شناسهٔ خبر: 31121088 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دست قطع شده جلیقه‌زرد فرانسوی گریبانگیر پلیس شد

برخورد وحشیانه پلیس فرانسه در مواجهه با معترضان به نظام سرمایه‌داری و قطع شدن دست یک جوان فرانسوی در این میان، موجب درخواست‌ها برای تحقیق درباره رفتار خشن پلیس شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یورونیوز، در جریان سیزدهمین راهپیمایی جلیقه‌زرد‌ها در پاریس و سایر شهر‌های فرانسه چندین مورد برخورد خشن از سوی پلیس، راهپیمایان و خرابکاران روی داد. در شدیدترین مورد از این برخورد‌ها دست یکی از معترضان در پاریس بر اثر انفجار نارنجک پلیس از نزدیکی مچ کنده شد.

تصاویر منتشر شده از این رویداد در فضای مجازی نشان می‌دهد در حالی که یک شهروند معترض به همراه دیگر اعضای جنبش جلیقه‌زرد‌ها در نزدیکی مجلس ملی فرانسه در مرکز پاریس در حال راهپیمایی است، ناگهان یک نارنجک در برابر او منفجر می‌شود. در ویدئوی دیگری تصویر همین فرد دیده می‌شود که دستش به شدت در حال خونریزی است و مردم دور او جمع شده‌اند.

فرمانداری پاریس می‌گوید چهار انگشت این شهروند قطع شده است، اما تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که دست این مرد جوان تا نزدیکی مچ قطع شده است.

پیش از این نیز برخورد‌های خشن پلیس ضد شورش به جراحت شدید معترضان انجامیده است. شلیک گلوله پلاستیکی پلیس در راهپیمایی هفته دوازدهم سبب کور شدن چشم یکی از معترضان شد. آن مورد و قطع دست معترض فرانسوی در روز شنبه شدیدترین جراحت معترضان از زمان آغاز جنبش جلیقه‌زرد‌ها در فرانسه بوده است.

در همین حال، گروهی از وکلای سرشناس فرانسوی روز دوشنبه ۲۲ بهمن اعلام کردند در روز‌های آینده با اعلام درخواستی رسمی به «شورای عالی دولت» خواستار ممنوعیت کاربرد نارنجک از سوی پلیس خواهند شد. شواری عالی دولت بالاترین نهاد دادگستری برای رسیدگی به شکایات مردم از دولت و نیز حل اختلاف بر سر تفسیر قانون اساسی در فرانسه است.

این وکلا می‌گویند نارنجکی که پلیس از آن علیه مردم استفاده می‌کند بسیار خطرناک است. نارنجک مورد بحث در واقع از نوع GLI F۴ است که حاوی ۲۵ گرم تی‌ان‌تی است و پلیس فرانسه گاهی از آن برای پراکندن معترضان استفاده می‌کند، زیرا قانون کاربرد آن را منع نکرده است. این قوی‌ترین سلاحی است که پلیس ضد شورش فرانسه اجازه استفاده از آن را دارد. با این حال کمیته تحقیقی که برای بررسی حادثه روز شنبه تشکیل شده، هنوز نوع نارنجکی را که در آن روز باعث قطع انگشتان دست فرد معترض شد، تأیید نکرده است.

این نخستین بار نیست که وکلای معترض فرانسوی چنین درخواستی را مطرح می‌کنند. آن‌ها در ماه دسامبر گذشته نیز خواستار ممنوعیت نارنجک جی‌ال‌آی شده بودند.

در سال ۲۰۱۴ انفجار نارنجکی از همین نوع که پلیس ضد شورش آن را پرتاب کرده بود، سبب مرگ جوانی به نام رمی فرس در منطقه سیوان شد.

به نوشته یورونیوز، فرانسه تنها کشور اروپایی است که در آن پلیس ضد شورش حق استفاده از این نارنجک را دارد و معترضان اغلب ترس خاصی از آن ندارند، زیرا گمان می‌کنند که گاز اشک‌آور است.

به دنبال خشونت نیرو‌های پلیس علیه معترضان جنبش جلیقه‌زرد‌ها در هفته‌ای اخیر، تاکنون بسیاری از آسیب‌دیدگان علیه پلیس شکایت کردند. کریستوف کاستانر، وزیر کشور فرانسه روز یکشنبه ۲۱ بهمن گفت: تاکنون ۱۳۳ شکایت از سوی شهروندان فرانسوی علیه پلیس نزد «پلیسِ پلیس» ثبت شده است.

کاستانر ضمن اعلام پیگیری ماجرای قطع دست شهروند معترض با تشکیل یک کمیته ویژه تحقیق همچنین گفت که تحقیقات قضایی برای هر ۱۳۳ شکایت واصله آغاز شده است.

«پلیسِ پلیس» نهاد رسیدگی به شکایات شهروندان فرانسه علیه پلیس است که زیر نظر ژاندارمری کل کشور فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما