شناسهٔ خبر: 31138436 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

سفیر ایران در لاهه: طرف های برجام تاکنون تعهداتشان را اجرایی نکرده اند

سفیر ایران در هلند گفت:متاسفانه طرف‌های دیگر از جمله اروپا تاکنون نتوانسته‌اند تعهدات خود را در برجام اجرایی کنند و در نتیجه توازن در توافق از بین رفته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: به مناسب فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، مراسم رسمی روز ملی جمهوری اسلامی ایران با حضور مقامات کشور هلند، سازمان‌های بین‌المللی مستقر در این کشور، سفرا، دیپلمات‌های مقیم و چهره های اقتصادی و نخبگان هلندی به میزبانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لاهه برگزار شد.
«علیرضا جهانگیری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلند در این مراسم در سخنانی با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: روز 22 بهمن امسال برای ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، چون انقلاب شکوهمند اسلامی ایران چهل سال از عمر خود را پشت سرگذاشت.
سفیر جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: انقلاب اسلامی ایران از ابتدا احترام به حقوق ملت‌ها، نفی ظلم، فساد، استبداد و استکبار و مداخلات خارجی در سرنوشت ملت‌ها، در کنار تعامل سازنده و چندجانبه با دیگر کشور‌ها بر اساس اصول برابری و احترام را دنبال کرده است.
جهانگیری تأکید کرد: ملت ایران در چهل سال گذشته قربانی تروریسم، ‌سلاح‌های شیمیایی و انواع توطئه‌های دشمنان بوده، اما در تمام این عرصه‌‌ها با تکیه بر توانمندی‌های خود توانسته بر مشکلات فائق آید، ویرانی‌های جنگ را بازسازی کرده، آثار تحریم‌‌ها را رفع کرده و در همه شاخص‌‌ها موفقیت‌های بزرگ به دست آورد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران حضور ایران در برخی کشورهای منطقه را به درخواست خود این کشور‌ها عنوان کرد و با یادآوری نقش ایران در مقابله با تروریسم و افراطی گری گفت: اگر حمایت ایران از مردم عراق و سوریه نبود، شاید امروز شاهد سرنوشت دیگری برای بغداد و دمشق بودیم.
جهانگیری مذاکرات منتج به برجام را نمونه و الگوی خوبی از پیروزی دیپلماسی، چندجانبه گرایی و عمل ایران به تعهدات خود خواند و افزود: 13 گزارش صادره از سوی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای خود گواه روشنی از عمل ایران به تعهداتش می‌باشد، اما در مقابل آمریکا در این آزمایش تاریخی دچار شکست شد و امضاء و تعهد خود را زیر پا گذاشت.
سفیر جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: همچنین متاسفانه طرف‌های دیگر از جمله اروپا تاکنون نتوانسته‌اند تعهدات خود را اجرایی کنند و در نتیجه توازن در توافق برجام از بین رفته است. ما امیدواریم آنچه که اتحادیه اروپا اخیرا تحت عنوان اینستکس INSTEX رونمایی کرده بتواند باعث شود دو طرف از منافع اقتصادی برجام بهره مند شوند.
وی در خصوص روابط ایران و هلند گفت: مناسبات دو کشور ظرف پنج سال گذشته در همه ابعاد گسترش یافته و مقامات دو کشور اراده‌ای جدی برای توسعه روابط داشته‌اند. امیدواریم در سال 2019 با توجه به رفت و آمد چندین هیات عالیرتبه بین ایران و هلند در سالهای گذشته، این روند تقویت شده و با عنایت به ظرفیتهای خوب و انگیزه زیادی که برای ارتقاء همکاری های اقتصادی دو کشور وجود دارد، سیر صعودی حجم تعاملات اقتصادی بین دو کشور ادامه یافته و در سایر حوزه‌‌ها نیز افزایش سفر مقامات دو کشور به پایتخت های یکدیگر را شاهد باشیم.
سفیر جمهوری اسلامی ایران به فعالیتهای نمایندگی کشورمان در سازمان منع سلاح های شیمیایی اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قربانیان سلاح های شیمیایی همواره تلاش کرده است در تعامل موثر با دیگر کشورهای عضو این سازمان، از تکثیر، اشاعه و استفاده از این سلاح‌ها جلوگیری کرده و کارویژه‌های سازمان منع سلاح های شیمیایی که بنیانگذاران آن مدنظر داشته‌اند، حفظ شود.

نظر شما