارش مقعد
براي پيشگيري از سرطان مقعد بايد از عوامل خطرزاي آن دوري کرد
علت سرطان مقعد
ويروس پاپيلوم انساني (HPV) :احتمال بروز سرطان مقعد در افرادي که مبتلا به نوعي عفونت ويروسي به نام ويروس پاپيلوم انساني مي‌باشند، افزايش مي‌يابد. خطر ابتلاء به اين ويروس با افزايش تعداد شرکاي جنسي فرد افزايش مي‌يابد.
فعاليت جنسي: احتمال بروز سرطان مقعد در افرادي که از طريق مقعد مقاربت داشته‌اند، افزايش مي‌يابد. اين امر ممکن است به علت افزايش احتمال ابتلاء به ويروس “اچ پي وي ” در ناحيه مقعد باشد.
تضعيف سيستم ايمني: سيستم ايمني بخشي از دفاع بدن در مقابل عفونت‌ها و بيماري‌هايي مانند سرطان مي‌باشد. احتمال بروز سرطان مقعد در افرادي که دچار ضعف سيستم ايمني مي‌باشند مانند افرادي که به دنبال عمل پيوند عضو داروهاي سرکوب کننده سيستم ايمني مصرف مي‌کنند و يا در افراد مبتلا به ايدز، بيشتر است.
سابقه ابتلا به سرطان فردي يا خانوادگي : کساني که سابقه‌ي ابتلا به انواع سرطان روده‌اي را در اعضاي خانواده يا سرطان دهانه‌ي رحم يا واژن را در خود داشته‌اند، بيشتر در معرض مبتلا شدن به سرطان مقعد هستند.هرچند بسياري از افراد مبتلا به سرطان مقعد اين ريسک فاکتورها را نداشته‌اند و علت اين بيماري هنوز ناشناخته مي‌باشد.
مصرف سيگار : تنباکو موجود در سيگار خطر ابتلاء به سرطان مقعد را افزايش مي‌دهد.
فيستول مقعد : ابتلا به فيستول مقعدي و مجاري باز شده به سطح پوست اطراف مقعد که ممکن است دچار ترشح مخاطي يا آلوده به مدفوع شود، فرد را در معرض سرطان مقعد قرار مي‌دهد.
علل سرطان مقعد, خارش مقعد
سرطان مقعد اغلب به دو گروه سرطان مقعد و سرطان حاشيه مقعد تقسيم مي‌شود
راههاي پيشگيري از سرطان مقعد:
براي پيشگيري از سرطان مقعد بايد از عوامل خطرزاي آن دوري کرد و با تغيير در شيوه‌ي زندگي، ترک عادات غلط مصرف دخانيات و الکل، تغذيه‌ي سالم و قرار دادن ميوه و سبري در رژيم غذايي روزانه و حذف مواد غذايي خيلي چرب به حفظ سلامتي خود کمک کرد.
واکسيناسيون HPV قبل از آغاز رابطه‌ي جنسي در زندگي و محدود کردن روابط جنسي به يک شريک جنسي مطمئن و همچنين استفاده از کاندوم حين مقاربت در کاهش آسيب احتمالي بسيار مؤثر خواهد بود.
غربالگري سرطان مقعد به عنوان يک عمل پيشگيرانه در انسان‌هاي در معرض خطر و فاقد علايم و نشانه با هدف کاهش تعداد افرادي که به اين بيماري مبتلا شده و به علت آن مي‌ميرند، انجام مي‌شود.
درمان سرطان مقعد :
شيمي درماني (کموتراپي): در اين روش داروهاي شيمي‌درماني به صورت وريدي تزريق يا به شکل قرص خوراکي مصرف مي‌شوند. شيمي درماني در سرطان مقعد معمولاً در دو دوره، با فاصله چهار هفته و هر بار به مدت چهار تا پنج روز انجام مي‌شود. در بسياري از موارد، شيمي درماني از طريق يک لوله کوچک به نام پيک لاين (PICC) که در بازوي فرد تعبيه شده است انجام مي‌شود. اين لوله مي تواند تا زمان اتمام درمان در محل باقي بماند. مواد شيميايي در سراسر بدن حرکت مي‌کند و سلول‌هايي که با سرعت در حال رشد هستند، مانند سلول‌هاي سرطاني را از بين مي‌برد.
پرتو درماني (راديوتراپي): در پرتودرماني با استفاده از پرتوهاي پرقدرت مانند اشعه X و پروتون سلول‌هاي سرطاني را از بين مي‌برند. در طول پرتودرماني فرد تحت تابش دستگاه‌هاي پرتودرماني در مناطق دچار آسيب و سرطان قرار مي‌گيرد. تابش ممکن است به بافت سالم اطراف توده نيز آسيب برساند.
جراحي: پزشکان از روش‌هاي مختلفي براي حذف سرطان مقعد براساس مرحله سرطان استفاده مي‌کنند. جراحي براي برداشتن سرطان در مراحل اوليه مقعد کاربرد دارد. سرطان مقعد بسيار کوچک ممکن است از طريق عمل جراحي برداشته شود. در اين روش، جراح تومور و مقدار کمي از بافت سالم اطراف آن را براي احتياط بر مي‌دارد.
گردآوري:بخش سلامت بيتوته


نظر شما