شناسهٔ خبر: 31134455 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

بازیکنان تیم ملی در جشنواره فجر چه می‌کنند؟!

شباهت عجیبی دارد همه چیزمان؛ فوتبال و سینما هم این روزها عجیب و غریب‌ مثل هم شده‌اند!

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
وقتی بازیکنان تیم ملی فوتبال یک کشور در یک تورنومنت بین المللی، مثل کودکان دبستانی که در جلوی خانه‌شان بدون تیر دروازه با پاره آجر بازی می‌کنند، ظاهر می‌شوند و امید یک ملت را در کسری از ثانیه با رفتار آمارتوی خود بر باد می‌دهند؛ باید هم سینما و خانواده‌اش شبیه آنها باشند که اگر این نباشد، باید تعجب کرد!

حرفه‌ای بودن و حرفه‌ای شدن؛ سن و سال نمی‌شناسد. حفظ حرمت و رعایت قواعد بازی، یک روند است که «تربیت» لازم دارد؛ با حلوا حلوا کردن و ایسنتاگرام و فالوور و تلگرام، بدست نمی‌آید! اگر آن فوتبالیست‌ها آموخته بودند در هر شرایطی، بازی خود را انجام دهند و به تعهد و وظیفه شان پایبند باشند؛ آن اتفاق نمی‌افتاد. البته که آنها به مربی خود و بزرگترهای خود نگاه می‌کنند که دست بر قضا از هیچ‌یک حرفه‌ای گری و «عمل به وظیفه در هر شرایطی» را نمی‌بینند که حالا بیاموزند یا خیر!

حکایت فوتبال و سینما و شاید ورزش و هنر این روزهای ما روایت همین بی‌قاعدگی‌هاست! گویی همه خودشان چرخ را اختراع کرده‌اند و یا دنبال اختراع و ثبت آن به نام خود هستند! لباس ژنرال بر تن دارند و بچه‌گانه جرزنی می‌کنند! قواعد بازی را ابتدا -ظاهرا- می‌پذیرند و انتها زیر میز می‌زنند! اینجا هم دست بر قضا کسی به بزرگترها و مربی‌ها نگاه نمی‌کند!

به جشنواره می‌آیند، تمام قواعد جشنواره را می‌پذیرند، برای دیده شدن فیلم شان همه کار می‌کنند، اما وقت قضاوت، کافه را به هم می‌ریزند؛ گویی کسی آنها را به زور به جشنواره آورده است! این بدعت بدی است که در کشور ما دارد به عادت تبدیل می‌شود و تقریبا در شرف قاعده شدن است!

مگر نه این است که برای گواهی‌نامه گرفتن، آیین نامه مصوب را باید بخوانی و امتحان بدهی و بعد بر اساس همان رانندگی کنی. بعد مگر می‌شود ورود ممنوع بروی، ویراژ بدهی و بد رانندگی و وقت جریمه پلیس بگویی، این بخش آیین نامه را امتحان دادم ولی قبول ندارم!! خنده دار نیست؟ مسخره نیست؟ اصلا مسخره بازی نیست که هرجا به میل شما نبود، بگویی قبول ندارم!!

کاش منش استاد علی نصیریان در شب اختتامیه جشنواره فجر امسال،برای همه الگو شود؛ همه معترضان و منتقدان بدانند حرمت سینما و جشنواره و مردم را که باید حفظ کرد، اعتراض و انتقاد هم با قواعد خودش، عنوان شود!

خبرآنلاین 

نظر شما