شناسهٔ خبر: 31129198 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

گوردن بنکس افسانه‌ای چشم از جهان فروبست

همشهری آنلاین: گوردن بنکس افسانه‌ای که سال ۱۹۶۶ با تیم ملی فوتبال انگلیس قهرمان جام‌جهانی فوتبال شده بود، در سن ۸۱ سالگی از دنیا رفت.

صاحب‌خبر -

گوردن بنکس افسانه‌ای که سال ۱۹۶۶ با تیم ملی فوتبال انگلیس قهرمان جام‌جهانی فوتبال شده بود، در سن ۸۱ سالگی از دنیا رفت.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، بنکس گرچه تنها قهرمانی انگلیس را در ادوار جام جهانی در کارنامه دارد اما بیش و پیش از هر چیز با «نجات قرن» شناخته می‌شود؛ شیرجه‌ای که چهار سال بعد از قهرمانی در ومبلی در جام‌جهانی ۱۹۷۰ مکزیک زد و جلوی گل شدن ضربه سر استثنایی پله را گرفت. او به دلیل بیماری در یک‌چهارم نهایی مقابل آلمان غربی حضور نداشت؛ رقابتی که به حذف مدافع عنوان قهرمانی از جام‌جهانی مکزیک انجامید.

بنکس که به عقیده کارشناسان و دوستداران فوتبال یکی از بهترین دروازه‌بان‌های تاریخ بود، ۷۳ بار با تیم ملی فوتبال انگلیس به زمین رفت و با تیم باشگاهی خود استوک‌سیتی یک‌بار قهرمان جام اتحادیه فوتبال انگلستان شد. او سال ۱۹۷۲ و درست در روز تولد ۳۴ سالگی خود در یک حادثه رانندگی بینایی یکی از چشم‌هایش را از دست داد و خیلی زود دستکش‌هایش را آویخت. بنکس را همواره در کنار بزرگانی چون لو یاشین و دینو زوف ستایش می‌کردند.

بنکس که در ۱۹۶۷ از لستر به استوک پیوسته بود، در ۱۹۷۱ در بازی مقابل منچسترسیتی ضربه سر وین دیویس را به یاد ضربه پله مهار کرد. یک سال بعد نوبت به مهار ضربه پنالتی جف هرست (همبازی بنکس در تیم ملی فوتبال انگلیس و ستاره وستهم) در بازی نیمه‌نهایی جام اتحادیه رسید. استوک با

هنرنمایی دروازه‌بان استثنایی خود در بازی نهایی چلسی را از پیش رو برداشت تا بنکس به بزرگ‌ترین افتخار فوتبال باشگاهی پس از قهرمانی در جام‌جهانی برسد.

او در پایان همان سال با رای ورزشی‌نویسان بریتانیا به عنوان فوتبالیست سال برگزیده شد و نخستین دروازه‌بانی لقب گرفت که پس از سال ۱۹۵۶ و برت تروتمان (سنگربان منچسترسیتی) این عنوان را از آن خود می‌کند. در دسامبر ۲۰۱۵ اعلام شد بنکس به سرطان کلیه مبتلاست و سرانجام روز سه‌شنبه ۱۲ فوریه دنیای فوتبال یکی از بهترین دورازه‌بان‌های تاریخ خود را در ۸۱ سالگی از دست داد.

برچسب‌ها:

نظر شما