شناسهٔ خبر: 31130455 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

انقلاب اسلامی و چتری به نام بیمه بالای سر نیازمندان

به گزارش ایرنا، سازمان های بیمه گر نقش بسزایی در پوشش بیمه ای افراد جامعه دارند و در این میان با نگاهی به کارنامه 40 سال انقلاب فعالیت های چشمگیر این حوزه

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، سازمان های بیمه گر نقش بسزایی در پوشش بیمه ای افراد جامعه دارند و در این میان با نگاهی به کارنامه 40 سال انقلاب فعالیت های چشمگیر این حوزه بیش از گذشته نمایان است.
یکی از سازمان های مهم و اثرگذار در ارائه خدمات بیمه ای به گروههای تحت پوشش بیمه سلامت است که در آبان سال 73 مجلس شورای قانون بیمه همگانی را تصویب کرد و متعاقب آن سازمان بیمه خدمات درمانی تشکیل و بنا بر صراحت قانون و آئین نامه های هیات دولت تشکیل و از اول مهر سال 74 اجرای قانون بیمه همگانی خدمات درمانی بطور رسمی کار خود را آغاز کرد.
پس از سال ها تلاش و اقدامات ارزنده در جهت تحقق اهداف عالیه مد نظر قانونگذار در تاریخ اول مهر سال 91، سازمان بیمه سلامت بر اساس مفاد ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه تشکیل شد.
این سازمان پس از تصویب ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و بر اساس تبصره 2 ماده 71 تا پایان سال 95،زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار داشت که در تاریخ 11.4.96 با ابلاغ رسمی و پس از تایید شورای نگهبان بیمه سلامت زیر مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت.

** بیمه سلامت خستگی ناپذیر در ارائه خدمات بیمه ای مطلوب
مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان در ارتباط با ماموریت ها و رسالت های این سازمان به خبرنگار ایرنا گفت که یکی از بزرگترین اصلاحات نظام رفاه اجتماعی کشور به عهده این سازمان نهاده شد تا بتواند زمینه تحقق اهداف بلندی چون تجمیع منابع مالی سلامت، رفع همپوشانی بیمه های درمانی و برقراری عدالت اجتماعی در بخش سلامت را انجام دهد.
دکتر خدیجه ابراهیم خانی افزود: تامین پوشش کامل بیمه سلامت، یکسان سازی سیاست ها و روش های اجرایی این حوزه، تشکیل امور مراکز طرف قرار داد، تشکیل پرونده سلامت، فعال سازی نظام ارجاع و پزشک خانواده و کاهش سهم مردم از هزینه های درمانی از دیگر رسالت های تعیین شده بود.
این مسئول با اشاره به فعالیت های این اداره کل در چهل سالگی انقلاب ادامه داد: از سال 73، صدور دفترچه بیمه خدمات بیمه خدمات درمانی کارکنان دولت(برای کارمندان تحت پوشش صندوق کشوری) و سایر اقشار نیز برای خانواده های شهدا،آزادگان،جانبازان،طلاب، حوزه علمیه ، ورزشکاران،و دانشجویان آغاز شد.
وی یادآوری کرد: در سال 77 نیز طرح بیمه روستاییان با صدرو کارت روستایی آغاز و از سال 88 بود که صدور دفترچه خویش فرمایان با سرانه هفت هزار تومان نیز اجرا شد.
مدیر کل بیمه سلامت استاتن زنجان ادامه داد: بر این اساس از اردیبهشت سال 81 نیز طرح بیمه بستری شهری با صدرو کارت بستری شهر برای شهروندان فاقد بیمه درمان با ثبت نام 86 هزار و 868 نفر در استان آغاز شد که فقط بخش بستری را پوشش می دادو در بخش سرپایی فاقد اعتبار بود و شمار بیمه شدگان این طرح تا پایان سال 87،به 126 هزار و 933 نفر رسید.
ابراهیم خانی افزود: طی سال 84 نیز طرح صدور دفترچه بیمه روستایی و ابطال کارتهای روستایی نظام ارجاع روستایی با صدور 351 هزار و 338 دفترچه بیمه شروع شد و بدین ترتیب شمار مراکز بهداشتی درمانی روستایی و شهری زیر 20 هزار نفر از 63 مرکز در ابتدای سال 84، به 83 مرکز در زمان کنونی با رشد 23 درصدی رسید.
وی اضافه کرد: این فرآیند ادامه داشت تا زمانی که از سال 87،دفترچه خویش فرمایان به بیمه ایرانیان تغییر نام داد و سرانه دریافتی نیز بین هفت 15 هزار تومان ادامه داشت که شمار بیمه شدگان تا پایان سال 93، یکهزار و 804 بیمه شده بود.

** افزایش 80 درصدی هزینه های درمانی بیمه سلامت با اجرای بیمه همگانی
مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان ادامه داد: در سال 93، طرح رایگان بیمه همگانی سلامت در کشور آغاز شد و با ثبت نام 90 هزار و 59 نفر بیمه شده این تعداد در پایان سال 95 به 115 هزار و 142 نفر افزایش یافت.
وی اضافه کرد: همچنین در این سال (93) با اجرای طرح تحول در نظام سلامت و بازبینی در کتاب ارزش های نسبی خدمات، هزینه های سازمان در بخش درمان نسبت به سال گذشته ما قبل آن حدود 80 درصد افزایش یافت.
ابراهیم خانی افزود: صدور دفترچه بیمه روستایی رایگان برای تمامی افراد ساکن در روستاها انجام که از سال 84 تا کنون در استان زنجان 349 هزار و 64 بیمه شده روستایی وجود دارد که از خدمات بیمه ای بهره مند هستند.
وی بیان کرد: صدور دفترچه بیمه سلامت همگانی رایگان نیز از سال 93 برای ساکنین شهرهای بالای 20 هزار نفرو آمار بیمه شدگان استان تحت پوشش این نوع بیمه 98 هزار و 714 نفر بوده است.
این مسئول ، صدور دفترچه بیمه ایرانیان با تخفیف 50 درصدی برای سه هزار و 770 نفر طی سال های 96 و 97 ،و صدور دفترچه بیمه درمانی سایر اقشار برای خانواده های شهدا،آزادگان ، جانبازان،و طلاب حوزه علمیه به تعداد 18 هزار و 132 نفر بیمه شده را از دیگر کارهای انجام گرفته ذکر کرد.
وی اظهار داشت: صدور دفترچه کارکنان دولت، برای کارمندان تحت پوشش صندوق کشوری ، نیز در دهه چهارم انقلاب انجام گرفت که هم اکنون 70 هزار و 955 نفر پوشش بیمه ای هستند و از طرفی 640 بیمار خاص در این استان شامل بیماران مبتلا به ام اس،پیوند کلیه،تالاسمی،دیالیزی و هموفیلی از خدمات بیمه ای بهره مند هستند.
مدیر کل بیمه سلامت استان زنجان ادامه داد: شمار جمعیت بیمه شده استان در سال 78، 589 هزار و 300 نفر بود که این رقم در سال 88 به 583 هزار و 218 نفر رسید که علت کاهش حذف حذف طرح بستری شهر بود .
وی اضافه کرد: هم اکنون 539 هزار و 808 نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند که از این تعداد 450 هزار نفر معادل 83 درصد شامل بیمه‌ شدگان روستایی و همگانی بصورت رایگان از این نوع بیمه استفاده می کنند.
وی یادآوری کرد: شمار مراکز طرف قرار داد این اداره کل که در سال 87، 450 مرکز بود اکنون به 442 مورد کاهش پیدا کرده است.
به گفته ابراهیم خانی هزینه های درمانی صرف شده در سال 87، 191 میلیارد ریال بود این رقم تا پایان سال 96، به 2 هزار و 333 میلیارد ریال رسید.
ابراهیم خانی با اشاره به اقدامات پیش رو دستگاه اجرایی با توجه به اهداف برنامه ششم توسعه را پوشش بیمه سلامت برای تمامی آحاد جمعیت کشور و برخورداری از یارانه دولت جهت حق سرانه بیمه از طریق ارزیابی وسع، الکترونیکی کردن تمامی فرآیندها و خدمات باقابلیت الکترونیکی و تکمیل بانکهای اطلاعاتی مربوطه ذکر کرد.
وی اظهار داشت: رفع همپوشانی بیمه ای ما بین سازمان های بیمه گر،استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان و سامانه های اطلاعاتی مراکز سلامت با هماهنگی پایگاه ملی امار ایران ، سازمان ثبت احوال کشور با حفظ حریم خصوصی و منوط به اذن آنها ، محرمانه بودن داده ها با اولویت شروع برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع از دیگر اقدامات است.
مدیر کل بیمه سلامت استان زنجان ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی مکلف است با همکاری سازمان ها و مراکز خدمات سلامت و بیمه سلامت حداکثر مدت 6 ماه پس ازاستقرار کامل سامانه یادشده ، خدمات بیمه سلامت را بصورت یکپارچه و مبتنی بر فناوری اطلاعات در تعامل با سامانه 'پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان' ساماندهی کند.
وی خاطر نشان کرد: خرید راهبردی خدمات سلامت توسط سازمان ها و صندوق های بیمه گر پایه بر اساس دستور العمل ها و راهنماهای بالینی و فهرست رسمی داروهای فاقد نام تجاری(ژنریک)ایران در چهارچوب نظام ملی دارویی کشور همزمان با اجرائی شدن نظام ارجاع مبتنی بر پزشک خانواده در کشور از سوی وزارت بهداشت،از طریق پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان از دیگر اهداف است.

** تامین اجتماعی با سابقه دیرینه بیمه ای
سازمان بیمه تامین اجتماعی از دیگر متولیان بیمه ای در کشور است که سابقه آن در ایران به تصویب اولین قانون استخدامی کشوری در سال 1301 باز می گردد که طی آن، نظامی برای بازنشستگی به وجود آمد.
در سال 1325، قانون کار از تصویب هیات دولت گذشت در سال 1328، وزارت کار رسما تاسیس و طبق ماده 16 قانون کار مصوب 17 خرداد 1328، مقرر شد صندوقی به نام 'صندوق تعاون و بیمه کارگران' برای معالجه و پرداخت غرامت کارگران تشکیل شود.
در ادامه در اواخر سال 1331 و در دوره نخست وزیری دکتر محمد مصدق، 'لایحه قانونی بیمه های اجتماعی کارگران'برای اولین بار به تصویب رسید و طبق آن سازمان مستقلی به نام 'سازمان بیمه های اجتماعی کارگران' تاسیس شد.
در نهایت'قانون تامین اجتماعی' نیز در تیرماه 1354 تصویب و 'سازمان تامین اجتماعی' تشکیل شد.
مدیر کل تامین اجتماعی نیز در ارتباط نیز به خبرنگار ایرنا گفت که سازمان تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیر دولتی بین نسلی، با هویت اجتماعی ‏- اقتصادی در گستره عمومی، جامع ترین و محوری ترین ارائه دهنده حمایت های قانونی تامین اجتماعی مبتنی بر اصول بیمه های اجتماعی است.
مسعود علیاری افزود:این سازمان دارای استقلال اداری و مالی است و بر اصل سه جانبه گرایی‏- کارگر، کارفرما و دولت ‏- اتکا دارد.
وی اظهار داشت: این سازمان با اجرا، تعمیم و گسترش انواع بیمه های اجتماعی و درمانی در چارچوب الزامات قانونی و مبتنی بر محاسبات بیمه ای، نقشی اساسی در پشتیبانی از نیروی کار در فرآیند توسعه پایدار کشور، بر اساس الگوی اسلامی‏- ایرانی پیشرفت و تعمیق احساس امنیت اجتماعی‏- اقتصادی به عهده دارد.
این مسئول ادامه داد: تامین اجتماعی با تکیه بر سرمایه های انسانی به عنوان مهم ترین مزیت راهبردی و با استفاده از آخرین دستاوردهای علمی و فناوری های نوین از طریق حضور پویا و اثربخش در فضای کسب و کار، خود را متعهد به شفافیت و پاسخگویی و انجام بهنگام تعهدات قانونی به ذینفعان و صیانت از منابع و ارتقای ارزش ذخایر خود می داند.

** افزایش 700 درصدی شعب تامین اجتماعی زنجان
علیاری افزود: طی چهل سالگی انقلاب شاخص های تامین اجتماعی استان نیز روند روبه رشدی داشته بطوری که شمار بیمه شدگان در طول مدت یاد شده یکهزار و 891 درصد، مستمری بگیران 9 هزار و 127 درصد،و نسبت بیمه شده به مستمری بگیر نیز 21 درصد رشد دارد.
وی اظهار داشت: جمعیت تحت پوشش این اداره کل در سال 38 هزار 848 نفر بود که این تعداد اکنون 528 هزار 371 نفر رسیده که رشد یکهزار و 360 درصدی و شمار بیمه شدگان اجباری نیز در 40 سال گذشته یکهزار و 182 درصد افزایش دارد.
این مسئول ادامه داد: نسبت بیمه شده اجباری به کل بیمه شده نیز طی 40 سال گذشته 63 درصد و شمار شعب این اداره کل نیز 700 درصد رشد دارد.
وی، سازماندهی خدمات و فعالیتها و ساختارها و ارکان سازمان ، تصویب قوانین حمایتی از جانبازان و شهدای انقلاب (برقراری حقوق از کارافتادگی و وظیفه عائله تحت تکفل ) ، تصویب قانون راجع به خدمت نیمه وقت بانوان و معافیتهای بیمه ای برخی صنوف ( معافیت حق بیمه کارفرما ) را از جمله اقدامات انجام گرفته در دهه اول انقلاب(58 تا 67) ذکر کرد.
مدیر کل تامین اجتماعی استان زنجان، تحت پوشش قرار گرفتن اقشار جدید بیمه شدگان همچون رانندگان و قالیبافان ،اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور(قانون حفاظت در برابر اشعه ) و تصویب قانون بیمه بیکاری را از جمله اقدامات توسعه در دهه دوم انقلاب (68تا 77) بود.
وی اظهار داشت: شروع طرح بزرگ ساماندهی سوابق بیمه شدگان ، تصویب قانون بیمه کارگران ساختمانی و شاغلان صنایع دستی شناسه دار و سیر تحول سازمان بسوی خدمات الکترونیکی ودریافت لیست و ارائه برگه پرداخت الکترونیکی کارفرمایان از کارهای انجام گرفته دردهه سوم و چهارم بود.
این مسئول ادامه داد: نوبت دهی غیر حضوری در شعب و بیمارستانهای تامین اجتماعی
، بهبود خدمات سازمان به مستمری بگیران و کاهش مدت زمان صدور بیلان (وضعیت بدهی ) کارگاهها از یکسال به شش ماه بمنظور جلوگیری از انباشت بدهی کارگاهها از دیگر کارهای انجام گرفته است.

** استمرار روند اجرای دولت الکترونیک و غیرحضوری نمودن خدمات
علیاری با اشاره به اقدامات پیش روی سازمان در برنامه ششم توسعه نیز خاطر نشان کرد:طرح پرونده الکترونیک که اجرای این طرح موجب تحول بنیادی در فرایندهای اجرایی سازمان خواهد شد از جمله کارهای مهم است.
وی اضافه کرد: حذف دفترچه درمانی در مراکز ملکی و غیر ملکی سازمان و استفاده از سامانه استحقاق درمان بیمه شده و تلاش در جهت ارتقای شاخص های عملکردی استان در ارزیابی ها و رتبه بندی های سازمانی و فراسازمانی از دیگر برنامه های پیش رو است.
به گفته این مسئول،‏افزایش پوشش بیمه ای اتباع خارجی در چارچوب تفاهم نامه های منعقده و پیگیری ایجاد سه شعبه تامین اجتماعی در استان شامل شعب سه زنجان، ایجرود، صائین قلعه ‏- هیدج در راستای ارائه خدمات مطلوب و بهنگام به مراجعین از جمله اقدامات در پیش رو است.
علیاری خاطرنشان کرد: اداره کل تامین اجتماعی استان زنجان دارای هفت شعبه دائمی(یک و دو زنجان ،ابهر ،خرمدره ،خدابنده ، دندی و طارم )، چهار شعبه اقماری (سلطانیه ، ماهنشان ، صائین قلعه و هیدج ) و چهار کارگزاری رسمی (کارگزاری شعبه یک و دو ،ابهر و خرمدره ) می باشد که در حدود 50 درصد جمعیت استان را تحت پوشش خود قرار می دهد.
9646/8068
انتهای پیام

نظر شما