شناسهٔ خبر: 31138086 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

سفیر ایران در سازمان ملل: هدف نهایی آمریکا تسلط بر نفت ونزوئلا است

ایرنا : سفیر ایران در سازمان ملل متحد، هدف کودتای آمریکایی در ونزوئلا را تسلط بر نفت این کشور دانست و گفت: سیاست های خصمانه، غیرقانونی و تحریک آمیز آمریکا باید متوقف شود.

صاحب‌خبر -

 اسحاق آل حبیب روز چهارشنبه در نشست گروه عدم تعهد که با موضوع ونزوئلا برگزار شد، تحولات کنونی در ونزوئلا را مساله ای داخلی دانست که تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه ای یا بین المللی نیست.

وی با تاکید بر اینکه هیچ اقدام خارجی نمی تواند بدون توافق صریح دولت این کشور انجام نشود، افزود: هیچ کس نمی تواند به آنها دستور دهد که چه کاری انجام دهند یا چه کاری انجام ندهند. چه سیستمی را انتخاب یا سیاست هایی را اتخاذ کنند.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: مهمتر از همه، هیچ کشور یا سازمانی حق ندارد تعیین کند که کدام نهاد ملی کشور دیگری، دمکراتیک یا قانونی است. طبق اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، تنها اراده مردم اساس اقتدار و مشروعیت دولت خواهد بود.

آل حبیب ادامه داد: این یک حق ذاتی است که اعمال آن نمی تواند مشمول شرطی همچون به رسمیت شناختن کشور یا سازمان خارجی باشد و باید به شدت مورد احترام همه قرار گیرد. از این رو، تمام سیاست های خصمانه آمریکا و اقدامات غیرقانونی و تحریک آمیز آن باید متوقف شود.

وی با بیان اینکه ایالات متحده با برپایی یک جنگ اقتصادی و اعمال تحریم های یکجانبه، بحران اقتصادی در ونزوئلا ایجاد کرده است، اظهار کرد: آمریکا از این بحران به عنوان بهانه ای برای توجیه خصومت خود در ونزوئلا استفاده می کند، در حالی که هیچ چیز نمی تواند توجیه دخالت یا مداخله در هر کشوری باشد.

سرپرست نمایندگی ایرنا در سازمان ملل متحد تصریح کرد: همه این اقدامات منحصرا به منظور حفاظت از منافع ملی آمریکا در این منطقه است که آمریکا آن را حیاط خلوتی برای خود به شمار می آورد. آمریکایی ها به دنبال حمایت از دمکراسی و حقوق بشر نیستند و برعکس، چنین سیاست هایی به طور جدی حقوق بشر و دمکراسی را تضعیف می کند.

آل حبیب تاکید کرد: آمریکا برای دستیابی به اهداف خود، کودتای مدنی را برای سرنگونی دولت منتخب بر اساس قانون اساسی و دمکراتیک، هدایت می کنند که هدف نهایی آن، آشکار تسلط بر نفت ونزوئلا است. این روش همیشگی آمریکا برای مداخله در کشورهای دیگر و سرنگونی دولت های منتخب دمکراتیک از جمله در کشور من در سال ۱۹۵۳ است.

 

نظر شما