شناسهٔ خبر: 31121389 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

توافق دو ائتلاف بزرگ سیاسی عراق بر رد حضور آمریکا در این کشور

71610

رئیس هیئت سیاسی جریان صدر عراق از توافق دو ائتلاف "الفتح" و "سائرون" بر سر موضوع رد حضور نیروهای آمریکایی و خروج آنها از عراق خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، نصار الربیعی، رئیس هیئت سیاسی جریان صدر عراق و عضو ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با هادی العامری، رهبر ائتلاف الفتح اعلام کرد: امروز جلسه‌ای را برگزار کردیم و بر سر رد هرگونه حضور نیروهای خارجی در کشور توافق کردیم.

به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، وی افزود: معاهدات و توافقاتی که با طرف‌های بین‌المللی دیگر به امضا می‌رسد، به معنی ماندن آن‌ها تا ابد نیست بلکه در ابتدا به مرحله اجرا می‌رسند و در ادامه بر اساس شرایط و تحولات اصلاح می‌شوند و پیشتر نیز گفته‌ایم که ماندن نیروهای خارجی در عراق به اعلام نیاز دولت به ماندن مشاوران یا کارشناسان و دیگر امور بستگی دارد.

هادی العامری نیز عنوان داشت: حضور نیروهای آمریکایی بر اساس توافق چارچوب راهبردی به درخواست عراق در صورت قرار گرفتن در معرض تجاوز از سوی طرف‌های دیگر بستگی دارد.

رهبر ائتلاف الفتح عراق تاکید کرد: موضع ملی از ما می‌خواهد که یک موضع مشخص و واضح برای خدمت به ملت عزیز عراق داشته باشیم و ما در اینجا می‌خواهیم یک مسأله را روشن کنیم و آن این است که ماندن نیروهای خارجی و آمریکایی به توافق جدیدی نیاز دارد چراکه ماندن نیروهای کنونی پس از آنکه عراق را در سال ۲۰۱۱ ترک کردند، هیچ توجیهی ندارد و این به معنای انقضای توافق پیشین است.

وی افزود: یک دستگاه رسانه‌ای متخاصم وجود دارد که به دنبال ایجاد ناامیدی در ملت (عراق) است. تروریسم و چالش‌ها همچنان وجود دارند و پایان نپذیرفته‌اند. ما آمریکایی‌ها را از در بیرون کردیم اما آنها از پنجره بازگشتند.

العامری در ادامه تصریح کرد: هرچیزی که بر سر آن توافق صورت نگیرد قابل قبول نیست و موضع متحدی را در قبال حضور نیروهای آمریکایی و خارجی در کشور اتخاذ خواهیم کرد و هیچ تفاوتی میان این نیروها چه آمریکایی باشند و چه ترکیه‌ای و ایرانی و نیروهای دیگر قائل نمی‌شویم.

این مقام عراقی تأکید کرد: اعتماد بالایی به توافق دو ائتلاف الفتح و سائرون وجود دارد که منجر به یک ائتلاف واقعی خواهد شد که سنگ بنای ائتلاف میان دو فراکسیون "اصلاح" و "البناء" می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما