شناسهٔ خبر: 31116866 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

شهروندان به زودی به خانه‌هایشان باز‌می‌گردند؛

تداوم آتش نیوزلند تا فروردین ۹۸

صاحب‌خبر -

سینا سبزیان

انتظار می‌رود آتش‌سوزی گسترده نیوزلند برای هفته‌ها ادامه داشته باشد اما گفته می‌شود که آتش از مناطق مسکونی فاصله گرفته است. مقامات محلی با اعلام این خبر ابراز امیدواری کرده‌اند که شهروندان تخلیه شده کم‌کم قادر به بازگشت به محل زندگی خود باشند.

نزدیک به سه هزار نفر از اهالی ویکفیلد، نزدیک به نلسون در قسمت بالایی جنوب جزیره روز شنبه (بیستم بهمن ماه) در حالی که شعاع آتش به سه کیلومتری محل زندگیشان رسیده بود، وادار به تخلیه شهر شدند.

آتش اوایل هفته گذشته میلادی در جنگل‌های انبوه منطقه آغاز شد و کم‌کم به  مساحتی حدود دو هزار و 300 هکتار کشیده شد.  تا کنون تنها یک خانه تخریب شده است و هیچ مرگی بر اثر این حادثه گزارش نشده است. نزدیک به 190 آتش‌نشان، 10 هلیکوپتر و دو هواپیما برای خاموش کردن این آتش‌سوزی به کار گرفته شدند.

جان ساتون، رئیس آتش‌نشانی با اعلام اینکه شرایط آتش اندکی فروکش کرده است گفت: هنوز زود است که اعلام کنیم آتش به کنترل درآمده است. وی به خبرنگاران گفت: درون آتش بسیار داغ است و هر لحظه احتمال شعله‌ور شدن آن می‌رود. ضمن آنکه مناطقی در آتش وجود دارند که هنوز درگیر آن نشده‌اند. بنابراین هرچند ما آتش را به گوشه‌ای محدود کرده‌ایم، اما آتش‌نشانان تا ماه مارس (اسفند - فروردین) درگیر خاموش کردن این آتش خواهند بود. هیچ بارش مهمی در منطقه در دو هفته آینده پیش‌بینی نمی‌شود. راجر بال، رئیس منطقه‌ای دفاع مدنی گفت: شهروندان ویکفیلد احتمالاً تا اوایل روز سه‌شنبه می‌توانند به خانه‌های خود بازگردند، اما شرایط اورژانسی همچنان در منطقه برقرار است و تا زمانی که آتش به کنترل در نیاید، مردم باید مراقب باشند. وی افزود: مردم باید شرایط را درک کنند و قبول کنند که آمادگی برای ترک دوباره منطقه ضروری است. 

وی ادامه داد مردمی که در حواشی روستا زندگی می‌کنند بسیار به آتش نزدیک‌تر هستند و باید همچنان بر اساس شرایط اورژانسی ادامه دهند تا اعلامیه‌های بعدی منتشر شود. گفته می‌شود که شروع آتش احتمالاً بر اثر نقص در تجهیزات کشاورزی ایجاد شده است. البته پلیس از شروع دو آتش کوچک دیگر خبر داده بود که انتظار می‌رود به صورت عمدی روشن شده باشند. استرالیا و نیوزلند در حال حاضر شاهد یک تابستان داغ در نیمکره جنوبی هستند. استرالیا بر اساس گزارش‌ها در ژانویه گذشته (آذر - دی) شاهد گرم‌ترین ماه خود در کل تاریخ بوده است؛ موضوعی که منجر به آتش‌سوزی‌های گسترده در بخش جنوبی و سیل‌های سهمگین در مناطق استوایی شمال این کشور شده است. هرچند که آب و هوای نیوزیلند همچون استرالیا در شرایط بحرانی قرار نگرفته است، اما  مردم این کشور در چند روز آخر ماه ژانویه روزهای گرمی را تجربه کردند. گفته می‌شود که از سال 1955 میلادی وقوع چنین آتش سوزی در نیوزیلند بی‌سابقه بوده است. در چند روز گذشته با شدت گرفتن بادهای محلی مقامات نسبت به توسعه آتش در روز یکشنبه هشدار داده بودند که همین عامل منجر به تخلیه منطقه شد. بی‌بی‌سی گزارش کرده بود که وقوع این آتش سوزی مقامات را شگفت‌زده کرده و آن‌ها در کنترل شرایط غافل‌گیر شده بودند. آنطور که رسانه‌های محلی گزارش کردند این آتش سوزی طی 50 سال گذشته حادثه‌ای بی‌مانند بوده است. تقویت بادها دولت را بر آن داشت که وضعیت فوق‌العاده در این مناطق اعلام کند و شهروندان را از این مناطق تخلیه کنند. این شهروندان که خانه‌های خود را بدون اخطار قبلی ترک کرده بودند به دلیل نبود شرایط مناسب در مکان اسکان خواهان بازگشت سریع‌تر به خانه‌های خود هستند.

 

نظر شما