شناسهٔ خبر: 31134814 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چالش های ترامپ با دموکرات ها پایان ندارد

تهران- ایرنا- تحلیلگران اعتقاد دارند اگرچه اختلاف «دونالد ترامپ» و دموکرات ها با تامین بودجه ای به صورت نسبی حل شد اما موضوع های چالشی بسیاری وجود دارند که در دو سال آینده موانع جدی را برای رئیس جمهوری آمریکا ایجاد می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، به نظر می رسد بحران سیاسی بر سر تامین بودجه ساخت دیوار در مرز مکزیک که باعث تعطیلی 5 هفته ای بخشی از نهادهای دولتی آمریکا شده بود به صورت موقت و با عقب نشینی آشکار کاخ سفید پایان یافته است.
اگرچه هنوز توافق نمایندگان دوحزب به صورت کامل رسانه ای نشده است اما شواهد حکایت از موافقت دو طرف بر بودجه ای حدود یک سوم درخواست رئیس جمهوری آمریکا دارد. با این وجود تحلیلگران در ایالات متحده بر این باورند فهرست مشکلات ترامپ با رقبای جمهوریخواه بسیار فراتر از موضوع دیوار مرزی است و طیف گسترده ای از مسائل وجود دارند که در دو سال آینده کاخ سفید را با موانعی متعدد روبرو خواهند کرد.

**عقب نشینی کاخ سفید با توافق اصولی
توافق کنونی نمایندگان ترامپ و دموکرات ها باعث شد تا فعلا تهدید حدود 20 روز قبل«دونالد ترامپ» عملی نشود و حدود یک میلیون کارمند و بسیاری از ادارات دولتی ایالات متحده از خطر تعطیلی دوباره نجات یابند. با این وجود هنوز از این توافق که پشت درهای بسته در واشنگتن به دست آمد جزئیاتی منتشر نشده است و حتی در مورد موافقت ترامپ با آن ابهام های فراوانی وجود دارد.
تعطیلی 35 روزه بسیاری از کارمندان و کارگران این کشور را به سمت خدمات خیریه و حتی دریافت غذای اعانه ای سوق داده بود و هنوز هم بسیاری از آن ها از وقوع تعطیلی دوباره یا کار بدون دستمزد در هراس هستند. تعطیلی دولت آمریکا حدود یک هفته قبل از سال نوی میلادی آغاز شدو در روز 25 ژانویه (5 بهمن) پایان یافت. جالب اینجاست گذشته از زیان بیش از 10 میلیاردی دلاری دولت آمریکا از این تعطیلی اجباری، فشار افکار عمومی بر هیچ یک از دو طرف تاثیرگذار نبود و پافشاری دموکرات ها و ترامپ مانع حل ریشه ای موضوع شده است.
سناتور «ریچارد شلبی» که از سوی دولت جموریخواه مسوول مذاکره با دموکرات ها تعیین شده است دو روز قبل در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» از بسته شدن همه مسیرهای مذاکراتی خبر داد و عنوان داشت که دموکرات ها تاکید می کنند که با بودجه مورد نظر ترامپ برای ساخت دیوار مرزی موافقت نمی کنند و آن ها با بودجه ای بیشتر از 2 میلیارد دلار برای ساخت این دیوار موافق نیستند. این درحالی است که ترامپ بودجه ای بیشتر از 5میلیادر دلار درخواست کرده است.
در آخرین ساعات شب گذشته اما شلبی اعلام کرد توافق اصولی میان جمهوریخواهان و دموکرات ها حاصل شد و جزئیات توافق هم در یک هفته آینده حل می شود.
بر اساس برخی گزارش ها دموکرات ها با بودجه ای حدود 1.4 میلیارد دلار برای ساخت دیوار مرزی موافق کرده اند که با رقم 5.7 میلیارد دلاری رئیس جمهوری فاصله دارد. به همین دلیل تردیدهای بسیار زیادی در مورد موافقت ترامپ با آن وجود دارد.
به نوشته روزنامه «یو.اس.ای تودی» رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته در مورد توافق با دموکرات ها اظهار نظری نکرد اما مسوولیت اتفاقات آتی از جمله تعطیلی دوباره دولت را برعهده دموکرات ها دانست.
به نوشته این روزنامه، دموکرات ها صرف 5.7 میلیارد دلار برای ساخت 100 مایل دیوار مرزی با مکزیک را پرهزینه و بی نتیجه می دانند. در هفته گذشته هم دو طرف برای دستیابی به یک توافق نزدیک شده بودند اما پس از درخواست دموکرات ها برای کاهش تعداد مهاجران بازداشت شده، توافقی به دست نیامد.

**تنش تمام نشدنی ترامپ با دموکرات ها
باوجود رفع موقت مساله تعطیلی نهادهای دولتی اما اکنون چالش های رئیس جمهوری آمریکا با دموکرات ها هر روز بیشتر می شود. همانطور که پیش بینی می شد با توجه به نتیجه انتخابات میاندوره ای آمریکا، دموکرات ها با کسب برتری در مجلس نمایندگان و تقویت جایگاه در کنگره موانع گوناگونی را در مقابل ترامپ قرار می دهند.
اکنون موضوع مورد توجه آن ها که با بحث بودجه دیوار مرزی هم ارتباط دارد، محدودسازی میزان بازداشتی ها و نحوه عملکرد پلیس مرزی در مقابله با مهاجران است. تارنمای «The Hill» در گزارشی نوشت ترامپ معتقد است که دموکرات ها با این کار خود نشان می دهند خواستار وقوع جرم بیشتر در ایالات متحده هستند.
به نوشته این نشریه نزدیک به کنگره، رئیس جمهوری آمریکا موافقت نکردن دموکرات ها با خواسته های وی در مورد امنیت مرزی و بودجه ساخت دیوار در کنار طرح درخواستی مبنی بر کاهش تعداد بازداشتی ها را نشانه ای از اعطای آزادی بیشتر به مجرمان برای ورود به خاک آمریکا و افزایش جنایت در ایالات متحده تفسیر می کند.
وی به تازگی در سخنانی در شهر مرزی ال پاسو در ایالت تگزاس تاکید کرد: دموکرات ها می خواهند مجرمان بیشتری وارد جامعه آمریکایی شوند. ما به دیوار نیاز داریم ... بدون دیوار هیچ یک از دیگر اقدام ها، درست انجام وظیفه نمی کند.
وی همچنین در یک پیام توئیتری چنین نوشت «دموکرات ها از ما می خواهند دستگیر نکنیم یا مجرمان خارجی را اخراج نکنیم. این خواسته کاملا جدید است؛ جنون آمیز.»
نمایندگان دموکرات ‌همچنین خواستار محدود شدن تعداد بازداشت شدگان مهاجر و کاهش مکان هایی هستند که از سوی دولت به این امر اختصاص داده می شود. به نوشته روزنامه «دیلی میل» باوجودی که هنوز توافق برای جلوگیری از تعطیلی دولت نهایی نشده اما شکاف های جدیدی میان ترامپ و مخالفانش ایجاد شده است. ترامپ اقدام دموکرات ها را جنون آمیز می داند زیرا آن ها نه تنها بودجه ساخت دیوار مرزی را تامین نمی کنند بلکه خواستار کاهش امکانات دولت برای بازداشت مهاجران هستند.
علاوه بر چالش هایی که اکنون ترامپ بر سر تامین بودجه ساخت دیوار مرزی با آن دست به گریبان است، تنش های دیگری هم به راه افتاده که باعث تقابل بیشتر رئیس جمهوری و دموکرات ها شده است. تارنمای «سی.ان.ان» هم نوشت جنگ میان دونالد ترامپ و دشمنان دموکرات وی برقرار است.
جبهه های جدیدی همچون حساس تر شدن موضوع تحقیقات کمیته مولر در مورد دخالت روسیه در آمریکا و بحث رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری آینده نیز مطرح هستند. به دلیل همین مسائل، سی.ان.ان با سرنوشت ساز خواندن هفته پیش رو در واشنگتن نوشت جنگ زشتی میان ترامپ و دموکرات های مجلس نمایندگان وجود دارد. از طرف دیگر ترامپ هم به دموکرات ها در مورد زمینه سازی برای نظارت بیشتر بر دولت وی هشدار داده است. ترامپ آن ها را به تلاش غیرقانونی جهت اخراج وی از کاخ سفید در انتخابات سال 2020 متهم کرد.
ترامپ در یک توئیت عنوان داشت که دموکرات ها می دانند که در انتخابات ریاست جمهوری با روش های قانونی نمی توانند پیروز شوند و به همین دلیل از هر اقدامی برای موفقیت در آن و کنار گذاشتن وی استفاده می کنند.
به نوشته گزارش این شبکه خبری، بحث خطرناک تر برای ترامپ آن است که دموکرات ها از گسترش دامنه فعالیت کمیته تحقیقات مولر به حوزه هایی فراتر از روسیه سخن می گویند. چنین تلاشی حکایت از آن دارد که گزارش ویژه این کمیته تنها به موضوع های سیاسی مربوط به رئیس جمهوری محدود نخواهد بود.
به اعتقاد تحلیلگران اکنون هر نوع رابطه تجاری میان ترامپ و عربستان سعودی یا هر کشور دیگر که باعث اعمال فشار در حوزه سیاست خارجی شده است، می تواند در دستور کار قرار گیرد. «آدام شیف» مدیر کمیته اطلاعاتی مجلس آمریکا اعتقاد دارد: با اینکار لایه های دیگری از خطرات حضور یک رئیس جمهوری از زمان رقابت های انتخاباتی تا آغاز به کار و دوره فعالیت و حتی سابقه تجاری، سیاسی و جنایی وی مورد بررسی و تحقیق قرار می گیرد.
پژوهش**9130 **1552

نظر شما