شناسهٔ خبر: 31116493 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بازتاب راهپيمايي 22 بهمن در رسانه هاي جهان؛

مشارکت مردم بسيار گسترده بود/ ايران قصدي براي تسليم در برابر آمريکا ندارد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- راهپيمايي امروز مردم ايران در چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در رسانه‌هاي مختلف جهان بازتاب گسترده داشت.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، خبرگزاري آمريکايي «آسوشيتدپرس» با اذعان به حضور گسترده ايراني‌ها در راهپيمايي 22 بهمن امسال، نوشت چند صد هزار نفر در تهران و ديگر شهرها چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي را گرامي داشتند.
آسوشيتدپرس در گزارشي تحت عنوان «ايراني‌ها سالگرد پيروزي انقلاب 1979 (1357) را گرامي داشتند» نوشت: «چندصد هزار نفر در تهران، ديگر شهرها و شهرستان‌هاي ايران به خيابان‌ها آمدند تا روزي که چهل سال پيش انقلاب اسلامي در اين کشور به پيروزي رسيد را گرامي بدارند».
اين خبرگزاري آمريکايي با اذعان به حضور گسترده و پرشور ايراني‌ها در راهپيمايي 22 بهمن، نوشت که تهراني‌ها نيز از ده‌ها منطقه مختلف اين شهر در ميدان آزادي جمع شدند و با تکان دادن پرچم‌هاي جمهوري اسلامي، شعار «مرگ بر آمريکا» سر دادند.
آسوشيتدپرس درباره مراسم راهپيمايي 22 بهمن در تهران نوشت: «خيابان انقلاب با بادکنک‌هاي بزرگ و بلندگوهايي که سرودهاي انقلابي و ملي پخش مي‌کردند، تزئين شده است».
اين خبرگزاري سپس به نمايش اقتدار موشکي جمهوري اسلامي ايران در حاشيه مراسم راهپيمايي 22 بهمن در تهران اشاره کرده و نوشت: «در کنار شعار مرگ بر آمريکا، راهپيمايي روز دوشنبه همچنين عرصه‌اي براي نمايش موشک‌هاي نظامي ساخت ايران بود».

گزارش رويترز : مشارکت مردم بسيار گسترده بود
خبرگزاري «رويترز» با پوشش مراسم باشکوه چهلمين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي تأکيد کرد، مشارکت مردمي ايران در اين مراسم بسيار گسترده بود.
خبرگزاري «رويترز» در انعکاس اين حضور گسترده مردمي نوشت: «صدها هزار نفر از ايراني‌ها با برگزاري راهپيمايي سراسري در روز دوشنبه چهلمين سالروز سرنگوني شاه و پيروزي آيت‌الله روح‌الله خميني، رهبر انقلاب اسلامي ايران را گرامي داشتند».
اين گزارش در ادامه تأکيد کرد: «تلويزيون ايران جمعيت گسترده مردمي را به تصوير کشيد که امروز با در دست داشتن پرچم ايران شعار مرگ بر اسرائيل و مرگ بر آمريکا سر مي‌دادند.»
رويترز همچنين به شعاري که روي يک پارچه نوشته که امروز مردم به دست گرفته بودند اشاره کرد که روي آن نوشته بود: «انقلاب اسلامي ايران به چهل سالگي خود رسيد تا مايه نااميدي و سرافکندگي آمريکا باشد».
از ميان سخنان «حسن روحاني» رئيس‌جمهور ايران نيز، خبرگزاري رويترز به بخش‌هايي پرداخته که وي بر ضرورت تقويت قواي دفاعي کشور تأکيد کرد و گفت: «ما هرگز براي توسعه موشک‌ها و پدافند دفاعي ايران از کسي اجازه نگرفته و نخواهيم گرفت و به مسيرمان در اين راه ادامه خواهيم داد و بر قدرت نظامي کشورمان خواهيم افزود».
اين گزارش افزود: «مشارکت مردمي گسترده در مراسم چهلمين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي در شرايطي بود که ايران همچنان با مشکلات عمده اقتصادي مواجه است».
در بخش ديگري از اين گزارش آمده است: «زنان در شرايطي که کودکانشان را همراه آورده بودند، در اين راهپيمايي شرکت کردند و به خيابان‌هاي شهرهاي کوچک و بزرگ آمدند. آنها تصاوير آيت الله خميني و آيت الله خامنه‌اي را همراه داشتند».

سي ان ان: مردم ايران ازدولت ترامپ خشمگين هستند
خبرنگار شبکه تلويزيوني سي ان ان آمريکا از تهران گزارش داد:مردم ايران از دولت آمريکا بخصوص از دولت ترامپ خشمگين هستند.
فردريک پلتن که از ميدان آزادي تهران و حضور ميليوني مردم تهران گزارش مي داد، افزود: مردم ايران از مشکلات بوجود آمده همچون دشواري اقتصادي که با خروج دولت آمريکا از توافق هسته اي براي آنان رقم خورد، آگاه هستند.
وي افزود: مردم ايران به همين سبب از دولت آمريکا بخصوص دولت ترامپ که خط مشي تندروي را در پيش گرفته و موجب مشکلات اقتصادي و سياسي شده، خشمگين هستند.
خبرنگار سي ان ان در ادامه به صحبت هاي رئيس جمهوري اسلامي ايران اشاره کرد و گزارش داد: رئيس جمهوري ايران گفت که ايران تحريم هاي آمريکا را خواهد شکست.

ايران قصدي براي تسليم در برابر آمريکا ندارد
شبکه خبري تلويزيوني سي ان ان با قرار دادن عنوان `چهلمين سالگرد انقلاب اسلامي ايران` در سرتيتر اخبار امروز (دوشنبه) خود گزارش داد: ايران همچنان نشان داده که قصدي براي تسليم در برابر آمريکا و فشارهاي بين المللي ندارد.
سي ان ان در گزارشي ويژه افزود: 40 سال از انقلاب اسلامي که در آن شاه سرنگون شد مي گذرد و اين امر منجر به چند دهه خصومت با آمريکا شد.
`فردريک پلتن` خبرنگار اين شبکه خبري تلويزيوني از تهران در اين گزارش افزود: آيت الله خميني (ره) در فوريه 1979 حکومت شاه را سرنگون و جمهوري اسلامي را اعلام کرد.
اين رسانه خبري تصويري آمريکايي ادامه داد: انقلاب اسلامي همچنين خيزشي بود عليه حمايت آمريکا از شاه، در اواخر سال 1979 دانشجويان ايراني به سفارت آمريکا در تهران يورش بردند و بيش از 50 پرسنل سفارت را به مدت بيش از 400 روز در اسارت قرار دادند.
سي ان ان افزود: روابط ايران و آمريکا هرگز بهبود نيافت، تندروها با وجود توضيح اخير رهبر عالي ايران، همچنان در نماز جمعه شعار `مرگ بر آمريکا` سر دادند، رهبر عالي ايران در روزهاي اخير اين موضوع را توضيح داد که شعار مرگ بر آمريکا مرگ ترامپ، جان بولتون و پمپئو است يعني مرگ بر دولتمردان آمريکايي و ما مشکلي با مردم آمريکا نداريم.
خبرنگار سي ان ان ادامه داد: دولت ترامپ از توافق هسته اي که در دولت اوباما به امضا رسيد خارج شد و تحريم هايي براي فلج کردن اقتصاد ايران اعمال کرد.
سي ان ان افزود: آمريکا مي گويد ايران تهديدي براي اسراييل، متحد آمريکا در خاورميانه است و به شدت بر برنامه موشکي ايران مي تازد، برنامه اي که ايران آن را يک موضوع دفاعي مي خواند.
خبرنگار سي ان ان گفت: ايران نشان داده که قصد سر تسليم فرود آوردن در برابر آمريکا و فشار هاي بين المللي را ندارد، ايران مي گويد به برنامه ساخت موشک هاي بالستيک خود که تنها براي مقاصد دفاعي است ادامه مي دهد، ايران براي نخستين بار ويديويي که در آن تاسيسات زير زميني ساخت موشک است را منتشر کرد.
پلتن افزود: 40 سال پس از آغاز پيروزي انقلاب اسلامي تقابل بين ايران و آمريکا ادامه دارد.

گزارش فرانس 24 : تصور نمي شد انقلاب اسلامي 40 سال دوام بياورد اما اتفاق افتاد
شبکه تلويزيوني فرانس 24 چهلمين سالگرد انقلاب اسلامي را در سر تيتر خبرهاي صبحگاهي امروز ( دوشنبه )خود قرار داد.
فرانس24 از تهران گزارش داد: زماني که امام خميني(ره)در سال 1979 حکومت شاه را سرنگون کرد و انقلاب اسلامي پيروز شد، کسي تصور نمي کرد اين انقلاب 40سال دوام آورد، اما اين اتفاق افتاد و امروز گرامي داشت تولد چهلمين سال آن است.
فرانس24دراين باره گزارش داد: هرگز کسي تصور آنرا نمي کرد که انقلاب اسلامي ايران در آن زمان منجر به سرنگوني حکومت سلطنتي شود، امري که باعث شوکه شدن خاورميانه و جهان شد، زلزله سياسي که پس لرزهاي آن تا به امروز احساس مي شود.
خبرنگار فرانس24 از خيابان آزادي تهران تاکيد کرد: وقوع انقلاب اسلامي ايران به واقع يک زلزله سياسي در منطقه بود که پيامدهاي آن تا به امروز ادامه دارد.
سياح افزود: امروز به همين مناسبت راهپيمايي به سمت ميدان آزادي که يک نماد در تهران به شمار مي رود صورت مي گيرد، راهپيمايي سالگرد انقلاب يکي از موارد مهم اين روز به شمار مي رود.
خبرنگار فرانس24 افزود: تا ساعاتي ديگر هزاران راهپيمايي کننده در خيابان آزادي به سمت اين ميدان حرکت خواهند کرد و سپس به صحبت هاي مقامات ايران ازجمله حسن روحاني رئيس جمهوري گوش فرا خواهند داد.
سياح ادامه داد:از آنجايي که انقلاب اسلامي دشمناني دارد، حضور مردم به آنها مي گويد ما مي دانيم که شما نمي خواهيد ما اينجا باشيم اما ما همچنان دراينجا ايستاده ايم.
خبرنگار اين شبکه تلويزيوني فرانسوي افزود: امسال ايران با مشکلاتي مواجه بوده از جمله با فشارهاي اقتصادي و فشارهاي سياسي که بيشتر آنها از سوي رئيس جمهوري آمريکا که در سال 2017 به اين منصب دست يافت و پس از آن از توافق هسته اي خارج و تحريم هايي را بارديگر بر ايران اعمال کرد. با اين وجود مردم با دشواري هايي که دارند به اين راهپيمايي مي آيند.

الميادين: حضور ميليوني مردم ايران، پيامي روشن براي خارج دارد
شبکه لبناني الميادين در ادامه پوشش ويژه خود از تحولات چهلمين سالروز انقلاب اسلامي، راهپيمايي مردم در تهران را از صبح پوشش زنده داد.
شبکه الميادين لبنان که از حدود ده روز پيش، تحولات و اخبار دهه فجر انقلاب اسلامي و چهلمين سالروز پيروزي انقلاب را با ويژه برنامه‌هاي متعدد از استوديو تهران دنبال کرده است، حضور مردم در راهپيمايي امروز شهر تهران را به صورت زنده پوشش داد.
اين شبکه حضور مردم در تهران و ديگر شهرهاي ايران را که از صبح روز دوشنبه به خيابان‌ها آمدند، «ميليوني»‌ توصيف کرد و گفت، «ميليون‌ها ايراني در راهپيمايي سالروز پيروزي انقلاب اسلامي، در نقاط مختلف اين کشور شرکت کردند».
احمد البحراني خبرنگار شبکه الميادين با حضور در ميان مردم گزارش داد که مردم از اقشار مختلف به خيابان آمده و عليه آمريکا شعار مي‌دهند. به نظر مي‌رسد ماهيت ايراني‌ها اينطور است که وقتي دشمن آنها را تهديد مي‌کند، آنان دشمن را به چالش مي‌کشند و از کشورشان حمايت مي‌کنند.
البحراني افزود: در اين گونه مواقع فرقي نمي‌کند که ايراني‌ها چه گرايش سياسي دارند، اصلاح‌طلب، اصولگرا، مذهبي يا حتي کسي که ليبرال باشد، از کشورش در مقابل تهديدهاي دشمن خارجي حمايت مي‌کند و امروز مشاهده مي‌کنيد که چه جمعيتي به خيابان آمده است.
مجري شبکه الميادين با اشاره به چترهايي که در دست مردم حاضر در راهپيمايي است از خبرنگار پرسيد که آيا هواي تهران آنطور که از تصوير به نظر مي‌رسد سرد است و باران مي‌آيد و اضافه کرد که حضور مردم در صبح امروز به روشني نشان مي‌دهد که چه پيامي براي خارج از ايران دارد.
ديگر خبرنگار الميادين از نقاطه‌اي ديگر از تهران گزارش کرد که روز گذشته بيش از 25 حزب و گروه سياسي بيانيه مشترک صادر و از مردم دعوت کردند که در راهپيمايي امروز شرکت کنند. اگر اين اقدام بر چيزي دلالت کند، آن اين است که مردم ايران وحدت دارند و اين را به دولت آمريکا اعلام کرده‌اند که مي‌خواهد امنيت ايران و وحدت ملت ايران را بر هم بزند.

بازتاب راهپيمايي 22 بهمن در رسانه هاي عربي
شماري از رسانه هاي عربي با پوشش گسترده راهپيمايي چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران گزارش دادند: مردم ايران در تهران و ساير شهرها و روستاهاي مختلف اين کشور با شعار «مرگ بر آمريکا» و «مرگ بر اسرائيل» بار ديگر پيروزي انقلاب خود را جشن گرفتند.
خبرنگار الميادين در اين خصوص گزارش داد: مردم ايران از صبح امروز (دوشنبه) راهپيمايي گسترده اي را براي بزرگداشت چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي خود آغاز کردند. `مرگ بر آمريکا` و `مرگ بر اسراييل` اصلي ترين شعارهاي تظاهرکنندگان در اين راهپيمايي است.
به گزارش الميادين، همزمان با تهران، در بيش از هزار شهر و دهها هزار روستاي راهپيمايي 22 بهمن آغاز شده است.
الميادين گزارش داد که قرار است مهماناني نيز از دهها کشور خارجي در اين راهپيمايي حضور يابند.
اين شبکه خبري افزود: حسن روحاني رئيس جمهوري ايران نيز ساعاتي بعد در مراسم جشن چهلمين سالگرد پيروز انقلاب اسلامي سخنراني مي کند.
بازتاب راهپيمايي 22 بهمن در المنار
شبکه خبري المنار نيز با بازتاب راهپيمايي گسترده مردم ايران در تهران و ساير استان هاي کشور در روز 22 بهمن نوشت: مردم ايران يکصدا در راهپيمايي فرياد زدند به دستاوردهايي انقلاب اسلامي در طول چهل سال گذشته افتخار مي کنيم و به آينده کشور اميدواريم.
المنار افزود: 6 هزار و 500 خبرنگار راهپيمايي هاي امروز را پوشش مي دهد که 300 تن از آنها خارجي هستند.
شماري از شخصيت هاي علمي، سياسي و ديني و ورزشي نيز از کشورهاي خارجي از جمله آمريکا، فرانسه، انلگيس، ايرلن، فرانسه و ونزوئلا در اين مراسم حضور دارند.
پيروان اديان الهي و توحيدي نيز همراه با برخي رهبران خود در راهپيمايي امسال شرکت دارند.
راهپيمايي مردم ايران امروز از ساعت 9 در مسيرهاي 12 گانه منتهي به ميدان آزادي درحالي آغاز شد که حضور مردم بويژه در محدوده خيابان آزادي منتهي به ميدان آزادي از ساعت ها قبل از زمان شروع راهپيمايي، مشهود بود.

بازتاب راهپيمايي باشکوه 22 بهمن در شبکه‌هاي ترکيه
حضور حماسي مردم ايران اسلامي در راهپيمايي 22 بهمن در بيشتر شبکه‌هاي خبري ترکيه بازتاب داشت.
از نخستين ساعات راهپيمايي ميليوني مردم ايران، در چهلمين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي، شبکه هاي خبري ترکيه در چند نوبت، مراسم راهپيمايي را در فواصل برنامه‌هاي خود پخش کردند. شبکه ان تي وي ترکيه، همزمان با پخش راهپيمايي مردم تهران، مستندي در مورد چهلمين سالگرد انقلاب اسلامي ايران به روي آنتن برد.


نظر شما