شناسهٔ خبر: 31137703 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

لاریجانی: روابط اقتصادی ایران‎ ‎و ژاپن باید پایدار شود

صاحب‌خبر -
 

رئیس مجلس در دیدار با رئیس و جمعی از نمایندگان مجلس مشاوران ژاپن در توکیو با استقبال از توسعه روابط تجاری میان دو کشور گفت: زمینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری ژاپن در ایران در حوزه‌هایی مانند نفت، گاز، پتروشیمی‌و صنعت داروسازی وجود دارد.

به گزارش ایرنا ، علی لاریجانی تاکید کرد: روابط ایران و ژاپن دیرینه و مداوم بوده و اکنون هم که نودمین سال برقراری روابط سیاسی دو کشور سپری می‌شود، روابط دو کشور دوستانه است، اما ضرور‌ت دارد میان ایران و ژاپن گام‌های بلندتری برداشته شود.

رئیس مجلس‌، افزود: برخی از کشورها ممکن است به دنبال ایجاد اختلال در روابط باشند که نباید اجازه داد.

وی با یادآوری این که در طول تاریخ، تنشی میان ایران و ژاپن به وجود نیامده است، تصریح کرد: علت این امر، نزدیک بودن فرهنگ دو کشور است.

لاریجانی با بیان این که در ایران نگاه مثبتی به کشور ژاپن وجود دارد، گفت: در بخش‌های مختلف صنعتی، فنی و تجاری علاقه مند به همکاری با شما هستیم.

رئیس قوه مقننه با یادآوری این که می‌توان در زمینه روابط بلندمدت میان دو کشور تلاش کرد، ادامه داد: ضروری است که روابط اقتصادی دو کشور پایدار باشد.لاریجانی از تلاش‌های سازنده ژاپن برای تداوم توافق هسته‌ای قدردانی کرد و گفت: تمامی‌کشورهای دنیا از جمله چین و روسیه هم چنین نظری دارند؛ البته باید در این زمینه اقدامات عملی داشت و به چارچوبی دست یافت.

روابط ایران و ژاپن دیرینه است

در ادامه «چوایچی داته» رئیس مجلس مشاوران ژاپن هم‌ با بیان این که ایران دارای تمدنی بزرگ و غنی و بزرگترین کشور خاورمیانه است، گفت: ایران با ژاپن روابط دیرینه‌ای داشته و در دیدار اخیر ‘شینزو آبه’ نخست‌وزیر ژاپن با دکتر روحانی؛ رئیس جمهوری ایران، این روابط بیش از پیش فعالتر شده است.

وی با بیان این که دولت دکتر روحانی به دنبال تعاملات سازنده با مجامع بین‌المللی بوده و این مایه خرسندی است، افزود: ژاپن از توافق هسته‌ای حمایت کرده است.

رئیس مجلس مشاوران ژاپن ادامه داد: انتظار می‌رود تعامل دو کشور از نظر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی افزایش یابد.

چوایچی داته بر ضرورت توسعه روابط پارلمانی تأکید کرد و گفت: امیدواریم این سفر فرصتی برای افزایش تعاملات میان دو کشور را فراهم کند.

رئیس مجلس مشاوران ژاپن یادآور شد: تعاملات دو کشور می‌تواند از طریق مبادلات فرهنگی و ورزشی بیش از پیش افزایش یابد و درک متقابل مبنای توسعه دو کشور را شکل دهد.

مجلس مشاوران ژاپن مانند مجلس سنا است و قدرت بیشتری از مجلس نمایندگان دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما