شناسهٔ خبر: 31126777 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون سازمان بنادر و دریانوردی:

کشتی های ایرانی برای تردد در آبهای بین المللی هیچ مشکلی ندارند

تهران- ایرنا- معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با وجود اینکه درگیر تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی تمام عیار هستیم، اما کشتی های ایران از نظر بیمه، کلاس بندی و تردد در آب های بین المللی هیچ مشکلی ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا «هادی حق شناس» روز سه شنبه در نشست خبری بیست و ششمین همایش ارگان های دریایی کشور در جمع خبرنگاران افزود: با وجود جنگ اقتصادی با آمریکایی‌ها، پهلوگیری کشتی‌های ایرانی و خارجی در بنادر ایران در حال انجام است که این موضوع نشان می دهد هیچ بندری در ایران تحریم نیست.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: اکنون همه کشتی های ایرانی با پرچم مقدس ایران در آب های جهان در حال تردد هستند، هرچند که در سطح بین المللی ناوگان تجاری می‌توانند از پرچم سایر کشورهای جهان نیز استفاده کنند.
وی به محدودیت های آمریکا برای کشتیرانی ایران در آبهای بین المللی اشاره کرد و اظهار داشت: آمریکایی ها در چند ماه گذشته بسیار جوسازی کردند که کشتی‌های ایرانی ایمن نیستند و برای تردد در آب های بین المللی نباید اجازه تردد داشته باشند، اما این مساله را در سازمان بین لمللی دریانوردی (ایمو) در لندن مطرح کردیم که هیچ کشوری نمی‌تواند بر علیه کشور دیگری در حوزه دریانوردی تحریم اعمال کند و این برخلاف مقررات بین المللی است.
حق شناس تأکید کرد: با وجود اینکه درگیر تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی تمام عیار هستیم، اما کشتی های ایران از نظر بیمه و کلاس بندی و تردد در آب های بین المللی هیچ مشکلی ندارند، زیرا تجربه تحریم ها در سالیان گذشته نشان داده است که به راحتی می توانیم تحریم ها را دور بزنیم هر چند که ممکن است در بعضی از موارد مشکلاتی برای ما رخ دهد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: پیش از این همه فعالیت های بندری ما دولتی بود، اما به تدریج شرکت های ایرانی و بخش خصوصی فعالیت های خود را در امور بندری و دریایی افزایش دادند و هم اکنون در همه بنادر ایران بخش خصوصی حضوری فعال دارد.
حق‌شناس با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه دریانوردی در 40 سال گذشته، یادآور شد: عملکرد بنادر در 40 سال گذشته با امروز قابل مقایسه نیست، هر چند که در این مدت، درگیر هشت سال جنگ تحمیلی و تحریم‌های ظالمانه امریکایی ها و استکبار جهانی بوده ایم.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: ظرفیت ناوگان تجاری و نفتی کشور در سال پیروزی انقلاب اسلامی 525 هزار تن بود، اما هم اکنون ظرفیت این ناوگان به 6 میلیون و 250 هزار تن افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر در سال 57 در حوزه دریای خزر کمتر از سه میلیون تن در سال بود، اما با توسعه بنادر شمالی کشور ظرفیت تخلیه و بارگیری این بنادر به بیش از 30 میلیون تن در سال افزایش یافته است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر خاطرنشان کرد: ایران پیش از انقلاب اسلامی تنها به سه کنوانسیون دریایی بین‌المللی ملحق شده بود، اما امروزه جمهوری اسلامی ایران به 30 کنوانسیون بین المللی در بخش دریا و دریانوردی ملحق شده و یک عضو فعال سازمان بین المللی دریانوردی است.
وی با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر ایران به 230 میلیون تن در سال افزایش یافته است، گفت: این در حالی است که سالیانه 160 میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر ایران انجام می شود.
وی اضافه کرد: 80 درصد تجارت جهانی از طریق دریاست، اما 90 درصد صادرات و واردات ایران از طریق دریا انجام می شود.
حق شناس از برگزاری بیست و ششمین همایش ارگان‌های دریایی در هفته های آتی خبرداد و گفت: از سال 68 تاکنون همایش ارگان‌های دریایی به طور منظم برگزار شده و امسال نیز قرار است این همایش با حضور تمام ارگان های دریایی کشور در 28 بهمن ماه سال جاری در کتابخانه ملی در تهران برگزار شود.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: بیست و ششمین همایش ارگان‌های دریایی با عنوان «کشتیرانی بهتر در راستای توسعه پایدار دریایی» برگزار خواهد شد و طبق برنامه دو میزگرد تخصصی «آموزش، اشتغال و حقوق دریانوردان» و «الزامات کشتیرانی بهتر، فرصت ها و موانع پیشرو» در همان روز توسط متخصصان و کارشناسان ایرانی برگزار خواهد شد.
معاون سازمان بنادر با اشاره به مزیت های توسعه سواحل مکران اظهار داشت: توسعه سواحل مکران یکی از اهداف نظام است و سازمان بنادر در تلاش است شهرها و سواحل مکران بیش از پیش توسعه یابد و توسعه بندرچابهار نیز در همین راستا انجام شده و گام بعدی ما در این سواحل، توسعه بندر جاسک است.

** برنامه سازمان بنادر برای تسهیل تردد شناورها در ایام نوروز 98
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره برنامه ریزی های انجام شده برای تسهیل تردد مردم در بنادر کشور برای سفر به جزایر ایرانی، گفت: بررسی های کارشناسی ما نشان می دهد که امسال در ایام تعطیلات نوروزی شاهد تردد بیشتر مسافران به جزایر ایرانی قشم و یا هرمز خواهیم بود.
حق شناس اظهارداشت: در چند روز گذشته تعداد مسافران دریایی ما در بندرعباس بسیار افزایش یافت به طوری بیش از 840 هزار مسافر از 17 تا 22 بهمن به جزیره قشم سفر کردند و حتی صف خریداران بلیت رفت و برگشت به حدود هشت کیلومتر رسید.
وی تصریح کرد: برای تسهیل تردد مردم در ایام تعطیلات نوروزی قرار است از «اسکله های نصب سریع» در بندر شهید حقانی بندرعباس استفاده شود تا با توزیع شناورها در این اسکله ها مسافران در قسمت های زیادی سوار شناور ها شوند و وقت مردم برای رفت و آمد به جزایر جنوبی تلف نشود، ضمن اینکه برای حمایت از صاحبان شناورهای مسافری، سازمان بنادر 90 درصد آنها را از پرداخت عوارض پهلوگیری معاف کرده است.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ضرورت اختصاص سوخت یارانه ای به شناورهای ایرانی، گفت: در این خصوص نظر ما این است که باید سوخت مورد نیاز شناورهای ایرانی در مسیرهای داخلی به صورت یارانه ای به آنها اختصاص یابد.
به گزارش ایرنا، بیست و ششمین همایش ارگان‌های دریایی روز 28 بهمن ماه سال جاری با حضور تمام ارگان های دریایی کشور جاری در تهران برگز ار می شود.
اقتصام 1108**2022

برچسب‌ها:

نظر شما