شناسهٔ خبر: 31137717 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر ایران: برجام الگوی خوبی از پیروزی دیپلماسی است

لندن – ایرنا – علیرضا جهانگیری سفیر ایران در هلند گفت: برجام الگوی خوبی از پیروزی دیپلماسی، چندجانبه گرایی و عمل ایران به تعهداتش است، اما در مقابل آمریکا در این آزمایش تاریخی شکست خورد و تعهد خود را زیر پا گذاشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش سه شنبه شب ایرنا، سفیر ایران در هلند که در مراسم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور مقامات کشور هلند، سازمان‌های بین‌المللی مستقر در این کشور، سفرا، دیپلمات‌های مقیم و چهره‌های اقتصادی و نخبگان هلندی سخنرانی می‌کرد، افزود: 13 گزارش صادرشده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گواه روشنی از عمل ایران به تعهداتش است اما متأسفانه طرف‌های دیگر از جمله اروپا تاکنون نتوانسته‌اند تعهدات خود را اجرایی کنند و درنتیجه توازن درتوافق برجام از بین رفته است.
وی افزود: امیدواریم آنچه اتحادیه اروپا اخیراً تحت عنوان اینستکس INSTEX رونمایی کرده، بتواند باعث شود دو طرف از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند شود.
جهانگیری همچنین در خصوص روابط ایران و هلند گفت: مناسبات دو کشور ظرف پنج سال گذشته در همه ابعاد گسترش‌یافته و مقامات دو کشور اراده‌ جدی برای توسعه روابط داشته‌اند. امیدواریم در سال 2019 با توجه به رفت‌وآمد چندین هیات عالی‌رتبه بین ایران و هلند در سالهای گذشته، این روند تقویت‌شده و با عنایت به ظرفیت‌های خوب و انگیزه زیادی که برای ارتقاء همکاری‌های اقتصادی دو کشور وجود دارد، سیر صعودی حجم تعاملات اقتصادی بین دو کشور ادامه یافته و در سایر حوزه‌ها نیز افزایش سفر مقامات دو کشور به پایتخت‌های یکدیگر را شاهد باشیم.
سفیر ایران به فعالیت‌های نمایندگی کشورمان در سازمان منع سلاح‌های شیمیائی اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از قربانیان سلاح‌های شیمیائی همواره تلاش کرده است در تعامل مؤثر با دیگر کشورهای عضو این سازمان، از تکثیر، اشاعه و استفاده از این سلاح‌ها جلوگیری کرده و کار سازمان منع سلاح‌های شیمیائی که بنیان‌گذاران آن مدنظر داشته‌اند، حفظ شود.
جهانگیری در این مراسم که در سفارت جمهوری اسلامی ایران در لاهه برگزار شد با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: روز 22بهمن امسال برای ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، چون انقلاب شکوهمند اسلامی ایران چهل سال از عمر خود را پشت سر گذاشت.
سفیر کشورمان اضافه کرد: انقلاب اسلامی ایران از ابتدا احترام به حقوق ملت‌ها، نفی ظلم، فساد، استبداد و استکبار و مداخلات خارجی در سرنوشت ملت‌ها، در کنار تعامل سازنده و چندجانبه با دیگر کشورها بر اساس اصول برابری و احترام را دنبال نموده است.
جهانگیری تأکید کرد: ملت ایران در چهل سال گذشته قربانی تروریسم، ‌سلاح‌های شیمیایی و انواع توطئه‌های دشمنان بوده، اما در تمام این عرصه‌ها با تکیه‌بر توانمندی‌های خود توانستند بر مشکلات فائق آیند، ویرانی‌های جنگ را بازسازی کرده، آثار تحریم‌ها را رفع کنند و در همه شاخص‌ها موفقیت‌های بزرگ به دست آورد.
وی حضور ایران در برخی کشورهای منطقه را به درخواست خود این کشورها عنوان کرد و با یادآوری نقش ایران در مقابله با تروریسم و افراطی‌گری گفت: اگر حمایت ایران از مردم عراق و سوریه نبود، شاید امروز شاهد سرنوشت دیگری برای بغداد و دمشق بودیم.
شبد ** هـ ن **9122

نظر شما