شناسهٔ خبر: 31115083 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شکست آل خلیفه و آزادی العریبی

اصفهان - ایرنا - بسیاری از رسانه های منطقه، آزادی ' محمد علی حکیم العریبی ' بازیکن بحرینی تیم پاسکو ویل ملبورن از زندان بانکوک که روز دوشنبه توسط دستگاه قضایی تایلند صادر شد را شکست آل خلیفه و پیروزی این بازیکن پناهنده به استرالیا ارزیابی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این بازیکن در سال 2012 میلادی به اتهام حمایت از تظاهرات مردم بحرین توسط نظامیان آل خلیفه دستگیر و مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفت.
بحرین از 14 فوریه 2011 ( 25 بهمن 1390) صحنه انقلاب مردمی ضد رژیم آل خلیفه شد و مردم این کشور خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن دولتی منتخب و آزادی زندانیان سیاسی کشورشان شدند.
از آن زمان تاکنون نا آرامی‌ های بحرین دهها کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشته و رژیم آل خلیفه صدها نفر از شهروندان این کشور را سلب تابعیت کرده است.
گروه ‌های مدافع حقوق بشر بارها رژیم آل خلیفه را به خاطر سرکوب مخالفان محکوم و خواستار اصلاحات در نظام سیاسی این کشور شده‌ اند.
العریبی فوتبالیست بحرینی که در جریان ناآرامی ها در این کشور به اتهام های بی اساس از جمله به آتش کشیدن یک ایستگاه پلیس از سوی نظامیان آل خلیفه به شدت مورد شکنجه قرار گرفته است، در ماه می سال 2015 میلادی از بحرین خارج شد و در نوامبر سال 2017 میلادی از سوی استرالیا به عنوان پناهجو مورد پذیرش قرار گرفت و پس از آن به تیم پاسکو والی ملبورن پیوست.
پس از آن این بازیکن توسط دادگاهی در بحرین، به طور غیابی به اتهام تخریب یک اداره پلیس در این کشور محکوم شد. محکومیتی که او می گوید در زمان وقوع جرم منتسب به وی، در خارج از کشور در یک مسابقه شرکت داشته است.
العریبی نوامبر گذشته در حالی که به همراه همسرش از استرالیا به تایلند سفر کرده بود، بنا به درخواست حکومت بحرین در بانکوک دستگیر شد.
دادگاه بانکوک در آخرین جلسه دادخواهی، دستور به ادامه حبس این بازیکن تا دو ماه دیگر در تایلند داد.
اما فشار نهادهای بین المللی از جمله فدراسیون بین المللی فوتبال ( فیفا )، اتحادیه بازیکنان حرفه ای فوتبال و فدراسیون فوتبال استرالیا و دولت این کشور موجب شد تا مسئولان دستگاه قضایی تایلند از تصمیم خود مبنی بر ادامه بازداشت و تحویل این بازیکن به دولت بحرین عقب نشینی؛ و زمینه بازگشت وی به استرالیا را فراهم کنند.
بسیاری از رسانه های عربی از جمله پایگاه اطلاع رسانی الخلیج اون لاین، آزادی العریبی را پیروزی این بازیکن و شکست آل خلیفه ارزیابی کرده اند.
در همین حال، وزارت امور خارجه بحرین با صدور بیانیه ای نسبت به آزادی حکیم العریبی بازیکن بحرینی تیم پاسکو ویل سیدنی توسط دستگاه قضایی تایلند واکنش نشان داد.
خبرگزاری رسمی بحرین ( بنا ) روز دوشنبه گزارش داد که وزارت امور خارجه این کشور با صدور بیانیه ای اعلام کرد: به رغم توقف اجرائات قانونی علیه ' محمد علی حکیم العریبی ' در تایلند، حکم صادر شده توسط دادگاه بحرین به قوت خود باقی است.
وزارت امور خارجه بحرین اضافه کرد: حق العریبی است که برای حکم صادر شده توسط دادگاه بحرین به کمیته عالی تجدید نظر، درخواست تجدید نظر بدهد و حق دولت بحرین برای اتخاذ تدابیر قانونی علیه العریبی محفوظ است.
2093

نظر شما