شناسهٔ خبر: 31116845 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

جلیقه زردها به جان هم افتادند؛

تقابل چپ و راست در خیابان‌های پاریس

صاحب‌خبر -

مریم علامه‌زاده

درگیری خیابانی خشن بین جناح‌های رقیب درون جنبش جلیقه‌ زردهای فرانسه بیانگر شکافی تلخ بین معترضان ضد حکومتی است و انجمن ملی انقلاب فرانسه نیز نسبت به خشونت فرهنگی ناشی از آن که سیاست‌های فرانسه را متأثر می‌کند، هشدار داده است.

شب شنبه (بیستم بهمن ماه) ده‌ها حامی جناح راست و چپ‌گرایان افراطی که در جنبش‌های معترضان جلیقه زرد مشارکت داشتند با مشت و سنگ و چوب در بخش شرقی شهر لیون به جان هم افتادند.

این خشونت‌ها گواه دیگری بر افزایش اختلافات در بین رهبران این جنبش خود جوش بود. این جنبش که ابتدا علیه افزایش بهای سوخت شکل گرفت، کم‌کم به تقابل علیه قشر سیاسی خاصی که متهم به بی‌اطلاعی از اقشار فقیر جامعه هستند، بدل شد.

آنارشیست‌ها و حامیان گروه‌های افراط‌گرا چه در جناح چپ و چه راست، معمولا به معترضان جلیقه زرد‌ها می‌پیوندند و با نام اغتشاش‌گر شناخته می‌شوند که قصدشان تخریب بیشتر تا جای ممکن است.

حدود 55 هزار جلیقه زرد شنبه این هفته برای سیزدهمین هفته پیاپی به خیابان‌ها ریختند که پنج هزار نفر از آن‌ها فقط در پاریس بودند. تعداد معترضان هفته به هفته کمتر می‌شود، برخی از این افراد اعتراض خود را با خشونت و حمله به نمادهای عمومی از جمله میدان پیروزی در پاریس نشان می‌دهند، دیگران اما مباحث خود را در زمینه بحث‌های دولتی عنوان کردند.

برخی از مردم عنوان می‌کنند گروه‌های جلیقه زرد باید برای انتخابات ماه می (اردیبهشت - خرداد) اتحادیه اروپا نماینده داشته باشند، اما برخی دیگر از معترضان معتقدند جنبش کنونی باید از مباحث رسمی سیاسی مصون بماند.

 

نظر شما