شناسهٔ خبر: 31119729 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نقشه آمريکا براي تقويت داعش در عراق/ توافق ائتلاف سائرون و فتح براي خروج نيروهاي خارجي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- جريان «مقتدي صدر» از توافق با ائتلاف فتح به رهبري «هادي العامري» براي خروج تمامي نيروهاي بيگانه در عراق خبر داد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، دو ائتلاف بزرگ «فتح» به رهبري هادي العامري و «سائرون» به رهبري مقتدي صدر امروز براي دومين هفته پياپي در نشست مشترکي براي بررسي مسائل جاري عراق شرکت کردند.
به نوشته پايگاه خبري روزنامه المدي، سه‌شنبه هفته گذشته، دو طرف به توافق رسيدند که براي تکميل کابينه و انتخاب وزراي کشور و دفاع و ادامه همکاري‌ها در داخل پارلمان، کميته‌اي ويژه جهت هماهنگي‌ها ايجاد کنند.
«نصار الربيعي» رئيس هيأت سياسي جريان «صدر» اعلام کرد که در نشست با ائتلاف فتح، توافق شد که حضور هيچ نيروي خارجي در عراق پذيرفته نشود.
بحث و جدل‌ها حول لزوم خروج نيروهاي آمريکايي از عراق که مدت‌هاست به صورت پراکنده در محافل عراقي وجود داشت پس از سخنان روز سوم فوريه ترامپ شدت يافته است و بسياري از گروههاي عراقي اعلام کرده‌اند که طرح خروج نيروهاي آمريکايي بزودي در پارلمان مطرح خواهد شد. رئيس‌جمهور آمريکا در آن سخنان گفته بود که هدف از حضور نيروهاي آمريکايي در عراق، رصد تحرکات ايران در منطقه است که اين سخن بدون استثناء واکنش تمامي گروههاي و احزاب عراقي را برانگيخت.
در اين راستا، «مهدي تقي» عضو کميسيون امنيت و دفاع پارلمان عراق شنبه (20 بهمن) به خبرگزاري «المعلومه» اين کشور گفت که اين کميسيون موفق به جمع آوري امضاي 70 نماينده عراقي جهت طرح پيش‌نويس قانون اخراج نيروهاي بيگانه از جمله نيروهاي آمريکايي شده است.

آمريکايي ها را از در بيرون کرديم اما از پنجره بازگشتند
هادي العامري گفت: تروريسم پايان نيافته است و هنوز چالشهايي وجود دارد. توانستيم آمريکايي ها را از در بيرون کنيم اما آنها از پنجره بازگشتند
به گزارش پايگاه اينترنتي السومريه نيوز عراق؛ هادي العامري، رئيس ائتلاف فتح عراق با تاکيد بر اينکه ماشين رسانه اي خصمانه اي در عراق وجود دارد که تلاش مي کند در دل ملت نااميدي به وجود آورد، گفت آمريکايي ها از در بيرون رانده شدند اما از پنجره برگشتند.
العامري، امروز در نشست خبري مشترک با نصار الربيعي رئيس هيئت گفتگو کننده ائتلاف سائرون گفت: «موضع ملي، اين مسئله را بر ما واجب مي سازد موضع روشني براي خدمت به ملت عزيز عراق داشته باشيم. چالشهاي ديگري نيز وجود دارد که عراق با آنها روبرو است، از جمله پرونده اي رسانه اي و ماشين رسانه اي خصمانه اي که تلاش مي کند مردم را نااميد کند و همچنين برخي از شبکه هاي ماهواره اي تلاش مي کنند اميد را در دل ملت بميرانند، در حالي که جز با اميد نمي توان برخاست».
وي در ادامه تاکيد کرد: «تروريسم پايان نيافته است و هنوز چالشهايي وجود دارد. توانستيم آمريکايي ها را از در بيرون کنيم اما آنها از پنجره بازگشتند و از اين رو بايد از طريق پارلمان، سازوکاري را براي حضور آنها در عراق وضع کنيم».
العامري افزود: «هر چيزي که درباره آن توافقي وجود نداشته باشد، نمي پذيريم و درباره حضور نيروهاي آمريکايي و خارجي، موضع متحدي خواهيم داشت و هيچ تفاوتي بين نيروهاي آمريکايي يا ترکيه اي يا ايراني يا غيره قائل نمي شويم».

نيروهاي آمريکايي جرأت پرسه‌زني در شهرهاي عراق را ندارند
رئيس ائتلاف «الفتح» عراق در واکنش به انتشار خبرهايي درباره استقرار نيروهاي آمريکايي در شهرهاي عراق گفت آنها جرات تحرک در شهرها و مناطق اين کشور را ندارند.
«هادي العامري» رئيس ائتلاف الفتح عراق در سخناني در استان دياله گفت «نيروهاي آمريکايي ترسوتر از آن هستند که در شهرهاي عراق پرسه‌زني کنند و خبرهاي منتشر شده در اين خصوص دروغ و شايعه است.»
العامري افزود: «هرگز اجازه هيچ حضور زميني يا ايجاد پايگاه‌هاي هوايي آمريکا در عراق را نخواهيم داد و اين مسايل را پارلمان تعيين مي‌کند.»
به گزارش روسيا اليوم، وي تاکيد کرد «مانع آن نمي‌شويم که تعدادي از مشاوران نظامي (آمريکا) براي اهداف آموزشي (در عراق) حضور داشته باشند که البته درباره اين مساله هم فقط دولت عراق است که تصميم‌گيري مي‌کند.»
العامري گفت به طرح مقاومت در برابر رژيم صهيونيستي تعلق دارم و تسليم شدن در برابر اين رژيم را رد مي‌کنم و در کنار اين طرح ضد صهيونيستي باقي خواهم ماند.

نقشه آمريکا براي تقويت داعش در عراق
شيخ قيس خزعلي، دبير کل جنبش عصائب اهل حق، در عراق درباره تلاش هاي آمريکا براي تقويت گروه تروريستي داعش درعراق براي ايجاد بهانه اي براي ادامه حضور خود در عراق هشدار داد و گفت که منافع آمريکا بقا يا نابودي "داعش" را تعيين مي کند.
خزعلي در يادداشت توييتري نوشت: ادامه حضور گروه تروريستي داعش براي مدتهاي طولاني در مرزهاي عراق و سوريه و سپس نابودي آن ظرف يک هفته نشان مي دهد که اين منافع آمريکاست که دوام يا نابودي اين گروه تروريستي را تعيين مي کند.
وي افزود: آمريکا مي خواهد داعش را در سوريه نابود شود تا توجيهي براي خروج نيروهاي خود از اين کشور ايجاد کند. در حالي که منافع اين کشور در عراق تقويت اين گروه تروريستي را مي طلبد تا به اين بهانه به حضور خود در عراق ادامه دهد.


نظر شما