شناسهٔ خبر: 31113750 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

روسیه میزبان ۱۰ گروه فلسطینی/ حماس: رایزنی‌ها باید به ۳ توافق بینجامد

مذاکرات ۱۰ گروه فلسطینی که برای صحبت درباره وضعیت داخلی و اختلافات خود به مسکو رفته‌اند، آغاز شد. حماس می‌گوید، باید طی این مذاکرات بر سر سه مسأله توافق شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جلسات گفتگو میان گروه‌های فلسطینی امروز (دوشنبه) در روسیه آغاز شد؛ جلساتی که در راستای حل اختلافات داخلی و نزدیک شدن دیدگاه‌ها میان آن‌ها انجام می‌شود.

بر اساس گزارش «نبأ پرس»، نمایندگانی از ۱۰ گروه فلسطینی خود در همین راستا خود را به مسکو رسانده‌اند. «موسی ابومرزوق و حسام بدران» به نمانیدگی از حماس، «عزام الاحمد و روحی فتوح» به نمایندگی از فتح، «محمد الهندی، عبد العزیز المیناوی و إحسان عطایا» به نمایندگی از جهاد اسلامی و «فهد سلیمان، معتصم حمادة ونمر شعبان» به نمایندگی از جبهه دموکراتیک در این مذاکرات حضور دارند.

این گروه‌ها قرار است پس از برگزاری نشست‌های خود با «میخائیل بوگدانوف» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در خاورمیانه دیدار کنند.

«موسی ابومرزوق» عضو دفتر سیاسی حماس در صفحه توئیتر خود اعلام کرد، از خلال این مذاکرات باید بر سه موضوع اصلی توافق کرد: مقابله با تمام طرح‌هایی که دنبال تسویه مسأله فلسطین هستند، وحدت ملی و سروسامان دادن به اوضاع داخلی و (تلاش برای لغو) محاصره غزه.

مذاکرات گروه‌های فلسطینی در مسکو قرار است تا فردا ادامه پیدا کند تا طی آن به تفصیل درباره وضعیت مسأله فلسطین و آشتی داخلی در راستای تغییرات کنونی در منطقه بحث و گفتگو شود.

این گروه‌ها در حالی به روسیه سفر کرده‌اند که اختلافات میان حماس و فتح در این روز‌ها به اوج خود رسیده و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان گفته قصد تشکیل دولت وحدت ملی بدون حضور حماس را دارد. جرقه این تنش‌ها از انحلال مجلس قانونگذاری فلسطین زده شد. در یکم دی‌ماه سال جاری (۱۳۹۷) «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان از انحلال شورای قانونگذاری فلسطین خبر داد؛ موضوعی که باعث عصبانیت حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی شد.

پس از آن حماس تعدادی از اعضای فتح در نوار غزه را بازداشت کرد و تشکیلات خودگردان نیز متقابلا ده‌ها عضو حماس در کرانه باختری را دستگیر کرد. سپس تشکیلات خودگردان در هفته اول ژانویه (ششم ژانویه - شانزدهم دی) در تصمیمی ناگهانی تمام کارمندان خود از گذرگاه رفح (واقع در مرز غزه با مصر) را خارج کرد و در هفته آخر ژانویه (۲۰۱۹) حقوق صد‌ها کارمند این نهاد در غزه را قطع کرد و از بستن تمام مقر‌های خود در نوار غزه خبر داد.

در مقابل، در بیست و یکم دی‌ماه مجلس قانونگذاری فلسطین در نوار غزه به اتفاق آرا «محمود عباس» رئیس‌تشکیلات خودگردان را فاقد صلاحیت سیاسی اعلام کرد.

نظر شما