شناسهٔ خبر: 31119338 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمهوریت | لینک خبر

اروپا فعلا از خط قرمزهای آمریکا عبور نکرده است/ آینده اینستکس به تحول در روابط تهران و واشنگتن بستگی دارد

یک تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: فشارها و تهدیدات ایالات متحده آنقدر سنگین بوده است که موجب واهمه اروپایی‌ها شده و سبب شده تا آنها از خط قرمز ترسیمی از سوی آمریکا عبور نکنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جمهوریت ;

اروپا فعلا از خط قرمزهای آمریکا عبور نکرده است/ آینده اینستکس به تحول در روابط تهران و واشنگتن بستگی دارد

یک تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: فشارها و تهدیدات ایالات متحده آنقدر سنگین بوده است که موجب واهمه اروپایی‌ها شده و سبب شده تا آنها از خط قرمز ترسیمی از سوی آمریکا عبور نکنند. با این حال، آینده همکاری‌های اقتصادی ایران و اروپا و اینستکس به این مسئله بستگی دارد که تحول جدیدی در روابط تهران و واشنگتن ایجاد شود.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به سخنرانی دونالد ترامپ در کنگره امریکا گفت: دونالد ترامپ در بخش پایانی سخنرانی خود که درخصوص سیاست خارجی اختصاص داشت، اشاراتی هم به ایران داشت و گزارشی از اقدامات دولت ایالات متحده علیه ایران را ارائه کرد.

تندترین جمله ترامپ علیه ایران چه بود؟

وی ادامه داد: ترامپ در این سخنرانی، مجددا مطرح کرد که توافق هسته‌ای، توافق ناقص و بدی بوده است و مدعی شد که حکومت ایران تندرو است و برجام موجب شده تا فعالیت‌های منطقه‌ای ایران بیش از پیش شود و واشنگتن به این دلایل از این توافقنامه خارج شده است.

این کارشناس ارشد مسائل امریکا با بیان اینکه تندترین قسمت از سخنان ضد ایرانی ترامپ آن جمله بود که رئیس‌جمهور امریکا تاکید کرد ما چشمان‌مان را نسبت به کشوری که مرگ بر امریکا و ملت یهود می‌گوید نبسته‌ایم، اظهار داشت: ترامپ در این سخنرانی مطرح کرد که شدیدترین تحریم‌ها نسبت به ایران اعمال شده که موجب شده وضعیت اقتصادی ایران با بحران روبه رو شود.

ترامپ در مورد ایران موضوع جدیدی را مطرح نکرد

ابوالفتح افزود: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از این اظهارات، نسبت به آن واکنش نشان داد و این اظهارات را رد کرد.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از اظهارات رئیس‌جمهور امریکا مربوط به مسائل داخلی بود، تصریح کرد: برای جامعه و نخبگان امریکایی در مواجهه با سخنرانی سالانه مباحث ناظر بر تحولات داخلی اهمیت بیشتری دارد. ترامپ هم در مورد ایران موضوع جدیدی را مطرح نکرد.

ایران و امریکا از مدت‌ها قبل در میانه جنگ‌های قرن بیست و یکمی وارد شده اند

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال با توجه به رویکرد تند رئیس‌جمهور امریکا، آیا ایران و ایالات متحده به سمت درگیری در حال حرکت هستند؟ خاطرنشان کرد: ایران و امریکا وارد جنگ‌ها و درگیری‌های قرن بیستمی – همانند آنچه در افغانستان، عراق و لیبی رخ داد – نمی‌شوند ولی از مدت‌ها قبل طرفین در میانه جنگ‌های قرن بیست و یکمی وارد شده‌اند.

ابوالفتح با بیان اینکه سخنان ترامپ نشان داد رویکرد ایالات متحده مبتنی بر جنگ‌های قرن بیستمی در مورد ایران نیست، ابراز داشت: حرف‌های ترامپ ناظر بر جنگ‌های قرن بیست و یکمی است و به همین خاطر هم گفت که شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران اعمال شده که آثار و پیامدهای آن قابل مشاهده است و غیرقابل کتمان هم نیست.

اروپایی‌ها وارد محدوده خط قرمز ایالات متحده نشدند

وی درباره رویکرد ایالات متحده نسبت به اینستکس بیان کرد: قبل از اعلام راه‌اندازی این سازوکار مالی، آمریکایی‌ها گفتند ورود به عرصه‌ای که ایالات متحده آن را مورد تحریم قرار داده، پیامدها و تبعات سختی را برای آن کشور یا شرکت – چه دوست و چه غیردوست – به همراه خواهد داشت. ماحصل آن، این شد که اروپایی‌ها وارد محدوده خطر قرمز ایالات متحده نشدند.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه فعلا سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا شامل مبادلات نفتی و کالاهای ویژه نمی‌شود، یادآور شد: فشارها و تهدیدات ایالات متحده آنقدر سنگین بوده است که موجب واهمه اروپایی‌ها شده و سبب شده تا آنها از خط قرمز ترسیمی از سوی آمریکا عبور نکنند. با این حال، آینده همکاری‌های اقتصادی ایران و اروپا و اینستکس به این مسئله بستگی دارد که تحول جدیدی در روابط تهران و واشنگتن ایجاد شود.

ابوالفتح اضافه کرد: تا زمانی که اروپا از خط قرمز تحریمی آمریکا تخطی نکند، ایالات متحده با شکل فعلی همکاری‌ها در قالب اینستکس مشکلی ندارد چراکه اصل اقدام خلاف خواسته واشنگتن نیست و جنس و محدوده کار هم مورد تحریم‌های آمریکا نیست.

نظر شما