شناسهٔ خبر: 31128928 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چهل سالگی انقلاب

سفیر ایران در کوبا : اروپا تسلیم زورگویی آمریکا نشود

مادرید - ایرنا - سفیر ایران در کوبا با تاکید بر اینکه جهان و بویژه اروپا نباید تسلیم زورگویی و سیاست های یکجانبه آمریکا شود ؛ گفت : اروپا باید درعمل نشان دهد که متعهد به تعهداتش در قبال ملت ایران و بدنبال همکاری با منافع متقابل، بجای تنش آفرینی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ؛ «کامبیز شیخ حسنی» سفیر جمهوری اسلامی ایران که در مراسم جشن چهل سالگی انقلاب در هاوانا و در جمع میهمانان کوبایی و خارجی شرکت کننده در این مراسم سخن می گفت ؛ سیاست خارجی ایران را مبتنی بر اصول حکمت، عزت و مصلحت و بر مبنای تدبیر و رفتار عقلانی دانست و اظهار داشت ما خواستار صلح برپایه عدالت، احترام متقابل، برابری ملت ها و توسعه و پیشرفت برای همه هستیم. راه حل مشکلات منطقه خلیج فارس را همکاری برای 'منطقه قوی' بجای ائتلاف سازی برای بحران آفرینی می دانیم.
شیخ حسنی ادامه داد:در عین تعهد به مبارزه با تروریسم در همه اشکال آن پیگیر کمک به حل بحران سوریه در راستای روند آستانه بوده و برای حل تراژدی غم انگیز یمن، از ابتدا تجاوز نظامی را محکوم و طرح 4 ماده ای خود را به سازمان ملل مبتنی بر راه حل سیاسی از طریق گفتگوی یمنی- یمنی ارایه نمودیم.
«جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار خاورمیانه عاری از سلاحهای هسته ای بوده و ضمن محکوم نمودن جنایات رژیم صهیونیستی ، خواهان استیفای کامل حقوق مردم مظلوم فلسطین است.»
سفیر کشورمان در کوبا گفت ایران با در اختیار داشتن منابع وسیع نفت، گاز و معادن سرشار، جمعیت جوان و تحصیل کرده، زیرساخت های قوی، و موقعیت بی نظیر ترانزیتی، بعنوان شریکی بزرگ برای همکاری است. '
وی گفت : در حال حاضر با پیگیری اقتصادی متنوع، رقابتی، دانش بنیان و مقاوم، همچنان رتبه اول تولید علم، سواد آموزی، رتبه اول تولید خودرو، رتبه اول هسته ای شامل چرخه سوخت و تولید رادیو ایزوتوپ ها، چرخه کامل فناوری فضایی، رتبه اول نانو، بیو، سلولهای بنیادی و صنایع دفاعی بومی در منطقه را در اختیار داریم'.
خروج غیر قانونی آمریکا و وضع تحریم های یکجانبه علیه کشورمان بخش دیگر سخنان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کوبا بود.
بنا بر اظهار دیپلمات ارشد کشورمان در هاوانا ، خروج غیرقانونی و خلاف تعهدات و قوانین بین المللی رژیم ترامپ از توافق هسته ای و بازگرداندن ظالمانه تحریم ها هم نتواسته جمهوری اسلامی ایران را در مسیر خود متوقف نماید.
روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کوبا بخش پایانی سخنان کامبیز شیخ حسنی بود.
وی در این پیوند اظهار داشت که دو کشور در جایگاه دو دوست و متحد، پیوندهای مستحکم در عرصه های مختلف را گسترش داده اند.
شیخ حسنی تصریح کرد :در سال 2018 هم تحرکات خوبی را در روابط شاهد بوده و آغاز همکاریهای محسوس و ثمر بخش در حوزه های مهم، از جمله بیوتکنولوژی، دارویی، پزشکی، نانوتکنولوژی و کشاورزی نقطه عطفی در تحرک بخشی به همکاری های اقتصادی دو کشور ایجاد شده و دو ملت در سال 2019 شاهد نتایج ملموس آن خواهند بود. ما مشتاق همکاری بیشتربا ملل آمریکای لاتین و کارائیب، بوده و با تمام توان برای توسعه این مناسبات محکم و ارزشمند تلاش می کنیم.
گفتنی است در این مراسم نماهنگ های متعددی از دستاوردهای 40 سال جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف از جمله علمی، اقتصادی، فنی و همچنین راهپیمایی عظیم مردم کشورمان در بزرگداشت یوم الله 22 بهمن 1397 در سراسر کشور پخش شد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.
در این مراسم مقامات بلند پایه کشوری ، لشکری ، پارلمانی و حزب کمونیست کوبا ، سفرای کشورهای مختلف و دیپلمات های مقیم، شخصیت های علمی و فرهنگی کوبا ، جمعی از مسلمانان و رهبران گروه های اسلامی کوبا ، اصحاب مطبوعات و ایرانیان مقیم حضور داشتند.
آقایان «ادواردو رودریگز» وزیر حمل و نقل، «مارسلینو مدینا» قائم مقام وزیر خارجه، خانم «آنا ماریا ماچادو ونتورا» نائب رییس پارلمان کوبا، خانم «یولاندا فررا» رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کوبا، آقای «پدرو سیمون رودریگز« رییس گروه دوستی پارلمانی کوبا و ایران و «آرماندو ورگارا» معاون مدیر کل روابط دو جانبه وزارت خارجه کوبا خارجه از جمله مقامات کوبایی بودند که با حضور در این مراسم، سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی را تبریک گفتند.
اروپام *5*491** 1546

نظر شما