شناسهٔ خبر: 31129049 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شماره‌ام پخش شده و در صفحات مجازی حمله می‌کنند، چرا تیم ملی درس عبرت فوتبال نشد؟

اصفهانیان:با بیانیه‌نویسی و فحاشی داوری درست می‌شود؟/پنالتی فولاد مقابل پرسپولیس درست بود

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت:من از این همه حجم اعتراض تعجب می‌کنم، مگر ما جام ملت‌های آسیا را به خاطر همین اعتراضات از دست ندادیم؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، انتقادات از عملکرد داوران بلافاصله بعد از شروع دوباره لیگ برتر به اوج خود رسیده و اکثر باشگاه‌ها در واکنش به اتفاقات رخ داده در بازی‌ها بیانیه‌هایی را صادر کرده‌اند، اما از سوی دیگر تعدادی از باشگاه‌ها هم در این رویه چندین بار دست به صدور بیانیه زدند که این موضوع واکنش رئیس کمیته داوران را در پی داشته است. اصفهانیان در شرایطی که این روزها هجمه‌ها روی داوری زیاد شده، با گلایه از برخی باشگاه‌ها مدعی شد که چرا زمانی که در نیم فصل کلاس های توجیهی برای باشگاه‌ها در امر داوری گذاشته شد نماینده‌های آنها شرکت نکردند. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در خصوص مسائل مختلف و هجمه‌هایی که پیرامون عملکرد داوران اتفاق افتاده صحبت‌هایی را انجام داده که متن آن را در زیر می‌خوانید: 

فارس: این روزها هجمه‌ها دوباره علیه داوران زیاد شده و خیلی از باشگاه‌ها به عملکرد آنها اعتراض کردند.

نمی‌دانم چه بگویم، وقتی گزارشگر بازی در آنِ واحد کارشناسی می‌کند و هنوز دقایقی از تصمیم داور نگذشته می گوید خطا پنالتی نبوده، آن وقت شما چطور می‌خواهید جلوی این همه انتقادات را بگیرید؟ گزارشگر بازی در مقام قضاوت می‌گوید مهاجم از فلان مدافع خطا گرفت و همین حرف روی ذهن مخاطب فوتبال تأثیر می‌گذارد،‌از طرفی داور هنوز به داخل زمین نرفته، علیه او و خانواده‌اش شعار می‌دهند، کدام قانون در فوتبال دنیا این رفتارها را می‌پذیرد؟ وقتی نماینده صدا و سیما به عنوان گزارشگر به جای گزارش بازی این کار را می‌کند، دیگر چه انتظاری می‌توانید داشته باشید؟

فارس:‌اما بعضی اشتباه‌ها واضح است...

اشتباهات واضح را می‌پذیریم و قبول می‌کنیم، اما من از شما می‌پرسم، با این اتفاقاتی که پیرامون داوران در استادیوم‌ها یا در فضای مجازی می‌افتد، می‌شود تصمیم درست گرفت؟ یک موبایل دست هر نفر است و شماره ما هم بین همه پخش شده و هر چه دوست دارند به ما می‌گویند، آیا من می‌توانم شماره‌ام را از مردم و مسئولان پنهان کنم؟ به داوران گفته‌ام  ما باید ظرفیت این مسائل را داشته باشیم و درست عمل کنیم تا اینگونه مشکلات به وجود نیاید.

فارس: در مورد اتفاقات داوری هفته‌های گذشته چه صحبت‌هایی دارید؟

من در طول هفته پیش دیدم که نظرات کارشناسان بسیار متفاوت است، وقتی چند کارشناس نظرات مختلفی درباره یک صحنه دارند، طبیعتا باید حق را به داور بدهیم، عذرخواهی می‌کنم که چنین حرفی می‌زنم، ولی بعضی‌ها فقط طرفدار هستند و حرف‌هایشان به نفع خودشان است! کارشناس باید قضاوت بی‌طرف داشته باشد و داور را هم ببیند. جالب است ما در نیم‌فصل برای مربیان، سرپرستان و کاپیتان‌ها کلاس گذاشتیم، اما خیلی از آقایان نیامدند، در همین کلاسی که اشاره کردم، خیلی درخواست‌ها شد و خیلی انتظارها از ما داشتند، ما هم آنها را پذیرفته‌ایم. پس فکر می‌کنید چرا کمک‌های پشت دروازه را افزایش داده‌ایم؟ اگر سیستم VAR هم در ایران باشد، بعضی مواقع اشتباه رخ می‌دهد و باید این مسائل را پذیرفت، اما من از این همه حجم اعتراض تعجب می‌کنم، مگر ما جام ملت‌های آسیا را به خاطر همین اعتراضات از دست ندادیم؟ 

فارس: چرا، همینطور است.

این چه فوتبالی است؟ چرا بازیکنان توجیه نمی‌شوند؟ چرا برخی‌ها به کلاس توجیهی نیامدند؟ آیا تیم ملی برای این همه اعتراض درس عبرت نشد؟ ما بهترین مدرس‌ها و فردی که برای داوران جام جهانی تدریس کرده بود را به ایران آوردیم، دیگر چکار باید انجام می‌دادیم؟ جالب است، داور تصمیم درست گرفته، اما همان تصمیم را هم قبول نمی‌کنند. سه نفر می‌گویند تصمیم درست بوده، دو نفر می‌گویند غلط، پس در اینگونه موارد باید حق را به داور بدهیم. به طور مثال؛ می‌پذیرم که در بازی تراکتور و نساجی داور اشتباه کرده و باید در آن صحنه دقت بیشتری خرج می‌کرد، ولی در بازی با پرسپولیس تصمیم داور درست بوده و نمی‌دانم  چرا بازیکنان این همه اعتراض کردند؟ مدافع تیم پرسپولیس در صحنه پنالتی در گام آخر برای آنکه به بازیکن حریف برسد، با دست راستش به مهاجم فشار وارد می‌کند، این فشار را چه کسی می‌تواند ببیند؟ طبیعتا فقط داور می‌تواند آن صحنه را درست ببیند. داور تصمیم گرفته و باید به آن احترام گذاشت. من هم اینجا بگویم که پرسپولیس تیم بزرگی است و هواداران خوبی دارد و به این تیم احترام می‌گذاریم، اما نباید تحت‌تأثیر این مباحث قرار بگیریم که فلانی گفته آن صحنه پنالتی بود و فلانی گفته نبود. من نمی‌خواهم بگویم ما همه چیز را از نظر مالی برای داوران مهیا کرده‌ایم، اما از نظر آمادگی جسمانی و افزایش دانش داوری و حتی تهیه ساعت‌های مخصوص (پولار) همه کار کرده‌ایم، من نمی‌گویم داور جایزالخطا است و اصلا این موضوع را قبول ندارم، ولی داور ممکن‌الخطا نیز هست. 

فارس: نظرتان در مورد بیانیه‌ها چیست، آیا این موضوع تأثیر مثبت دارد یا منفی؟

قطعا تأثیر منفی روی داوران می‌گذارد، با این نوع بیانیه‌نویسی باید برخورد شود. در خارج از کشور اگر تخلفی شود، یا بازیکن داور را هل بدهد، او را مدتها محروم می‌کنند، ولی در ایران X و Y همان کار را انجام می دهند ولی برخورد نمی‌شود، مگر مربی اشتباه نمی‌کند و مگر بازیکن در زدن ضربه آخر دچار اشتباه نمی‌شود؟ داور بازی تراکتورسازی و نساجی اشتباه کرده، اما آیا باید بیانیه صادر کرد؟ ما که خودمان اشتباه را قبول داریم. 

فارس: خیلی از کارشناسان معتقدند حتی با سیستم VAR هم مشکلات داوری حل نمی‌شود، نظر شما چیست؟ 

من نمی‌دانم کدام کارشناسان چنین نظری دارند،‌ولی همین سیستم در جام جهانی به داوران کمک کرد، البته دیدید که با وجود این سیستم هم اشتباهاتی رخ داد و نمونه‌اش در بازی ایران و پرتغال هم مشهود بود، اما آیا با بیانیه دادن و فحاشی به داور و  خانواده‌اش کار درست می‌شود؟ شما فرض کنید داوران ما قید داوری را با این فحاشی‌ها بزنند، آیا بدون داوران می‌شود لیگ برگزار کرد؟ ما همه در یک قطار در حال حرکت هستیم. فدراسیون فوتبال در رأس هرم و هیأت های فوتبال و باشگاه‌ها و مربیان همه در حال حرکت به یک سمت و سو هستند و این داوران هستند که به عنوان نقش تعیین کننده مثل یک پیچ، لوکوموتیوهای این قطار را به هم وصل می‌کنند، اما متأسفانه کار آنها دیده نمی‌شود،‌دیوار آنها از همه کوتاه‌تر است. به خدا قسم همه ما در یک کشتی هستیم، و اگر این کشتی سوراخ شود همه غرق می‌شویم. 

فارس: روز جمعه قرار است دیدار استقلال و تراکتورسازی برگزاری شود، در حالی که هر دو باشگاه بیانیه صادر کردند، راه‌ حل شما برای به وجود نیامدن تنش روی داور این بازی چیست؟

ما سعی می‌کنیم بهترین تیم داوری را در این بازی داشته باشیم. باید انتخابی انجام بدهیم که مو لای درزش نرود. من امیدوار هستم که باشگاه‌ها هم همکاری کنند و نیمکت‌نشین‌ها هم کاری انجام ندهند که تماشاگران تحریک شوند، چون هر حرکتی روی رفتار تماشاگران تأثیر دارد. 

فارس:‌ و به نظر می‌رسد محرومیت داور بازی تراکتورسازی و نساجی قطعی است؟

من دوست ندارم از کلمه محرومیت استفاده کنم، چون در هیچ جای دنیا از این  کلمه استفاده نمی‌شود،‌ ولی ما آئین‌نامه‌ای داریم و همانطور که داوران تشویق می‌شوند، طبیعی است که اگر در قضاوت‌شان اشکالی وجود داشته باشد، با آنها برخورد هم خواهد شد. 

انتهای پیام/ا

نظر شما